Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-26, 18:34   #1
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela

Fatalists avatar

Reg.datum: Jan 2004
Kort Svensklektion.

När man förkortar ord sätter man punkt efter varje bokstav som representerar ett ord, eller sätter man ingen punkt alls utan separerar bokstäverna med mellanrum.

Tex. -> T ex / T.ex.
Osv. -> O s v / O.s.v.

You get the point?

Och jag har bara läst SveB...
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 18:38   #2
DanielF
Space explorer

DanielFs avatar

Reg.datum: Feb 2005
O K O.k Ok.
Gammal 2007-03-26, 18:42   #3
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Vill tillägga att det heter vår, inte våran. (Tittar på Trances drogtråd.)
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 18:43   #4
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
Jag kan få spel på grammatiskt korrekta meningar i ett forum. Det är ju meningen att man ska spy ur sig saker, tangenterna ska rassla. Så länge det inte är alltför många särskrivningar och stavfel fattar man ju poängen.

Ibland sticker det till i mig, särskilt när jag börjar meningar med "Men" fast jag ignorerar det och det ger mig en skön avslappning. Testa!

Svenska språket är för övrigt ingen exakt vetenskap utan ett språk under konstant omvandling, det folk vill kalla förfall kan ses som en högre grad av förfining..
Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 18:53   #5
jesuz
Registered User

jesuzs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist Visa inlägg
När man förkortar ord sätter man punkt efter varje bokstav som representerar ett ord, eller sätter man ingen punkt alls utan separerar bokstäverna med mellanrum.

Tex. -> T ex / T.ex.
Osv. -> O s v / O.s.v.

You get the point?

Min svensklärare i gymnasiet påstod dock att även alternativet "osv." är minst lika korrekt som att sätta punkt mellan de förkortade orden så länge man är konsekvent och undviker att sätta punkter på fel ställen.
Dessutom korrekturläste han bla. för svenska akademin så jag tror han vet vad han snackar om.

Sedan finns det ju bra mycket viktigare språkfel att peka på, ifall man nu vill vara sån, som tex. hur mycket folk särskriver samt hur svårt folk har att änvända skiljetecken o. dyl. ibland.
jesuz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 18:53   #6
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
När man förkortar ord sätter man punkt efter varje bokstav som representerar ett ord, eller (ska "eller" användas på detta sätt förutsätts att "antingen" stått i föregående satsen, förslagsvis före ordet "punkt" där man innan punkt lagt till "en". Dessutom ska det efter "eller" stå ordet "så" och en punkt efter "alls". Satsen som följer påbörjas exempelvis: "Alternativt kan man.." och ersätter "utan" med det och ta bort r:et i ordet "separerar") sätter man ingen punkt alls utan separerar bokstäverna med mellanrum.

Tex. -> T ex / T.ex.
Osv. -> O s v / O.s.v.

You get the point? (Dessutom bör samma språk användas genomgående i texten, om inte bör språket som används inte vara i talspråksform om övrigt skrift är korrekt svenska. Eventuellt hade du kunnat skriva "Do you get my point?" för att följa på den inslagna vägen)

Och jag har bara läst SveB... (Eftersom du benämnt de korrekta formerna för förkortningar bör Svenska B således enligt det givna resonemanget skrivas Sve.B alternativt Sve B)
Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 19:08   #7
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Det finns en tråd som heter Språklådan, där man kan roas och oroas kring språket.

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 19:13   #8
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Reg.datum: Jan 2005
För övrigt är förkortningar något som Svenska språknämnden avråder från, om man inte har platsbrist. Undantag är då det underlättar för läsaren (t.ex. i parenteser), samt vanligt förekommande förkortningar, om orden förekommer många gånger i en text.

Och förkortningar i form av sammandragningar (t.ex. "jfr" = jämför) används varken punkt eller mellanrum. Mellanrum är inte något som rekomenderas in någon form av förkortningar.

Om vi nu ska vara på det viset.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 19:15   #9
Kwon
<Walking Apocalypse>

Kwons avatar

Reg.datum: Jun 2003
osvÄr inte så noggrann på interweb-forum.tex

et alDäremot i tentor och arbeten så är jag extremt noggrann med detta.etc
Gammal 2007-03-26, 19:19   #10
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
När man förkortar ord sätter man punkt efter varje bokstav som representerar ett ord, eller (ska "eller" användas på detta sätt förutsätts att "antingen" stått i föregående satsen, förslagsvis före ordet "punkt" där man innan punkt lagt till "en". Dessutom ska det efter "eller" stå ordet "så" och en punkt efter "alls". Satsen som följer påbörjas exempelvis: "Alternativt kan man.." och ersätter "utan" med det och ta bort r:et i ordet "separerar") sätter man ingen punkt alls utan separerar bokstäverna med mellanrum.

Tex. -> T ex / T.ex.
Osv. -> O s v / O.s.v.

You get the point? (Dessutom bör samma språk användas genomgående i texten, om inte bör språket som används inte vara i talspråksform om övrigt skrift är korrekt svenska. Eventuellt hade du kunnat skriva "Do you get my point?" för att följa på den inslagna vägen)

Och jag har bara läst SveB... (Eftersom du benämnt de korrekta formerna för förkortningar bör Svenska B således enligt det givna resonemanget skrivas Sve.B alternativt Sve B)
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 19:22   #11
mela
#curl4lajf

melas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Du kanske skulle ha skrivit "svensklektion" med liten bokstav också, om du nu skall klaga.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 19:25   #12
Dumleman
ett tuff text

Dumlemans avatar

Reg.datum: Feb 2005
Jag måste bara påpeka att det finns många ämnen till svenskalärare på det här forumet. Skriver någon "bicesp" istället för "biceps" så tar det 5 sec och nån rättar osv.
Gammal 2007-03-26, 19:56   #13
Palm
Registered User

Palms avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
det folk vill kalla förfall kan ses som en högre grad av förfining..
Nu när jag kan gömma mig bakom andra som klagar:

En del förgriper sig hämningslöst på svenska språket i skydd av den klyschan, i tron att "allt är okej", "det är utveckling av språket", "det som känns bra för mig är rätt för mig", "jag har förföljts av en symfoniorkester i tre års tid", "bla bla bla". Snälla, gör inte det. Skriver man msnfjortisska får man räkna med att bli uppfattad som mindre intelligent. Oavsett om man kan deklamera högvers och författa epos "när man känner för det".
Palm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 20:01   #14
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:

Tex. -> T ex / T.ex.
Osv. -> O s v / O.s.v.

You get the point?

Herregud, är detta verkligen det, rent språkligt, som du stör dig mest på här på kolo? Alla "jag träffade han", alla "för älskad", alla "dem sa att det var bra", och så vidare i all evinnerlighet.

Det där är väl en jäkla skitsak och inget jag bryr mig om i mitt vardagsskrivande, givetvis är jag mer noggrann vid tentor och dylikt så jag iof. inte alls brukar förkorta. Kasus, de/dem och särskrivningar och uppenbara felstavningar av lätta ord är sånt som får mig att tänka att människor är lite korkade, ej exakt korrekt förkortning, felstavning av svåra ord, glömma skriva stor bokstav i början av meningen och dylikt är det icke.

Jag som trodde jag var språkpolisen på detta forum, nu räknar jag kallt med att du kommer piska alla kasus-bovar för all framtid, så slipper jag. Tack för det.
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 20:03   #15
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Citat:
Ursprungligen postat av Dumleman Visa inlägg
Jag måste bara påpeka att det finns många ämnen till svenskalärare på det här forumet.
plz säg att det var ett skämt

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:14.