Då vare även dags för mig att börja föra en journal.
Alla tips och förslag för att effektivisera min viktnedgång/styrketräning är välkomna!
Ålder: 18
Vikt: 86,6 kg (morgonvikt). Vägde 89,4 kg när jag startade viktnedgången (3/9-2010)
Längd: 183cm
Kön: Man
Bakgrund:
Har spelat fotboll sen 6års ålder men la av med det för 1,5år sen. Styrketränade ca. 4 månader i vintras mellan typ februari - maj. Sen kom sommaren vilket ledde till en hel del alkohol och god mat (+6 kg). Fick ångest efter sommaren och insåg att det var dags att börja gå ner i vikt. Är även fotbollsdomare (cash + motion

) Är med andra ord nybörjare inom detta område.
Mål:
Målet jag satte när jag startade viktnedgången (3 sep) var att ha gått ner till 85kg till jul. Eftersom det verkar som att jag är på god väg till att nå det målet i förtid så har jag satt målet till 80kg innan jul. Vet inte om det är rimligt eller inte eftersom jag aldrig behövt gå ner i vikt förrut. Men vi hoppas på det bästa!
Det är inte bara ner i vikt jag vill gå jag vill även bli lite muskulösare och få fina synliga muskler. När jag är klar med min viktnedgång och känner mig nöjd (vi säger att slutgiltiga målvikten är ~75kg) så ska jag börja bygga muskler!
Metod:
Styrketräning 3-4 ggr/vecka. Kommer till en början att köra uthållighet på gymet, dvs låga vikter x 15 reps/3set. Sedan när jag känner mig nöjd med uthålligheten så ska jag successivt börja köra på tyngre grejer.
Promenader på >60 min ~5 dagar/vecka Tycker att det är skönt att va ute och gå. Tycker inte att det är tråkigt änsålänge så kommer fortsätta med dessa så länge jag orkar!
Löppass 1-2/vecka (allt beror på hur många matcher jag har o döma)
Minska mina portioner, äta mer sallad och proteiner.
Inte dricka alkohol. Kommer inte hålla på att väga maten och räkna kcal exakt. Kommer använda mig av det sunda förnuft jag har när det gäller kosten och vad jag stoppar i mig.
Kommer att skriva vad jag äter varje dag, dock inte hur många gram osv.
Alla dessa saker är relativa då jag inte vet hur mycket tid jag kommer ha åt träning då
skolan är prio 1. Så allt görs i mån av tid dock så tror jag mig hinna med allt jag planerar att göra
Mat: (standard maten, kan variera)
Frukost: 1,5dl havregryn med lite frysta hallon, 1-2st ägg och 1dl Whey-80 med 3dl minimjölk
Lunch: Det skolan bjuder på. Mycket sallad.
Middag: Det mor min lagar (brukar vara rätt nyttiga grejer).
Kostillskott:
Whey-80 (3 shakes på träningsdagar, 2 på icke träningsdagar)
Styrketränings schemat:
Dag 1: Bröst/mage
Dag 2: Vila
Dag 3: Axlar/triceps
Dag 4: Vila
Dag 5: Biceps/rygg
Dag 6: Vila
Dag 7: Ben
Som jag skrev i början så är alla tips och förslag på förbättringar gällande min kost, träning osv. mycket välkomna! Jag skriver den här journalen för att utveckla både mitt fysiska/psykiska välmående och för att lära mig nya saker under resans gång!
Wish me luck!