2009-09-11, 18:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Kreatin påverkar DHT nivåerna i kroppen
Clinical Journal of Sport Medicine:September 2009 - Volume 19 - Issue 5 - pp 399-404
Three Weeks of Creatine Monohydrate Supplementation Affects Dihydrotestosterone to Testosterone Ratio in College-Aged Rugby Players
van der Merwe, Johann MBChB; Brooks, Naomi E PhD; Myburgh, Kathryn H PhD
Citat:
Objective: This study investigated resting concentrations of selected androgens after 3 weeks of creatine supplementation in male rugby players. It was hypothesized that the ratio of dihydrotestosterone (DHT, a biologically more active androgen) to testosterone (T) would change with creatine supplementation. Design: Double-blind placebo-controlled crossover study with a 6-week washout period. Setting: Rugby Institute in South Africa. Participants: College-aged rugby players (n = 20) volunteered for the study, which took place during the competitive season. Interventions: Subjects loaded with creatine (25 g/day creatine with 25 g/day glucose) or placebo (50 g/day glucose) for 7 days followed by 14 days of maintenance (5 g/day creatine with 25 g/day glucose or 30 g/day glucose placebo). Main Outcome Measures: Serum T and DHT were measured and ratio calculated at baseline and after 7 days and 21 days of creatine supplementation (or placebo). Body composition measurements were taken at each time point. Results: After 7 days of creatine loading, or a further 14 days of creatine maintenance dose, serum T levels did not change. However, levels of DHT increased by 56% after 7 days of creatine loading and remained 40% above baseline after 14 days maintenance (P < 0.001). The ratio of DHT:T also increased by 36% after 7 days creatine supplementation and remained elevated by 22% after the maintenance dose (P < 0.01). Conclusions: Creatine supplementation may, in part, act through an increased rate of conversion of T to DHT. Further investigation is warranted as a result of the high frequency of individuals using creatine supplementation and the long-term safety of alterations in circulating androgen composition. Statement of Clinical Relevance: Although creatine is a widely used ergogenic aid, the mechanisms of action are incompletely understood, particularly in relation to dihydrotestosterone, and therefore the long-term clinical safety cannot be guaranteed.
|
|
|
|
2009-09-11, 18:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Kan någon dra lite kort vad DHT är för något?
Fick fram efter lite sökning att:
Biverkningar kan vara impotens, håravfall, ömhet i brösten och utvidgningen och allergiska reaktioner.
(antog att det gällde vid för höga dht värden?)
|
|
|
2009-09-11, 18:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Intressant.
Merparten av medlemmarna på Kolo kommer bli skalliga tidigt.
EDIT: Förresten, betyder inte detta också att testosteron-produktionen verkar öka? Eftersom T-nivåerna förblev dom samma, trots att en större mängd konverterade till DHT.
|
Senast redigerad av tp_88 den 2009-09-11 klockan 18:26.
|
|
|
2009-09-11, 18:25
|
|
Korsordet
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stråhle
Kan någon dra lite kort vad DHT är för något?
Fick fram efter lite sökning att:
Biverkningar kan vara impotens, håravfall, ömhet i brösten och utvidgningen och allergiska reaktioner.
(antog att det gällde vid för höga dht värden?)
|
Biverkningar för BPH-medicin?
|
|
|
2009-09-11, 18:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Jag har inte läst hela studien ännu.
Om studiens resultat stämmer så kan det förklara den ökade mängden satellitceller som man har märkt i andra studier. Det skulle också kunna förklara varför många upplever att de får finnar av kreatin, jag vet inte om höjningen är stor nog för detta dock.
|
|
|
2009-09-11, 18:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
riskerar man håravfall om man använder kreatin?
|
|
|
2009-09-11, 20:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Hur stora mängder pratar vi om här för att man ska drabbas eller påverka denna DHT?
|
|
|
2009-09-11, 20:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av DjiinZ
Hur stora mängder pratar vi om här för att man ska drabbas eller påverka denna DHT?
|
Vad menar du? DHT ökade ju av de intagna mängderna som anges. Det är inte en fråg för OM det påverkar utan vad det kan tänkas leda till.
|
|
|
2009-09-11, 20:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Vad menar du? DHT ökade ju av de intagna mängderna som anges. Det är inte en fråg för OM det påverkar utan vad det kan tänkas leda till.
|
Ahaaa. Jag visste inte.
Ahaaa. Så ifall man följer burken som de står. Så borde man inte bli drabbad så mycket men ifall man överdoserar så blir det värre?
Har jag fattat det rätt?
|
|
|
2009-09-11, 20:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Har jag fattat det rätt?
|
Jag vet inte, ser inte att det framgår av studien.
|
|
|
2009-09-11, 20:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Ahaaa. Jag visste inte.
Ahaaa. Så ifall man följer burken som de står. Så borde man inte bli drabbad så mycket men ifall man överdoserar så blir det värre?
Har jag fattat det rätt?
|
Läs vad det står.
I studien laddade de med 25g/dag i sju dagar, därefter 5 gram/dag. Precis som man brukar rekommendera att man gör. Det ledde till ökade nivåer. Studien säger ingenting om vad som händer om man skulle överdosera.
|
|
|
2009-09-13, 17:02
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2006
|
However, levels of DHT increased by 56% after 7 days of creatine loading and remained 40% above baseline after 14 days maintenance (P < 0.001).
Wow, det där är en kraftig ökning skulle jag säga. Bra statistisk säkerhet också.
|
|
|
2009-09-14, 16:14
|
|
= )
Reg.datum: Jun 2008
|
Men, ska man inte ha uppladningen på 5 dagar?
|
|
|
2009-09-14, 19:22
|
|
Fick höra en rolig historia
Reg.datum: May 2007
|
Det var lite tråkiga nyheter. Antingen har man hår och är halvmuskulös, eller så är man ordentligt muskulös fast skallig på huvudet
Detta kan faktiskt förklara varför jag upplevt att jag tappat mycket hår men att det minskar nu. Avslutade en kreatinperiod för ~1 månad sen.
|
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
|
|
|
2009-09-14, 19:28
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av haa
Men, ska man inte ha uppladningen på 5 dagar?
|
Det väljer du iofs själv men med tanke på hur resultaten av den här studien såg ut så är det nog ingen som kan svara på om man "ska" ha det.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:01.
|

|