2007-03-28, 13:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
"Hormonfel hos var femte överviktig"
Enligt artikel i tidningen City i dag så kan sköldkörtelsjukdomen Hypotyreos ligga bakom fetmaproblem hos upp till var femte överviktig, mestadels kvinnor. Sjukdomen sänker ämnesomsättningen vilket försvårar viktnedgång. Undersökningen som man refereras till är visserligen ganska liten, 144 undersökta greker, men lite intressant ändå.
http://www.city.se/halsa/1.613906
|
|
|
2007-03-28, 13:23
|
|
Jag har fel. :(
Reg.datum: Mar 2006
|
Intressant
|
|
|
2007-03-28, 19:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Japp, intressant. Har själv en kompis (tjej) som är överviktig och har kämpat i motvind i många år. Till sist gick hon till läkare och fick fastställt att hon hade sköldkörtelproblem och knaprar nu tabletter för detta. Hon har blivit smalare
|
|
|
2007-03-28, 19:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Guybrush
Japp, intressant. Har själv en kompis (tjej) som är överviktig och har kämpat i motvind i många år. Till sist gick hon till läkare och fick fastställt att hon hade sköldkörtelproblem och knaprar nu tabletter för detta. Hon har blivit smalare 
|
Ja struma är väldigt vanligt förekommande hos tjejer, syrran va i exakt samma sits å knaprar piller livet ur nu.
Man kan ha både överdriven produktion av sköldkörtelhormon och nedsatt, beroende på vilket så är ens ämnesomsättning överdivet hög vilket ofta leder till att man blir väldigt smal alternativt att ämnesomsättning istället blir lägre.
|
|
|
2007-03-29, 14:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Är det bara jag eller har nån annan börjat känna att kvinnor inte kan ha det lätt när allt verkar vara "okänd kvinnosjukdom" enligt expressen och aftonbladet, inte undra på att folk verkar bli mer och mer paranioda nuförtiden.
|
|
|
2007-03-29, 14:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Hypothyreos går det ju i alla fall upptäcka genom blodprov. Inget man behöver gå omkring och undra över.
|
|
|
2007-03-29, 23:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Vatten är blött. Det som vore intressant att veta är _varför_ så många har sköldkörtelproblem och _varför_ skulle så många behöva äta medicin i resten av sitt liv för att leva 'normalt'?
|
|
|
2007-03-30, 02:21
|
|
småmysigt slampig
Reg.datum: Jul 2006
|
[QUOTE=Eddie Vedder;2191304]Ja struma är väldigt vanligt förekommande hos tjejer, syrran va i exakt samma sits å knaprar piller livet ur nu.
QUOTE]
Så farligt är det väl inte, får man piller så är väl allt lugnt. Min farmor fick gå i flera år innan hon fick piller. Hon började tappa håret och blev paranoid innan hon fick reda på problemet och vips med medicin försvann problemen. Hänjde på sjuttiotalet så det går väl mycket snabbare att bestämma om det är struma nuförtiden. Struma verkar dock vara rätt vanligt förekommande bland kvinnorna i min släkt hoppas mina framtida barn inte drabbas.
|
|
|
2007-03-30, 08:12
|
|
winning
|
Och jag som trodde det berodde på sämre livsstil och massa fet mat. Men sköldkörteln blir väl sämre ju mer McDonalds som öppnas antar jag.
|
|
|
2007-03-30, 09:26
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymedes
Och jag som trodde det berodde på sämre livsstil och massa fet mat. Men sköldkörteln blir väl sämre ju mer McDonalds som öppnas antar jag.
|
Det är ett rätt elitistiskt sätt att se på det. Många som är överviktiga har ju faktiskt rätt mycket svårare än normala människor att hålla vikten. Att alltid vara jättehungrig när man ätit rätt mängd mat är ju rätt hårt.
|
|
|
2007-03-30, 09:32
|
|
Banned
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Det är ett rätt elitistiskt sätt att se på det. Många som är överviktiga har ju faktiskt rätt mycket svårare än normala människor att hålla vikten. Att alltid vara jättehungrig när man ätit rätt mängd mat är ju rätt hårt.
|
Mycket av hungern tror jag även kan bero på att en överviktig är van att äta många kcal, rätt mycket för mycket, men helt plötsligt så ska personen ligga på underskott. Därför tror jag mycket av hungern kan bero på det, hoppet i kcal blir mycket större än för en mer normalviktig.
|
|
|
2007-03-30, 09:37
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dnepr
Mycket av hungern tror jag även kan bero på att en överviktig är van att äta många kcal, rätt mycket för mycket, men helt plötsligt så ska personen ligga på underskott. Därför tror jag mycket av hungern kan bero på det, hoppet i kcal blir mycket större än för en mer normalviktig.
|
Ja helt klart för vissa, det märker man ju själv att desto mer man är van att äta desto hungrigare blir man. Men jag pratade mest om de med hormonrubbningar eller andra varianter, det finns ju helt enkelt dem som för att hålla sig på en normal nivå så krävs det att de går hungriga om de äter normal kost.
|
|
|
2007-03-30, 13:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
En alternativ rubrik till artikeln skulle ju kunna vara "4 av 5 överviktiga kvinnor har fullständigt normal ämnesomsättning".
|
|
|
2007-03-30, 13:19
|
|
winning
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
|
Tråkigt att du tolkar det så. Jag har en överrepresentation av överviktiga i min släkt, och det är underbara människor, så det är inte någon form av elitisk bashing jag sysslar med. Men de, liksom merparten av världens överviktiga, gör det gärna lätt för sig och skyller på benstomme, fel på ämnesomsättning etc. Väldigt få ser något samband i att de vräker i sig fet mat dagligen och rör sig alldeles för lite....
|
|
|
2007-03-30, 13:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2006
|
mycket Intressant....
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:55.
|

|