2006-11-27, 18:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Brandvägg
Söker bra och gratis brandvägg (går det ihop?) för att ev. ersätta min gamla keriobrandvägg. Självklart är det mjukvarubrandväggar vi snackar, inget annat. Någon som har bra förslag?
|
|
|
2006-11-27, 19:09
|
|
ett tuff text
Reg.datum: Feb 2005
|
Jag har aldrig riktigt hajjat hur brandväggar fungerar. Om jag t.ex. alltid har öppen port 1997 för mIRC kan då annan trafik än den trafik som skickas och tas emot via mIRC komma in eller ut via den porten? *nob*
|
2006-11-27, 19:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2003
|
Passar på och frågar i den här tråden. Har fixat Avast efter att jag rensade datorn på massa virusen för ett tag sedan och nu kan jag inte använda msn på den datorn. Har provat att stänga av programmet på instant messengers, vad kan vara problemet?
|
|
|
2006-11-27, 19:26
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Finns det några jämförelsetester du vet om som testar gratisbrandväggar? Har ju som sagt redan kerios variant (tankade just senaste) och då vill man gärna byta upp sig, inte bara byta till något annat.
På vilket sätt är jetico svårt? Finns det någon fördel med att det är svårt, dvs fler inställningar, eller är det bara kasst interface etc?
|
|
|
2006-11-27, 20:14
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Den lär vara besvärlig att konfigurera. Jag har inte testat den själv, men på alla säkerhetsforum har Jetico den stämpeln.
http://www.firewallleaktester.com/tests.php
|
|
|
2006-11-27, 20:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
4 gipsskivor för att klassas som brandvägg med IE 60.
När man typ sitter i venten och snackar lite, ni vet, typ dödar lite imbued water elementals i caverns of lfarhrar och typ en glowing battleaxe of mondraginin +3 droppar, och den är sharpened! Man bara typ skriker ut i venten och jolten sprutar.
|
|
|
|
2006-11-27, 20:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
m0n0wall
|
|
|
2006-11-27, 21:26
|
|
Registered User
|
Ajt, blir lite sugen på Jetico. Dom andra verkar inte vara direkt att byta upp sig...
|
|
|
2006-11-27, 21:33
|
|
Blibloblooobli
Reg.datum: Apr 2002
|
Jag bytte till comodo i helgen och den funkar helt ok. Lätt att konfigurera.
|
|
|
|
2006-11-27, 21:42
|
|
Fulstygg
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dumleman
Jag har aldrig riktigt hajjat hur brandväggar fungerar. Om jag t.ex. alltid har öppen port 1997 för mIRC kan då annan trafik än den trafik som skickas och tas emot via mIRC komma in eller ut via den porten? *nob*
|
Ja. Så länge inte brandväggen kontrollerar mystisk trafik över porten. För övrigt brukar flera portar; 20, 21 och 80 (har jag för mig) som har med internet att göra vara öppna.
|
|
|
2006-11-27, 22:52
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
Finns det några jämförelsetester du vet om som testar gratisbrandväggar? Har ju som sagt redan kerios variant (tankade just senaste) och då vill man gärna byta upp sig, inte bara byta till något annat.
På vilket sätt är jetico svårt? Finns det någon fördel med att det är svårt, dvs fler inställningar, eller är det bara kasst interface etc?
|
Utan grundregelfilen fick jag det inte att fungera alls, med den filen som någon hade gjort var det ok men nu har det tappat bort alla mina inställningar på något vänster verkar det som, har inte frågat mig ett skit på sistone men om man går in o kollar på inställningarna finns typ inget konfigurerat för diverse applikationer, vet inte vad det sysslar med. Men Jarods vistatema knullade sönder min windowsinstallation rejält så det kan nog ha hänt diverse, jag var skeptisk eftersom jag vet vilket strul folk som har velat ha os x-teman har haft men jag provade, men självklart fuckade det sönder allt. (Och nej jag kan inte återställa för jag provade det till en punkt samma dag, vet inte om den var efter eller före första installationsförsöket, datorn rebootade o började och jag gick o lade mig, när jag sedan vaknade o tittade så hade den misslyckats för att jag hade för lite disk ledigt och den ville ha 200MB till. In i windows tog bort ett videoklipp på drygt 200MB och så en 2-3 program som jag kunde undvara, nytt försök men då hade återställningspajset tagit bort den punkten och ersatt den med en återställning för programmen som jag tog bort, så sedan vare kört.
Jetico var strulig, kan inte tänka mig att den är värd de extra besvären, och generellt vad gäller grubs tester på dem så är det ju antagligen så att de tokextrema och jobbiga att konfigurera råkar vara säkrast just för att de är tokextrema och inte tillåter så mycket, men när man sedan är där o pillar själv o tillåter dittan o dattan och kanske tom väljer fel alternativ på en del saker så gäller det kanske inte längre. Skitlätt att säga att en sak som plockerar ALLT är helt säker, men den är inte särskilt användbar heller...
|
|
|
2006-11-27, 22:53
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Whistler
m0n0wall 
|
Är ingen mjukvarubrandvägg som han kan köra på datorn och det var ju det han ville ha.
|
|
|
2006-11-27, 23:00
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dumleman
|
Beror på vad det är för brandvägg, mjukvarubrandväggarna brukar ju vara applikationsstyrda så bara för att du låter mirc använda port 1997, eller allihop, så betyder det inte att random annat program kommer få göra det, så isf nej. Men om du har en hårdvarubrandvägg brukar den inte veta om programmen i fråga utan konfigureras på lägre nivå och eftersom du bara väljer port och transportprotokoll där så om du nu öppnar säg för tcp på port 1997 så kommer den vara öppen för valfri applikation som väljer att skicka/ta emot tcp på den porten beroende på åt vilket håll du nu öppnade den, det är dock antagligen ingen problem eftersom inget program antagligen sätter sig o lyssnar på port 1997 eftersom det är en så udda port så det blir nog bara mirc eller inget på den ändå. Värre då med program som behöver många fler portar eller som körs på portar som annat kanske också kan råka använda.
|
|
|
2006-11-27, 23:02
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av hultman
Ja. Så länge inte brandväggen kontrollerar mystisk trafik över porten. För övrigt brukar flera portar; 20, 21 och 80 (har jag för mig) som har med internet att göra vara öppna.
|
20 och 21 används av ftp och 80 för http. Och ja, om det är en avancerad hårdvarubrandvägg typ någon från Cisco eller så kan den väl bry sig om innehållet i paketen och exempelvis inte släppa igenom säg directconnecttrafik även om den släpper igenom annat, men mjukvarubrandväggarna som körs i datorn behöver ju inte direkt bry sig.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:57.
|

|