Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-25, 00:25   #1
mikeni
Registered User

Reg.datum: Jan 2010
Böjda ben i marklyft ett måste?

Jag är någorlunda kort, 170, med lång överkropp och korta ben. Har väldigt svårt att böja benen när jag markar. Det hela känns väldigt onaturligt och när jag försöker börja med böjda ben sträcker jag mycket av dem före jag ens börjat lyftet.
Skulle jag bli starkare i mark om jag tränade lite teknik nu och lärde mig marka med böjda ben?

Facebook | Instagram | Twitter
mikeni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-25, 00:36   #2
mikeni
Registered User

Lite lätt böjda har jag väl men kollar jag på videos så har de flesta mycket och ibland väldigt mycket böjda ben.

Gammal 2011-06-25, 00:52   #3
TheGhr
Registered User

TheGhrs avatar

Reg.datum: Apr 2010
Jag hatar böjda-ben-fasen i marklyft, om inte annat efter benböj. Jag antar att det du gör om du inte använder benen är långa kronlyft, en favoritövning hos mig pga att man slipper benen.
Gammal 2011-06-25, 01:14   #4
limenka
OLare

limenkas avatar

Reg.datum: Oct 2009
Ja marklyft görs med böjda ben. Annars blir det raka/hängande marklyft.
Gammal 2011-06-25, 01:40   #5
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Hur menar du att det är jobbigt att böja på benen just i marklyft? Hur gör du om du ska plocka upp nåt från golvet, sätta dig på en stol osv? Varför är det just i marklyft som det blir konstigt?
Gammal 2011-06-25, 08:40   #6
clappen
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Jag marklyfter så att jag inte går så djupt med höft/ben, och när jag ska lyfta så sträcker sig benen först och ryggen drar upp mer eller mindre hela vikten själv i slutfasen.

Är det "fel" att göra så och vad kallas dessa marklyft för? Det tar fasligt mycket på ländrygg iallafall
clappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-25, 09:11   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Jag har väl ungefär samma proportioner som du har, och jag börjar med höften rätt så högt. Vissa markar väldigt mycket med benen, men jag har aldrig fått till det.

Gammal 2011-06-25, 09:35   #8
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!

Sparven från Minsks avatar

Reg.datum: Nov 2007
Har två sätt att köra mark på. Antingen gör jag som scratch gjorde, håller benen mer raka och höften relativt högt. Tycker detta "tar" mer på ryggen.
Alternativet är att sätta sig mer ned, mer böj i benen. Detta ger då enligt mig mer belastning på gluteus och lår, och upplevs som bra mycket tyngre/svårare.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-25, 10:03   #9
mikeni
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Hur menar du att det är jobbigt att böja på benen just i marklyft? Hur gör du om du ska plocka upp nåt från golvet, sätta dig på en stol osv? Varför är det just i marklyft som det blir konstigt?
Det blir onaturligt med för mycket böjda ben helt enkelt. Jag upplever det inte som att jag blir starkare och då har jag inte försökt att anstränga mig i tekniken för att något ska bli tyngre. Det är väl ändå en övning man ska prestera i.
Ska jag lyfta något tungt från golvet görs det med benen. Men då måste jag ju gå djupare då sakerna är intill golvet och stången i marklyft ligger en bit över golvet.
Att sätta sig på en stol blir väl oväsentligt eftersom inte händerna ska ner till backen. Då blir det en knäböjsliknande rörelse.
Får väl försöka lite nu med böjda ben om jag är starkare med det, annars håller jag mig till det gamla.

Gammal 2011-06-25, 10:40   #10
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Sådan här teknik hade jag tidigare:

Det kändes mer naturligt och det var lättare att få upp vikterna.

I just detta lyft böjer jag en hel del i ländryggen också ser jag :P
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2011-06-25 klockan 10:41.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-25, 11:00   #11
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Ni vet nog vad jag tycker.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-25, 11:10   #12
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av mikeni Visa inlägg
Det blir onaturligt med för mycket böjda ben helt enkelt. Jag upplever det inte som att jag blir starkare och då har jag inte försökt att anstränga mig i tekniken för att något ska bli tyngre. Det är väl ändå en övning man ska prestera i.
Ska jag lyfta något tungt från golvet görs det med benen. Men då måste jag ju gå djupare då sakerna är intill golvet och stången i marklyft ligger en bit över golvet.
Att sätta sig på en stol blir väl oväsentligt eftersom inte händerna ska ner till backen. Då blir det en knäböjsliknande rörelse.
Får väl försöka lite nu med böjda ben om jag är starkare med det, annars håller jag mig till det gamla.
Du ska dra med den höfthöjden där du är starkast. Det du INTE ska göra är att låta höften stiga snabbare än stången, vilket kan bli effekten om man böjer i knäna mer än quadriceps och röven orkar dra igång.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-25, 11:35   #13
Zaqwer
Lyft Ät ??? Profit

Reg.datum: Sep 2008
Jag använder också benen så lite som möjligt när det blir tungt i marklyft. Höften går upp snabbare än stången, så som Sheo säger att man inte ska göra. Det är ju så jag orkar få upp mest vikt.

Men vad beror det på? Min teori var att jag var för svag i benen jämfört med korsryggen. Men efter att i ett halvår skippat marklyft och lagt hög prioritet på benen tycker jag att jag fortfarande marklyfter på samma vis. Blev även starkare i marklyft under denna tiden utan att ens köra övningen kan jag säga.
Zaqwer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-25, 11:39   #14
limenka
OLare

limenkas avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Zaqwer Visa inlägg
Jag använder också benen så lite som möjligt när det blir tungt i marklyft. Höften går upp snabbare än stången, så som Sheo säger att man inte ska göra. Det är ju så jag orkar få upp mest vikt.

Men vad beror det på? Min teori var att jag var för svag i benen jämfört med korsryggen. Men efter att i ett halvår skippat marklyft och lagt hög prioritet på benen tycker jag att jag fortfarande marklyfter på samma vis. Blev även starkare i marklyft under denna tiden utan att ens köra övningen kan jag säga.
Öknar i böjen överförs ofta till marken. För att få starkare baksida så gör raka/hängande marklyft. Detta tror jag kommer hjälpa få "snyggare" marklyft.
Gammal 2011-06-25, 12:21   #15
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Zaqwer Visa inlägg

Du är för svag (edit: se nästa post), eller så har du inte optimerat tekniken/den neuromuskulära koordinationen.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2011-06-25 klockan 12:23.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:26.