Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-29, 17:31   #1
Basloppan
Registered User

Basloppans avatar

Reg.datum: Oct 2005
Vilken aktiemäklare använder ni?

Avanza har jag hört bra om. Swedbank är jag kund hos och om jag inte har fel, så kan man köpa aktier billigt genom dem då.

Skall börja satsa mina första 2000 kronor på torsdag - några tips?
Basloppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-29, 17:36   #2
Arnesson
Ge mig sol och öl!

Arnessons avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag kör med Avanza, funkar bra. Dock har jag ingen riktigt koll på de andra, så det kan ju finnas bättre.
Gammal 2007-05-29, 17:37   #3
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
Avanza, men 2000kr funkar inte för aktiv aktiehandel. Det enda du kan göra är att köpa något billigt och hoppas på det bästa, som att köpa trisslotter.
Gammal 2007-05-29, 17:40   #4
olle lindblad
Disco Inferno

olle lindblads avatar

Reg.datum: Mar 2006
2000 är som sagt inte så mycket att köpa aktier för. Det brukar vara lättast att handla i hela poster, då krävs ofta 10-15000.
olle lindblad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-29, 17:40   #5
Erik__
hehe lol

Reg.datum: Nov 2004
Hos en bank är väl courtaget riktigt jävla svindyrt? våran lärare i aktiekunskap hänvisar alltid till onlinebörsmäklare.
Erik__ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-29, 17:42   #6
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Erik__ Visa inlägg
Hos en bank är väl courtaget riktigt jävla svindyrt? våran lärare i aktiekunskap hänvisar alltid till onlinebörsmäklare.
Jo swedbank och dylika banker tar ju ut ett bra mycket högre courtage än tex avanza/nordnet. Dock tar även de billigaste mäklarna ut så stora courtage att 2000kr inte går att jobba med.
Gammal 2007-05-29, 17:48   #7
sehnpaa
Registered User

sehnpaas avatar

Reg.datum: Oct 2004
Ja, minimicourtage på 99 kr och 2000 kr insats låter inget vidare.

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/i...142170,00.html
sehnpaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-29, 17:49   #8
Basloppan
Registered User

Basloppans avatar

Reg.datum: Oct 2005
Kuken också. Då köper jag fonder istället och återkommer till aktiehandeln när jag har skrapat ihop minst 10 lax ^^
Basloppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-29, 19:03   #9
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Helt rätt vänta med aktierna tills du har minst 10' (du måste kunna köpa hela aktieposter). Handla du genom Swedbanks internetsida, det är smidigt och bra.

När du börjar med aktier använder du aktiedirekt.se som har 9 kr som lägst courtage. Om pengarna växer till 100' eller mer så kan det vara dags att fundera på andra mäklare där du har mer valmöjligheter.

Själv har jag mina pengar i en kapitalförsäkring på Nordnet.
Gammal 2007-05-29, 19:14   #10
NiXPhoenix
Banned

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Erik__ Visa inlägg

Jo, vissserligen, men det spelar egentligen inte så stor roll om du bara gör få affärer och i alla fall har lite mer än 2000 kr att satsa på varje aktie. Köper en aktie, har den i flera år, sen säljer du. Säg att du köpte för 8000, säljer för 14 000, då har du 6000 i vinst - knappt 200 i courtage (de har sänkt nu tror jag). Är inte så mycket att bråka om då. Och det bästa sättet att göra aktieaffärer är att göra det på lång sikt. Lång sikt kan självklart definieras olika beroende på vem man pratar med men högt courtage kan på sätt och vis fungera som en lite spärr mot att göra kortsiktiga affärer.

De flesta som daytradar går med förlust, har sett en undersökning gjord bland svenska mäklare där 80% av deras daytradande kunder gick med förlust.
NiXPhoenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-29, 19:15   #11
krilleh
Banned User

krillehs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Jax Visa inlägg
Helt rätt vänta med aktierna tills du har minst 10' (du måste kunna köpa hela aktieposter). Handla du genom Swedbanks internetsida, det är smidigt och bra.

När du börjar med aktier använder du aktiedirekt.se som har 9 kr som lägst courtage. Om pengarna växer till 100' eller mer så kan det vara dags att fundera på andra mäklare där du har mer valmöjligheter.

Själv har jag mina pengar i en kapitalförsäkring på Nordnet.
Ja kf verkar jätteintressant men orkar man byta? hålla på å sälja när jag precis fått igång allt :-(
krilleh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-29, 19:17   #12
NiXPhoenix
Banned

Reg.datum: Oct 2003
Jag menar självklart inte att man ska kasta sina pengar i sjön för det, bästa är ju att satsa på en riktig mäklare helt klart. Men själv tänkte jag att höga courtage faktiskt kanske inte enbart är dåligt när jag startade en depå hos FSB, var enkelt eftersom jag redan var kund där. Idag har jag depå där och på Aktiedirekt, där jag för övrigt försökte mig på en swingtradingaffär som inte gick så värst bra. Fick vänta i över en månad för att köpa tillbaka alla poster i den aktien. Skägget i brevlådan.
NiXPhoenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-29, 19:18   #13
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av krilleh Visa inlägg
Ja kf verkar jätteintressant men orkar man byta? hålla på å sälja när jag precis fått igång allt :-(
Beror väl på om du planerar att göra tillräckliga vinster varje år för att tjäna på det. Att sälja av alla aktier och köpa nytt igen gör jag ganska ofta ändå.

Att byta mäklare från Aktiedirekt till Nordnet är för övrigt väldigt smidigt eftersom Nordnet äger Aktiedirekt. Bara att öppna en ny depå och sen skicka ett meddelande till Aktiedirekt och be dem skicka över pengarna.
Gammal 2007-05-29, 19:49   #14
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Det som är dåligt med kapitalförsäkringar är att man är väldigt begränsad. Du kan inte hedga dig ordentligt eftersom man inte får handla i derivat eller optioner.
Gammal 2007-05-29, 20:57   #15
Mirre
Ms BootyPump.

Mirres avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
Det som är dåligt med kapitalförsäkringar är att man är väldigt begränsad. Du kan inte hedga dig ordentligt eftersom man inte får handla i derivat eller optioner.
Optioner är derivat. Tilläggas kan att det inte heller går att blanka. Men det går faktiskt att gå runt det lite genom att använda Xacts fonder Bear och Bull. http://www.xact.se/Hem.htm
Men tänk på att du betalar avkastningsskatten som är på ca 1% av värdet (27% av föregående års genomsnittliga statslåneränta) oavsett om det går upp eller ner. Alltså för långsiktigt sparande och om man tror att man har en avkastning som överstiger ca 3,5-4% så är kapitalförsäkring ett bra alternativ.
Mirre är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:47.