Har bestämt mig efter en tid som mest "snooker" här på Kolo med lite poster då och då, att starta en journal. Min journal kommer dock inte vara lik någon av er andras utan kommer mer vara som en dagbok om hur jag (förhoppningsvis) tar mig ur mina ätstörningar som jag precis har fått diagnos på. Jag har alltså fått diagnosen anorexia, även om jag själv hellre skulle kalla det ortorexi, och har därmed fått träningsförbud vilket kommer vara en stor omställning för mig.
Lite bakgrund:
Jag har alltid varit en väldigt aktiv människa och aldrig behövt tänka på vad jag har stoppat i mig, utan alltid varit naturligt smal. Jag har sysslat med hästar och ridning hela mitt liv med träning och tävling med egna hästar. Så ridsport kan man väl säga är mitt största intresse här i livet. När jag var liten höll jag även på med gymnastik och trampett som jag också tävlade i. Innebandy förekom också en period i mitt liv men under de senaste åren har det alltså handlat mest om ridning.
När jag flyttade till Göteborg för att börja plugga blev det en stor omställning i mitt liv och jag började helt plötsligt gå upp i vikt. När jag tillslut vägde (vad jag tyckte, jämfört med mig själv innan) alldeles för mycket började jag tänka maniskt på vad jag åt, hur mycket kcal jag stoppade i mig och lärde mig näringsinnehållet på det mesta jag åt utantill. Jag började även promenera och jogga i princip varje dag.
I våras tröttnade jag på gbg-studierna och flyttade till en mindre stad och började jobba på ett jobb där jag rörde mig i princip hela dagen, sen gick jag till gymmet, sprang eller promenderade samtidigt som jag fick i mig minimalt med energi. Klart att kilona rasade.
Saknade plugget och sökte utbildning i Uppsala där jag också kom in. Min familj hade ju vid det här laget märkt vad som hände och ett villkor för att låta mig flytta 40 mil hemifrån och börja plugga var att jag sökte hjälp, vilket jag nu också har gjort. På tisdag börjar jag min behandling och kamp mot anorexin på ÄS-enheten här i stan och det är den jag tänkt att dokumentera här.
Har förstått att en del här inne har lidit/lider av samma sak så förhoppningsvis kanske jag kan bidra med något gott
Vet inte om det är av intresse men jag väger nu 41 kilo och är 171 cm lång.