Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-11-18, 00:45   #21661
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia

Andy.da.wohoos avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Varför har man inte vakuum mellan väggar för att eliminera ljud? Mellan lägenheter exempelvis. Borde inte vara så svårt att bygga, och borde bli helt tyst, eller tänker jag fel? Antagligen eftersom det inte finns vad jag vet.
Som tidigare folk sagt, det är inte så jäkla enkelt. Man har dock börjat värmeisolera med vakuum. Än så länge i liten skala bara i så kallade passivhus.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 01:57   #21662
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Vad kan man göra för att skippa få sveda/infekterade hårsäckar efter rakning? Aloe Vera tycker jag är lugnande, men andra tips?
1 Duscha
2 Raka dig
3 Doppa ansiktet i iskallt vatten

Så gör jag. Har fått höra att porerna stänger sig om man sköljer med kallt vatten. Fungerar fint för mig och jag har också haft problem med irritation. När man har rakat sig så har man ju egentligen öppna sår i ansiktet. Då vill man inte ha in kräm eller sprit i dom öppningarna.
Gammal 2014-11-18, 09:24   #21663
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Reg.datum: Oct 2010
Om man betalar normal skattesats, vilken årsinkomst ger maximal skatteåterbäring?
Gammal 2014-11-18, 09:31   #21664
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Om man betalar normal skattesats, vilken årsinkomst ger maximal skatteåterbäring?
Wut?

Skatteåterbäring får du för att du betalat in för mycket skatt.

Dvs du har ett lån som du betalt ränta på utan att jämkat ränterabatten, det kan röra sig om att din arbetsgivare betalar mer inkomstskatt för dig än vad som krävs, eller att du gjort avdrag för resor/dubbelt boende mm. Detta överskott får du tillbaka av skatteverket efter att din slutgiltiga skatt bestämts.

Eller tänker du något runt jobbskatteavdrag eller RUT/ROT eller liknande? Du får nog precisera dig lite.
Gammal 2014-11-18, 10:24   #21665
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Wut?

Skatteåterbäring får du för att du betalat in för mycket skatt.

Dvs du har ett lån som du betalt ränta på utan att jämkat ränterabatten, det kan röra sig om att din arbetsgivare betalar mer inkomstskatt för dig än vad som krävs, eller att du gjort avdrag för resor/dubbelt boende mm. Detta överskott får du tillbaka av skatteverket efter att din slutgiltiga skatt bestämts.

Eller tänker du något runt jobbskatteavdrag eller RUT/ROT eller liknande? Du får nog precisera dig lite.
Ja, alltså normal skattesats vid ett normalt kneg är väl typ 35% eller nåt? Så om man har en inkomst på 17000 eller vart nu gränsen är så får man tillbaka 35% av det för att man skulle egentligen inte betalat någon skatt alls. Hade man haft en inkomst på 9000 så hade man fått tillbaka 35% av det, men alltså mindre än om man hade tjänat 17000.

Skulle man däremot tjänat 200 000 så får man inte tillbaka nånting (?), så någonstans mellan en inkomst på 0-200 000 om man betalar 35% skatt får man tillbaka mest pengar. Antar att man måste veta alla skattesatser etc
Gammal 2014-11-18, 10:27   #21666
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ja, alltså normal skattesats vid ett normalt kneg är väl typ 35% eller nåt? Så om man har en inkomst på 17000 eller vart nu gränsen är så får man tillbaka 35% av det för att man skulle egentligen inte betalat någon skatt alls. Hade man haft en inkomst på 9000 så hade man fått tillbaka 35% av det, men alltså mindre än om man hade tjänat 17000.

Skulle man däremot tjänat 200 000 så får man inte tillbaka nånting (?), så någonstans mellan en inkomst på 0-200 000 om man betalar 35% skatt får man tillbaka mest pengar. Antar att man måste veta alla skattesatser etc
Du får väl skatteåterbäring för din arbetsgivare har dragit för mycket skatt från din lön?

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 10:29   #21667
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Skatt brukar dras beroende på vilken skattetabell du tillhör. https://www.skatteverket.se/privat/s...302d7107e.html

Om du tillhör skattetabell 30 och tjänar 17k i månaden så betalar du 3188 i skatt.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 10:36   #21668
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Citat:

Är det grundavdraget du fiskar efter?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grundavdrag
Gammal 2014-11-18, 10:57   #21669
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Du får väl skatteåterbäring för din arbetsgivare har dragit för mycket skatt från din lön?
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Skatt brukar dras beroende på vilken skattetabell du tillhör. https://www.skatteverket.se/privat/s...302d7107e.html

Om du tillhör skattetabell 30 och tjänar 17k i månaden så betalar du 3188 i skatt.
Citat:
Är det grundavdraget du fiskar efter?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grundavdrag
Tänkte såhär: Pelles enda mål i livet är att få tillbaka så mycket som möjligt på skatten (vad anledningen måhända vara vet vi inte, han kanske bara är korkad), och skaffar sig därför ett jobb där han börjar 1 januari. Han skattar 35% på sin lön, och har en årsinkomst på 250 000 kr (det här ser jag som normalt, kalla mig fattig eller whatever). Han diskuterar inte något om skatten med sin arbetsgivare. Om han jobbar hela året får han inte tillbaka något på skatten, men vilken månad bör han sluta (han har ingen uppsägningstid) för att få tillbaka mest följande år? Grundavdraget förstod jag inte så mycket av.
Gammal 2014-11-18, 11:01   #21670
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Citat:
Tänkte såhär: Pelles enda mål i livet är att få tillbaka så mycket som möjligt på skatten (vad anledningen måhända vara vet vi inte, han kanske bara är korkad), och skaffar sig därför ett jobb där han börjar 1 januari. Han skattar 35% på sin lön, och har en årsinkomst på 250 000 kr (det här ser jag som normalt, kalla mig fattig eller whatever). Han diskuterar inte något om skatten med sin arbetsgivare. Om han jobbar hela året får han inte tillbaka något på skatten, men vilken månad bör han sluta (han har ingen uppsägningstid) för att få tillbaka mest följande år? Grundavdraget förstod jag inte så mycket av.
Om vi förutsätter att man inte gör några avdrag eller något sådant vid deklarationen. Inget, han får tillbaka inget. Om arbetsgivaren betalar in korrekt mängd "skatt" så får han inget tillbaka. Betalar arbetsgivaren in för mycket får man tillbaka denna, betalar han in för lite så får du pynta in.

Citat:
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Gammal 2014-11-18, 11:05   #21671
4623
Getar

4623s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Om vi förutsätter att man inte gör några avdrag eller något sådant vid deklarationen. Inget, han får tillbaka inget. Om arbetsgivaren betalar in korrekt mängd "skatt" så får han inget tillbaka. Betalar arbetsgivaren in för mycket får man tillbaka denna, betalar han in för lite så får du pynta in.
Du bara förutsätter att arbetsgivaren är en man?

Men som Snubben säger så får du aldrig tillbaka något. Du betalas det in för mycket skatt har du lånat ut pengar gratis till staten. För att betala så lite som möjligt så ska du tjäna under 18800kr. Då slipper du betala.

Edit: Hur mycket du tjänar procentuellt ökar hela tiden.
Gammal 2014-11-18, 11:08   #21672
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Vilken tur att SACO anordnar en HBQT-utbildning här på arbetsplatsen så jag får bearbeta mina extrema fördomar - jag kan säkert fixa in dig om du är sugen.

Citat:
Gammal 2014-11-18, 11:09   #21673
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Citat:
För att betala minimalt med skatt så gäller det att inte komma över botten av grundavdraget.

För inkomster intjänade under 2013 under 18 900 kronor är grundavdraget lika med hela inkomsten. Dvs allt över det kommer du skatta på.
Gammal 2014-11-18, 11:10   #21674
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Du bara förutsätter att arbetsgivaren är en man?

Men som Snubben säger så får du aldrig tillbaka något. Du betalas det in för mycket skatt har du lånat ut pengar gratis till staten. För att betala så lite som möjligt så ska du tjäna under 18800kr. Då slipper du betala.

Edit: Hur mycket du tjänar procentuellt ökar hela tiden.
Arbetsgivaren könsbestämdes inte, bara arbetstagaren?
Gammal 2014-11-18, 11:17   #21675
4623
Getar

4623s avatar

Citat:
Arbetsgivaren könsbestämdes inte, bara arbetstagaren?
Du får nog läsa igen bror duktig.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:07.