2006-10-17, 14:55
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Köpa ny TV
Jag funderar på att köpa en ny TV. Kraven är att det ska vara en HDTV, minst 28", LCD och widescreen. De siffror jag är osäker på är:
kontrast
ljusstyrka
responstid pixlar
betraktningsvinkel H/V
Har hittat en kandidat på pricerunner som ni kan bedöma.
OBS! Den får inte kosta mer än 8-9000.
När man typ sitter i venten och snackar lite, ni vet, typ dödar lite imbued water elementals i caverns of lfarhrar och typ en glowing battleaxe of mondraginin +3 droppar, och den är sharpened! Man bara typ skriker ut i venten och jolten sprutar.
|
|
|
|
2006-10-17, 14:57
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Jag har uppfattningen att man måste provtitta en TV innan man handlar. Självkalrt kan man förlita sig på recensioner, säger 99% att bilden äger så tycker du förmodligen samma sak, men det är sällan man hittar så många recensioner, sen kan det ju vara lite subjektivt det med.
|
|
|
2006-10-17, 14:58
|
|
|
Amiga forever
Reg.datum: Feb 2003
|
Funai 32" är en mycket prisvärd TV för 7000.
har själv en och kan inte klaga på den,hivade ut min gammla monitor och använder den nu som TV,monitor och spel skärm,funkar kanon.
finns en rätt så "otrevlig" sida där det är ett par danskar som spyr galla över denna tv,men du ska inte tro på det dom skriver,det är ett par amatörer rent ut sagt.
|
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"
Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
|
|
|
2006-10-17, 15:12
|
|
|
Registered User
|
Jag har vart skeptisk mot att köpa elektronik från relativt okända tillverkare, men vad är det som säger att dom inte kan tillverka grejer lika bra som de kända tillverkarna. Ska göra som du säger Baan, ska ta med mig pappa och kanske nån mer så att man får lite backup och får höra vad de tycker också.
Det där med ljusstyrka, kontrast och upplösning då? vad ska värdena ligga på på ett ungefär för att det ska vara en bra tv? Jag vill inte att bilden ska vara mörk, men det kanske inte är någon fara med nya skärmar.
När man typ sitter i venten och snackar lite, ni vet, typ dödar lite imbued water elementals i caverns of lfarhrar och typ en glowing battleaxe of mondraginin +3 droppar, och den är sharpened! Man bara typ skriker ut i venten och jolten sprutar.
|
|
|
|
2006-10-17, 15:14
|
|
|
Registered User
|
Det är väl du som ska ha TV:n? Onödigt med halva släkten på Siba, det är inte så man köper en TV där man tycker bilden är jobbig men där alla andra berömmer den
Upplösning är ju högre desto bättre.
|
|
|
2006-10-17, 16:51
|
|
|
Registered User
|
Jag pratade med en kompis som jobbar på expert. Han sa att ljusstyrkan går inte att titta så mkt på.. en normal tv hade väl något på 500 har jag för mig.. Men en bra 800 eller något sånt.
Men han sa att när tillverkarna sätter det så testar dom tvn i ett totalt mörkt rum där absolut inget ljus kommer in. Vilket man aldrig uppnår hemma . Såå han tyckte att man inte behöver lägga någon enorm värdering i den biten, men att man kan hålla sig på en ljusstyrka som de flesa tvapparaterna kör på.
Jag ska köpa en:
DiBOSS LT-32S5LFH
32" HD-Ready LCD-TV med hög upplösning och HDMI-ingång. Handplockad panel med de bästa egenskaperna. Senaste moderna tekniken med snabb responstid och hög kontrast. Text-TV med 1000 sid minne och många anslutningsmöjligheter.
9.999:-
Tekniska data
Bildstorlek: 32"
Paneltyp / Upplösning: LCD 1366x768
Kontrast: 1000:1
Ljusstyrka: 500 cd/m2
Progressive scan: Ja
Anslutningar: HDMI, 2xscart, PC-in, composit, S-video
VESA: -
Stativ: Ingår, DVS2632
Text-TV: Ja, 1000 sid minne
Bild-i-bild (PIP): Ja, 1 tuner PC PIP
On-screen display: Ja
Storlek: 930x112x503 mm utan fot
Vikt: 17,6 kg utan fot
|
2006-10-17, 17:17
|
|
|
Registered User
|
Respons-tiden då? Hur snabb responstid är en "snabb responstid"? Har sett tv-apparater med 8 och 16ms, märker man mycket skillnad mellan de två? Nämnas kanske ska att jag ska spela tv-spel å tv'n, hur mycket spelar responstiden in när man spelar?
|
|
|
|
2006-10-17, 17:52
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Kanske värt att skippa SIBA och kolla i en fackbutik, SIBA brukar ju ha gamla modeller på det mesta och antagligen gäller samma sak även på TVs.. Audio&Video eller något kanske har bättre "maskiner", kolla runt lite.
|
|
|
2006-10-17, 17:54
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Empe
Respons-tiden då? Hur snabb responstid är en "snabb responstid"? Har sett tv-apparater med 8 och 16ms, märker man mycket skillnad mellan de två? Nämnas kanske ska att jag ska spela tv-spel å tv'n, hur mycket spelar responstiden in när man spelar?
|
Antagligen värt att satsa på 8ms då istället.
|
|
|
2006-10-17, 19:23
|
|
|
Kolos egen surtant
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
usch, det är precis den där ångesten som gör att jag inte orkar skaffa en tv.
det finns för mycket att välja mellan och man vet inte om det är bra etc.
när man väl hunnit undersöka alla modeller så har det kommit ut nya på marknaden
|
|
2006-10-17, 19:33
|
|
|
Registered User
|
Tror jag har bestämt mig nu för vilken det blir. En Hyundai. Ska se ifall den finns att provtitta på på nån butik inom radien av 3-4 mil. Isåfall blir det en sån.
|
|
|
|
2015-10-22, 11:56
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Bump
Ska köpa en rackare till lägenheten, 42-50". Ca 5-6000, finns det något schyst? Ingen koll alls.
|
|
|
2015-10-22, 12:10
|
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey
Bump
Ska köpa en rackare till lägenheten, 42-50". Ca 5-6000, finns det något schyst? Ingen koll alls.
|
Jag rekommenderar en Philips med Ambilight för att det är sjukt trevligt för ögonen.
Har du också inget behov av lull lull så kan du få en bra TV för pengarna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3176364
Jag har tittat på storebror och responstiden verkar inte vara ett problem. Samma sak med input lag.
En norsk recension av storebror gav den bra betyg för allt, den förlorade för att den saknade lull lull.
Lull lull är i det här fallet appar. Allt bildförbättringstjafs ska slås av.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2015-10-22, 12:25
|
|
|
Tack, god jul!
Reg.datum: May 2013
|
Leta efter något utan "Smart-TV" av ett bra märke.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:25.
|

|