Hej, och välkommen till min träningsjournal!
Anledningen till att jag startar en träningsjournal är först och främst för att få tips och feedback av er, men även för att kunna följa min väg till tyngre vikter. Kommer uppdatera med bilder och annat så småningom!
Jag heter Jacob, är 20 år gammal och bor i Linköping.. Jag började träna på Worldclass i Linköping någon gång 2008. Från början körde jag utifrån ett schema som min personliga tränare hade strukturerat. Då körde jag bland annat rodd, liggande lårcurl, bicepscurl, crunches, sittande axelpress i maskin med mera.
Till en början gymmade jag med min pappa, men det blev ganska kortvarigt eftersom han inte hade tid mer då han har ett eget café att sköta.
Jag körde på samma schema i ett par månader och det tog ungefär 1 - 1½ timme varje gång.. Efter ett tag började jag träna mer och mer okontinuerligt av någon anledning.. Tappade motivationen till att träna och det hände ofta att jag åkte till gymmet sen efter 5-10 minuter avbröt jag passet och åkte hem.
2009 träffade jag en sjyst snubbe genom internet som heter Rasmus (
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=160368) och vi bestämde oss för att börja gymma tillsammans.
Till en början körde vi vårat eget race och jag fortsatte med samma meningslösa schema som inte gav mig någonting, och efter ett tag började jag köra nya maskiner med Rasmus. Jag hoppade från maskin till maskin utan någon vidare struktur och började tappa motivationen igen att träna. Detta ledde till att jag inte tränade på flera månader.
Efter ett tag började jag gymma igen med Rasmus och han visade mig ett nytt schema som han sa var mycket bra för att öka effektivt i styrka och vikt. Detta program kallas Stronglifts och jag antar att många av er har hört talas om det.
Varierar mellan två pass (pass A och pass B) med övningarna i följande ordning:
Pass A:
Knäböj 5x5
Bänk 5x5
Roddar med kroppsvikten i smithmaskin 3xfailure
Stående/sittande vadpress oftast 4x10 (har lagt till denna övning till programmet)
Pass B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5
Chins 3xfailure
Detta program har jag kört på i ungefär 1 månad nu och jag tycker det funkar jättebra.
Kroppsvikt: 59 KG
Längd: 184 cm
Är alltså väldigt smal men hoppas kunna ändra på det efter ett tag med detta schema. Har även börjat med Gainer kosttillskott för att lättare gå upp i vikt då jag har väldigt svårt med detta.
Nu kör vi!