2007-05-23, 15:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Börja träna och gå upp 25 kg i fett
"Börja träna och gå upp 25 kg" skulle jag kunna ha som headline på bästa aftonbladetvis.
Vad jag vill säga med det är att jag har lite funderingar på alla dietmetoder som innefattar att man skall motionera. Motion är bra av alla möjliga anledningar men för mig så har motion inget med att gå ner i vikt att göra utan har tvärtom bidragit starkt till att jag som mest har vägt 25 kg mer än innan jag började träna. Så fort jag tränar mycket, främst kondition, blir jag mycket hungrig. Då äter jag långt mer än vad jag gör av med och går upp i vikt. Innan jag överhuvudtaget tränade så var jag aldrig speciellt hungrig och kunde hålla en relativt låg vikt. Så nu när jag försöker att gå ner i vikt så är motion ett att de första sakerna jag drar ner på.
Är det andra som har märkt samma sak? Att motion inte är nyckel till viktnedgång utan snarare bidrar till en uppgång?
|
|
|
2007-05-23, 16:00
|
|
Jag har fel. :(
Reg.datum: Mar 2006
|
Sålänge du ligger på kcal-, så går du ner i vikt. Spelar ingen roll hur du uppnår det.
Angående ditt överätande, så tyder det nog mer på dålig motivation, snarare än för mycket motivation. Det är ju nästan det som är hela grejen liksom, att man går runt småhungrig hela tiden.
|
|
|
2007-05-23, 16:01
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
Bättre att ha koll på energiintaget än att dra ner på motionen, tycker jag. Man mår mycket bättre när man rör på sig.
|
|
|
2007-05-23, 16:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Jag föredrar att äta lite mer och ha kvar träningen. Det är det jag mår bäst av. Visst händer det att jag under ett par dagar överkompenserar det som förbränts under ett jobbigt långpass. Jag väger något mer nu när jag tränar mer. Den vikt jag har är dock betydligt bättre fördelad än när jag inte tränade. För att inte nämna alla fördelar vad gäller kondition/styrka som träningen ger i vardagen.
|
|
|
2007-05-23, 16:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Jag föredrar att äta lite mer och ha kvar träningen. Det är det jag mår bäst av. Visst händer det att jag under ett par dagar överkompenserar det som förbränts under ett jobbigt långpass. Jag väger något mer nu när jag tränar mer. Den vikt jag har är dock betydligt bättre fördelad än när jag inte tränade. För att inte nämna alla fördelar vad gäller kondition/styrka som träningen ger i vardagen.
|
Jag kan bara instämma i ovanstående.
Under perioder med väldigt hård träning går jag troligtvis upp i vikt. Det krävs ju först lite laddning innan passet, sen måste energiutgifterna kompenseras och sen efteråt kanske ett eller två dygns vila. Slutsatsen blir ett kaloriöverskott, mer kroppsfett men finfina resultat.
Tränar jag kontinuerligt med lite lägre dos, typ 3-4mil i veckan och 2-3 styrkepass då kan jag däremot rasa i vikt för då blir det ju nästan träning varje dag samt att det aldrig känns som nån riktig anledning till att överkompensera, ladda o.s.v.
Men jag blir bättre och bättre på det där och ligger lite mer stadigt i vikt numera.
|
|
|
2007-05-23, 16:31
|
|
Registered User
|
Klart att det är så att man går ner så länge man ligger på kaloriminus. Jag tror dock inte att jag är ensam om att få höra att (och tro på) att om man tränar så skall man kunna una sig lite godis osv. Dock tror jag att det är många som inte inser att ditt gympapass inte förbränner lika mycket kalorier att du efteråt kan ta ett mål på mac donalds och sedan en snickerspaj på ett kafé. För egen del så tog det flera år innan förstå att jag åt för mycket mat.
Nu är planen att äta runt 1400 kalorier om dan. Det är inget problem. Men skulle jag får för mig att gå på ett spinningspass så skulle jag dels ha svårt att orka eftersom jag äter så lite och efter passet hade jag haft svårt att inte äta mer än vad jag har förbrännt. Det är självklart delvis en motivationsfråga men jag plågar mig själv helst så lite som möjligt och plågan blir minimerad utan kondition.
|
|
|
2007-05-23, 16:35
|
|
Registered User
|
Jag vänder mig förmodligen till fel sorts personer genom att skriva detta på kolo eftersom alla har så bra koll här. Min poäng är att jag tycker det är fel att nämna kondition i samma mening som viktminskning tillsammans med att "för då får du äta mer". Det är t.ex. något som viktväktarna predikade när jag höll på med det.
|
|
|
2007-05-23, 16:42
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av jenny
Jag vänder mig förmodligen till fel sorts personer genom att skriva detta på kolo eftersom alla har så bra koll här. Min poäng är att jag tycker det är fel att nämna kondition i samma mening som viktminskning tillsammans med att "för då får du äta mer". Det är t.ex. något som viktväktarna predikade när jag höll på med det.
|
Bara för att vissa överäter så är ju inte påståendet falskt.
Motion är nyttigt, både för kropp och själ. och det gör att man kan unna sig lite mer.
Så även om jag förstår dig, så borde man inte kunna gå upp 25 kg innan man förstått att man äter mer än vad träningen tillåter att man kan unna sig, det är ju inte så att det kommer snabbt och från ingenstans. Redan efter 5kg tycker jag kläder och min allmänstatus signalerar att det är dax att tänka lite på vad som åker ned.
2007-05-23, 17:26
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Bara för att vissa överäter så är ju inte påståendet falskt.
Motion är nyttigt, både för kropp och själ. och det gör att man kan unna sig lite mer.
Så även om jag förstår dig, så borde man inte kunna gå upp 25 kg innan man förstått att man äter mer än vad träningen tillåter att man kan unna sig, det är ju inte så att det kommer snabbt och från ingenstans. Redan efter 5kg tycker jag kläder och min allmänstatus signalerar att det är dax att tänka lite på vad som åker ned.
|
Det kan man tycka, men det var hursomhelst vad jag gjorde.
Jag kan dock tillägga att det hela komplicerades av att jag undan för undan byte från läsk till light läsk, pommes frites mot morötter, start mot fiberberikad gröt osv och ändå gick upp i vikt. Jag insåg inte att även fast jag åt bättre så åt jag mer kalorier än förut. Det sambandet tog också långt tid att förstå. Om jag t.ex. läste om 10 smarta sätt att gå ner i vikt på aftonbladet och jag kom fram till att jag redan följde alla dessa tips så kunde jag (då) inte förstå varför jag inte vägde mindre
|
|
|
2007-05-23, 17:28
|
|
El grande salami
|
Citat:
Det kan man tycka, men det var hursomhelst vad jag gjorde.
Jag kan dock tillägga att det hela komplicerades av att jag undan för undan byte från läsk till light läsk, pommes frites mot morötter, start mot fiberberikad gröt osv och ändå gick upp i vikt. Jag insåg inte att även fast jag åt bättre så åt jag mer kalorier än förut. Det sambandet tog också långt tid att förstå. Om jag t.ex. läste om 10 smarta sätt att gå ner i vikt på aftonbladet och jag kom fram till att jag redan följde alla dessa tips så kunde jag (då) inte förstå varför jag inte vägde mindre
|
men nu vet du hur det ligger till, så varför dra ner på motionen när du ska ner i vikt?
|
|
|
2007-05-23, 17:35
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami
men nu vet du hur det ligger till, så varför dra ner på motionen när du ska ner i vikt?
|
För att jag blir så vansinnigt hungrig att jag inte pallar mer och äter mer än vad jag har förbränt. Jag har väldigt väl utvecklade hungerkänslor. Skulle jag t.ex. behöva vänta två timmar med att äta middag så blir jag jättearg och otrevlig och mår dåligt.
|
|
|
2007-05-23, 17:42
|
|
Jag har fel. :(
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
För att jag blir så vansinnigt hungrig att jag inte pallar mer och äter mer än vad jag har förbränt. Jag har väldigt väl utvecklade hungerkänslor. Skulle jag t.ex. behöva vänta två timmar med att äta middag så blir jag jättearg och otrevlig och mår dåligt.
|
Det är smällar man får ta. Tror du att dom som deffar går runt jätte mätta hela tiden :P? Så är verkligen inte fallet. Dom flesta går hungriga hela tiden. Men, dom får inga utlopp för sina hungerkänslor, iochmed att dom kan kontrollera det.
|
|
|
2007-05-23, 17:50
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Raggis
Det är smällar man får ta. Tror du att dom som deffar går runt jätte mätta hela tiden :P? Så är verkligen inte fallet. Dom flesta går hungriga hela tiden. Men, dom får inga utlopp för sina hungerkänslor, iochmed att dom kan kontrollera det.
|
Jajamen. Jag gick hungrig större delen av eftermiddagen i hopp om att få en tillagad middag till 6tiden. men det vare fan värt! Nu kan jag äta lite mer innan jag går och lägger mig.
|
|
|
2007-05-23, 17:56
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Raggis
|
Jag självklart tror jag att alla som deffar är jättemätta hela tiden... Eller så är det du som tror att jag är dum i huvudet. Kontroll har väldigt lite med saken att göra. En del personer har så lite hungerkänslor att de helt kan glömma bort att äta på en hel dag (mitt ex t.ex.). Hur svårt är det att deffa då? Det är ju inte en uppoffring om man inte ens kan komma ihåg att man borde äta. Av din kommentar så tror jag att du snarare liknar den gruppen.
Om du vore som mig och när då låg på ett alltför stort underskott pga t.ex. motion eller att du har skjutit på måltiden några timmar och var lika förbannad som du hade blivit om någon hade gett dig en oprovocerad smäll på käften så skulle du inte prata om kontroll.
|
|
|
2007-05-23, 17:59
|
|
El grande salami
|
Citat:
Jag självklart tror jag att alla som deffar är jättemätta hela tiden... Eller så är det du som tror att jag är dum i huvudet. Kontroll har väldigt lite med saken att göra. En del personer har så lite hungerkänslor att de helt kan glömma bort att äta på en hel dag (mitt ex t.ex.). Hur svårt är det att deffa då? Det är ju inte en uppoffring om man inte ens kan komma ihåg att man borde äta. Av din kommentar så tror jag att du snarare liknar den gruppen.
Om du vore som mig och när då låg på ett alltför stort underskott pga t.ex. motion eller att du har skjutit på måltiden några timmar och var lika förbannad som du hade blivit om någon hade gett dig en oprovocerad smäll på käften så skulle du inte prata om kontroll.
|
Det är inte kul att gå hungrig under deffen och jag tillhör gruppen som har stora hungerkänslor. Kontroll är verkligen vad det handlar om, inget annat. Finns mättande och kalorisnåla livsmedel som man använder sig utav för att inte slå nån på käften efter ett cardio eller styrkepass.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:27.
|

|