2007-07-22, 11:40
|
|
130 kg finsk fotomodell
Reg.datum: Apr 2006
|
Krogvakter/ordningsvakter!
Eftersom yrket i fråga är förknippat med styrketränande personer vill jag fråga hur många här som brukar jobba som vakt? Och vad tycker ni om jobbet?
Själv jobbar jag som vakt 6-7 kvällar per år. Tycker själv att det suger. Eftersom alla vet sina rättigheter men inte sina skyldigheter. Dessutom gråter de som småbarn ifall man använder lite befogat våld. Folk tror att man kan stå och sparka folk i skallen, och sen när vakterna brottar ned honom så är vi facister osv...
|
|
|
2007-07-22, 11:41
|
|
Mannen, myten, legenden!
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu
Eftersom yrket i fråga är förknippat med styrketränande personer vill jag fråga hur många här som brukar jobba som vakt? Och vad tycker ni om jobbet?
Själv jobbar jag som vakt 6-7 kvällar per år. Tycker själv att det suger. Eftersom alla vet sina rättigheter men inte sina skyldigheter. Dessutom gråter de som småbarn ifall man använder lite befogat våld. Folk tror att man kan stå och sparka folk i skallen, och sen när vakterna brottar ned honom så är vi facister osv... 
|
Jag gnuggar lite emellanåt, men dem ställena jag står på är väldigt lugna som tur är.
|
|
|
2007-07-22, 12:16
|
|
Fick höra en rolig historia
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha
Jag gnuggar lite emellanåt, men dem ställena jag står på är väldigt lugna som tur är.
|
Kanske för att du står där??
|
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
|
|
|
2007-07-22, 12:45
|
|
legitimerad oskuld
Reg.datum: Oct 2005
|
Ja vem hade vågat bråka då Piranha står i dörren =/ sedan får han nog massa Score som dörrvakt
|
|
|
2007-07-22, 12:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Jobbar som ordningsvakt alla fredagar och lördagar, och oftast smyger det in några vardagskvällar också.
Jag tycker det är det bästa jobb jag någonsin haft. Vakter och folk som tror de vet vad yrket innebär säger alltid att man får ta så mycket skit och att det är så höga risker, men jag det är nog mest för att de inte orkar vara trevliga och tålmodiga mot gästerna. Det är ytterst sällan jag behöver ta tag i någon, och även då är det mest att greppa tag lätt om armen och be dem följa med. Kan inte minnas sist jag vred upp armen på ryggen på någon. Munnen är det viktigaste verktyget.
Å andra sidan är Jönköping en lugn stad...
|
|
|
2007-07-22, 12:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Ni som jobbar som ordningsvakter här, har ni samtliga utbildning eller ni knäckar ändå?
|
|
|
2007-07-22, 13:04
|
|
Går i vanliga skor.....
Reg.datum: Jan 2002
|
Jobbade i flera år, men jag är för snäll nuförtiden.
|
|
|
2007-07-22, 13:05
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Henkan
Ni som jobbar som ordningsvakter här, har ni samtliga utbildning eller ni knäckar ändå?
|
För att jobba som ordningsvakt måste man ha ett ordningsvaktsförordnande, som utfärdas av polisen i det län man ska jobba i. För att få ett förordnande måste man inom tre år ha gått ordningsvaktsutbildning hos polisen (eller av dem sanktionerat organ). Förordnandet ska förnyas vart tredje år i samband med fortbildning.
De som står i dörren och inte har ordningsvaktsförordnande och därmed bricka på bröstet kallas entrévärd och har helt andra skyldigheter och rättigheter, dock inga befogenheter över huvud taget.
|
|
|
2007-07-22, 13:12
|
|
130 kg finsk fotomodell
|
Glömde att skriva att jag jobbar oftast på stora danstillställningar och festivaler där andelen 14-17 råingar är stor. Därav mitt agg mot yrket. De få gånger jag vart vakt på en krog är det helt ok.
en då kanske nån undrar varför jag jobbar som vakt nu och då?
Jag har en dålig egenskap som är att jag inte kan tacka nej då nån frågar me...
|
|
|
2007-07-22, 13:27
|
|
Banned
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu
Glömde att skriva att jag jobbar oftast på stora danstillställningar och festivaler där andelen 14-17 råingar är stor. Därav mitt agg mot yrket. De få gånger jag vart vakt på en krog är det helt ok.
en då kanske nån undrar varför jag jobbar som vakt nu och då?
Jag har en dålig egenskap som är att jag inte kan tacka nej då nån frågar me... 
|
Kan du blanda min sallad?
|
|
|
2007-07-22, 13:28
|
|
Bänkpress
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Whistler
|
Flest frikyrkor i Sverige har nog sin effekt på utelivet *whistle*
|
|
|
2007-07-22, 13:50
|
|
Registered User
|
Jobbade som vakt för första gången i fredags och lördags, eller entrévärd som whistler påpekade då jag inte har någon utbildning. Tyckte det var betydligt lugnare än vad jag trodde det skulle vara och de allra flesta gästerna var mycket trevliga. Behövde inte ta till hårdhandskarna en enda gång.
Mycket tjejer *whistle*
|
2007-07-22, 13:53
|
|
130 kg finsk fotomodell
|
skall det vara grekisk sallad?
|
|
|
2007-07-22, 14:29
|
|
Banned
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Whistler
|
är du allvarlig? isåfall dagens underdrift
|
|
|
2007-07-22, 15:10
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av viktore
är du allvarlig? isåfall dagens underdrift 
|
Självklart är jag allvarlig. Bortser man från när det t ex ryker ihop på dansgolvet och man får gå emellan akut, så är de flesta ingreppen från ordningsvakter sådana som kunnat undvikas om ordningsvakten använt munnen mer och bättre istället för att köra handledsgrepp.
Där kom jag kanske bort lite från det du frågade, men visst är Jönköping en lugn stad. Vad tycker du pekar på annat? Jämför jag en kväll på t ex Centrum i stan så har vi kanske en incident på hela helgen, jämfört med en bekant som jobbar i Skövde och som har i alla fall ett slagsmål i timmen att ta hand om.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:51.
|

|