Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-30, 09:52   #1
edgen_ÖSD
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Vilka är de bästa högskoleutbildningarna?

Den sista tiden har jag haft ett sug efter att plugga vidare. Ar sa less pa att ta jobb som jag egentligen inte vill ha, dar det nastan gor ont varje morgon jag maste dra mig till jobbet.

Problemet ar att jag inte riktigt vet vad jag vill bli, bara att jag vill ha kompetens nog att soka "riktiga" arbeten, dar jag kan utvecklas och framforallt trivas.

Sa vilka utbildningar anses egentligen som de basta i Sverige? Jag tankte framforallt pa utbildningar dar manga dorrar oppnas, exempelvis ekonomiutbildningarna hos HHS i Sthlm. Bra status pa universitetet ar viktigt for mig.

Fire away!
edgen_ÖSD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 09:54   #2
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
HHS, teknisk fysik/matematik på Chalmers/KTH/LTH, Juridik I lund eller Uppsala är väl de första som jag kommer att tänka på.
Gammal 2007-05-30, 09:57   #3
edgen_ÖSD
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
HHS, teknisk fysik/matematik på Chalmers/KTH/LTH, Juridik I lund eller Uppsala är väl de första som jag kommer att tänka på.
Vet du vilken klass HHS i GTB haller?
Gammal 2007-05-30, 10:02   #4
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Finns förmodligen ingen utbildning som öppnar dörrar om du inte skaffar dig ett kontaktnät och gör något av utbildningen. Med det sagt går det nog att plugga på en högskola med lägre status och ändå utnyttja tiden väl och lyckas bra sen. Välj någon av dom större mao och ta det du är intresserad av. Går inte säga idag vad du hittar för jobb om 5 år.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 10:04   #5
Stenberg
Registered User

Stenbergs avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
Håller verkligen med coxie där. Möjligtvis bör väl läkarutbildning vid tex KI läggas till också
Gammal 2007-05-30, 10:06   #6
edgen_ÖSD
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Baan Visa inlägg
Finns förmodligen ingen utbildning som öppnar dörrar om du inte skaffar dig ett kontaktnät och gör något av utbildningen. Med det sagt går det nog att plugga på en högskola med lägre status och ändå utnyttja tiden väl och lyckas bra sen. Välj någon av dom större mao och ta det du är intresserad av. Går inte säga idag vad du hittar för jobb om 5 år.

Du har ratt i att ett kontaktnat ar valdigt viktigt. HHS STHLM hjalper en att knyta kontakter under utbildningen, vilket ar jattebra. Tyvarr har de infort moderna sprak steg tre som obligatoriskt, och da blev ju jag ratt sa kord...
Gammal 2007-05-30, 10:07   #7
Speedy
Registered User

Speedys avatar

Reg.datum: Jan 2004
att läsa på handelshögskolan läste igår tror jag att av de som gick ut där hade 96% jobb inom ett år...känns ju ganska hyffsat...hade jag haft betyg som en snygg tjej får idag så hade jag lätt gått där!
Gammal 2007-05-30, 10:08   #8
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av edgen_ÖSD Visa inlägg
Du har ratt i att ett kontaktnat ar valdigt viktigt. HHS STHLM hjalper en att knyta kontakter under utbildningen, vilket ar jattebra. Tyvarr har de infort moderna sprak steg tre som obligatoriskt, och da blev ju jag ratt sa kord...
Jag menar inte att skolan gör något åt dig. Jag menar vad du själv gör, kontaktnätet är inget man får med utbildningen. Kanske till en liten del men mycket får du ju sköta själv. Man behöver väl inte ta det till en nivå att man har kontakter i många stora IT-företag i Sverige, men man kan väl börja med att skaffa sig ett kontaktnät bland dom andra studenterna, en dag kommer dom ju sitta någonstans i industrin och kanske kan hjälpa en för att få en fot in. Lite det som är min tanke.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 10:29   #9
krebbe
Registered User

Reg.datum: Oct 2004
Tror egentligen inte det är någon större skillnad mellan de olika skolorna i Sverige, så länge man ser till att ta för sig lite när man väl kommer ut i arbetslivet.

Har svårt att tro att en Chef/anställningsansvarig tänker "hmmm en Civilingönjör i muskelbygge från kolo, är värd mer än en Civilingenjör i muskelbygge från Lasses källargym" så länge det är samma utbildning/meriter dvs.

Men är inte chef(än) så ja kan ju ha fel =/
krebbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 10:36   #10
Snafu
Registered User

Snafus avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av krebbe Visa inlägg
Tror egentligen inte det är någon större skillnad mellan de olika skolorna i Sverige, så länge man ser till att ta för sig lite när man väl kommer ut i arbetslivet.

Har svårt att tro att en Chef/anställningsansvarig tänker "hmmm en Civilingönjör i muskelbygge från kolo, är värd mer än en Civilingenjör i muskelbygge från Lasses källargym" så länge det är samma utbildning/meriter dvs.

Men är inte chef(än) så ja kan ju ha fel =/
Många "toppföretag" targetar specifikt vissa universitet (dels en resursfråga men antagligen mest för att just dessa universitet lockar till sig "de bästa").

Dock inte sagt att företag dissar alla andra, men man har bäst chans att ta sig till något av de stora attraktiva företagen om man pluggar vid något av de bättre uni i Sverige.

Statusen på universitet spelar roll i Sverige, men det spelar ännu större roll utomlands.
Gammal 2007-05-30, 10:38   #11
Palm
Registered User

Palms avatar

Reg.datum: May 2005
Teknisk fysik & Elektroteknik i Linköping naturligtvis
Vi fick pris i år i alla fall för bästa teknikutbildning.

http://www.nyteknik.se/art/50481
http://www.corren.se/archive/2007/5/...cjzv2byx0u.xml
Palm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 10:40   #12
Stenberg
Registered User

Stenbergs avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Snafu Visa inlägg
Många "toppföretag" targetar specifikt vissa universitet (dels en resursfråga men antagligen mest för att just dessa universitet lockar till sig "de bästa").

Dock inte sagt att företag dissar alla andra, men man har bäst chans att ta sig till något av de stora attraktiva företagen om man pluggar vid något av de bättre uni i Sverige.

Statusen på universitet spelar roll i Sverige, men det spelar ännu större roll utomlands.
Jepp, va på en företagspresentation med konsultföretaget Booz Allen Hamilton och för dem va det extremt viktigt vilket universitet man gått på. De tittade i stort sett bara på ett fåtal universitet, ekonomer: HHS, civ.ing: LTH/KTH. Men för att de sa det till oss då så behöver ju det itne alls stämma med verkligheten...
Gammal 2007-05-30, 10:41   #13
krebbe
Registered User

Citat:

Mmm, är med på att de "targetar" i och med att de åker ut och visar upp sig själv på diverse företagsdagar osv. Däremot om jag från Luleå Universitet skulle få för mig att söka en behörig plats på det fiktiva företaget krebbe international, som bara riktar in sig på KTH studenter har jag svårt att tro att jag skulle bli bortsållad utan intervju.
Gammal 2007-05-30, 10:43   #14
Snafu
Registered User

Snafus avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av krebbe Visa inlägg
Mmm, är med på att de "targetar" i och med att de åker ut och visar upp sig själv på diverse företagsdagar osv. Däremot om jag från Luleå Universitet skulle få för mig att söka en behörig plats på det fiktiva företaget krebbe international, som bara riktar in sig på KTH studenter har jag svårt att tro att jag skulle bli bortsållad utan intervju.
Du blir nog inte bortsållad, tror jag iaf.
Gammal 2007-05-30, 10:44   #15
krebbe
Registered User

Citat:
Du blir nog inte bortsållad, tror jag iaf.
får hoppas, nått år kvar dock =)

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:38.