2009-04-29, 10:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Kungsholmen, Stockholm. Den finaste staden i världen! Älskar den
|
"Minuskalorier" fakta
HEj!
Jag blev utmanad att ta an ett vad med min chef för han är stensäker på att hårdkokta ägg ger "minuskalorier"  vilket jag helt satte mig emot. Jag antar att han tänker på flygvärdinnedieten som florerade runt på åttiotalet. Jag kan säga att jag är 100% säker på att jag har rätt men jag skulle gärna vilja veta exakt ifrån någon kunnig. Jag måsye även kunna bevisa för min chef att han faktiskt har fel. Skulle ni kunna hjälpa mig att ge något skrifltligt till honom?
Carro
|
|
|
2009-04-29, 10:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
|
|
|
2009-04-29, 11:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Den där myten är kul, jag känner igen den. Att det hårdkokta ägget skulle vara så svårt att bryta ner att det kostar mer än man får i sig. Givetvis totalt felaktigt på alla sätt och vis. Om NÅGOT så är det ju i såfall tvärtom, dvs att det kokta ägget innebär att man får i sig större andel av energin och käkar man råa ägg kommer inte allt tas upp.
|
|
|
2009-04-29, 11:31
|
|
Stötta mig i min kamp mot mitt missbruk av porr och amerikanska muskeltidningar!
Reg.datum: Sep 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Den där myten är kul, jag känner igen den. Att det hårdkokta ägget skulle vara så svårt att bryta ner att det kostar mer än man får i sig. Givetvis totalt felaktigt på alla sätt och vis. Om NÅGOT så är det ju i såfall tvärtom, dvs att det kokta ägget innebär att man får i sig större andel av energin och käkar man råa ägg kommer inte allt tas upp.
|
Finns det nån mat där det faktiskt stämmer?
|
|
|
2009-04-29, 11:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mass-Tech
|
T.ex. välkylda lightdrickor borde ju ge minuskalorier.
|
|
|
2009-04-29, 11:34
|
|
Äger Strikt!
Reg.datum: Jun 2007
|
En polare morsa påstod förr att ägg och tomater "tar ut varandra i magen"
Det var tydligen något MAGISKT med kombinationen
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Var har jag räknat fel?
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
|
|
|
|
2009-04-29, 11:45
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mass-Tech
|
Bladselleri, har jag för mig. Där handlar det om 10 kcal per 100 gram, och det lär kosta minst så mycket att metabolisera den mängden.
|
|
|
2009-04-29, 11:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
T.ex. välkylda lightdrickor borde ju ge minuskalorier.
|
Ja fast där handlar det mer om en termogen effekt som överstiger energiintaget. Att själva matsmältningen skulle kosta mer är en annan sak. King Grub nämner ju bladselleri och det kanske kan stämma.
Att tugga tuggummi såsom EXTRA och V6 är ju en sak där själva tuggandet efter ett tag kan innebära att mer energi gått åt än man fått i sig. Men inte heller där handlar det om "kostnad från matsmältning" utan en fysisk aktivitet i form av tuggning.
|
|
|
2009-04-29, 11:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Ja fast där handlar det mer om en termogen effekt som överstiger energiintaget. Att själva matsmältningen skulle kosta mer är en annan sak. King Grub nämner ju bladselleri och det kanske kan stämma.
Att tugga tuggummi såsom EXTRA och V6 är ju en sak där själva tuggandet efter ett tag kan innebära att mer energi gått åt än man fått i sig. Men inte heller där handlar det om "kostnad från matsmältning" utan en fysisk aktivitet i form av tuggning.
|
Jo, jag tänkte väl mer på "kostar mer än man får i sig", men självklart har du rätt.
|
|
|
2009-04-29, 11:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Men hårdkokta ägg är väldigt mättande per kalori, i alla fall för mig, så även om det inte ger några minuskalorier så gör det mitt dagliga kaloriintag mindre. :-)
|
|
|
2009-04-29, 11:54
|
|
Baconanist
Reg.datum: Mar 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Bladselleri, har jag för mig. Där handlar det om 10 kcal per 100 gram, och det lär kosta minst så mycket att metabolisera den mängden.
|
Endivesallad har varit på tal i dessa sammanhang.
|
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
|
|
|
2009-04-29, 12:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Kungsholmen, Stockholm. Den finaste staden i världen! Älskar den
|
tackar. JAg satt som en tok och försökte hitta någon slags Studie eller dylikt om det men det gick ju inte...
Jag tackar för all hjälp.
Men han gav mig lite minuskalorier när jag garvade åt honom en hel dag för att jag tyckte det var så kul att han verkligen var stensäker på det, nästan lite träningsvärk i magen dagen efter
|
|
|
2009-04-29, 12:20
|
|
Gillar just DIG!
Reg.datum: May 2005
|
Jag tror inte hennes chef kommer att erkänna sig besegrad =)
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:56.
|

|