Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-09, 10:32   #1
bladhet
Rev X

Reg.datum: Jul 2003
Fast jobb till pension.

Igår skrev jag på för fast heltids jobb ända fram till pension om jag nu vill jobba där så länge..

Har förut bara haft fast halvtid och timtid.

känns helt underbart, nu kan man flytta och göra vad man vill.. Man vet att man alltid har pengar på kontot, man behöver aldrig leva på bidrag som massor av andra gör..

Jag visste att jag skulle få upphöjning från 50% till 80% men skulle då bli tvungen att börja stämpla upp, men min chef tyckte det bara skulle bli gormigt för mig så han gav mig 100%...

Ville bara dela med mig av min glädje.
bladhet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 10:35   #2
Genesis
Registered User

Genesiss avatar

Reg.datum: Jan 2004
Härligt! Så vad är det för jobb?
Genesis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 10:35   #3
Fettecke
Registered User

Fetteckes avatar

Reg.datum: Feb 2005
grattis, va jobbar du med?, är din chef het?
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 10:39   #4
Jet
*** syd

Jets avatar

Reg.datum: Apr 2003
Grattis, men hur i hela friden vet du att jobbet varar hela livet?
Jet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 11:02   #5
bladhet
Rev X

Reg.datum: Jul 2003
Post kommer alltid att behövas..

Inte för att jag tänkt att jobba där hela livet, men jag har alltid något att falla tillbaka på..
bladhet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 11:12   #6
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Grattis!

Men varför skulle man vilja jobba på samma ställe tills man pensionerar sig?? Man bör byta jobb minst vart femte år.

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 11:20   #7
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Grattis!

Men varför skulle man vilja jobba på samma ställe tills man pensionerar sig?? Man bör byta jobb minst vart femte år.
Lojalitet är något som vissa arbetsgivare uppskattar. Om du inte har mad skillz ( ) inom något så kan dte också vara svårt att hitta en ny arbetsgivare var 5:e år. Om vi nu inte snackar om att jobba fem år på McD sen fem år på en bensinmack etc

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 11:28   #8
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Man bör byta jobb minst vart femte år.
Varför?

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 11:34   #9
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
Lojalitet är något som vissa arbetsgivare uppskattar. Om du inte har mad skillz ( ) inom något så kan dte också vara svårt att hitta en ny arbetsgivare var 5:e år. Om vi nu inte snackar om att jobba fem år på McD sen fem år på en bensinmack etc
Det beror lite på.
Jag ser positivt på folk som jobbar 10 år inom företaget, men som byter tjänst då och då internt.
Jag ser inte lika positivt på folk som har exakt samma jobb och exakt samma position i 10 år.
Ju längre man fiser på samma stol desto mer sjunker förändringsbenägenhet och det uppstår mer o mer "det var bättre förr"-snack och gamla rutiner/arbetssätt förankras hårdare etc, gruppdynamiken blir alltför stel o stiltje osv. Jag förespråkar mer levande verksamheter där folk byter jobb internt/externt och man får arbetsrotation och personalrotation (med måtta, 'coz).

Annars helt korrekt, någon som har bytt jobb 1 ggn om året (bytt arbetsgivare helt och hållet) sneglar jag mkt skeptiskt på då jag får dennes arbetsansökan.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 11:44   #10
trasan
Banned

trasans avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Grattis!

lol
trasan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 12:07   #11
jakke
Registered User

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Ju längre man fiser på samma stol desto mer sjunker förändringsbenägenhet och det uppstår mer o mer "det var bättre förr"-snack och gamla rutiner/arbetssätt förankras hårdare etc, gruppdynamiken blir alltför stel o stiltje osv. Jag förespråkar mer levande verksamheter där folk byter jobb internt/externt och man får arbetsrotation
Läste jag just i en bok om organisationslära
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 12:25   #12
blekfet2
Banned

blekfet2s avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av bladhet
Post kommer alltid att behövas..

Inte för att jag tänkt att jobba där hela livet, men jag har alltid något att falla tillbaka på..

Grattis assface! Nu kanske du slutar å gnälla om tattarstället Polaris, ahh en månad kvar å jobba där, sweet.
blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 12:25   #13
n1tro
MOARR! INC.

n1tros avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Det beror lite på.
Jag ser positivt på folk som jobbar 10 år inom företaget, men som byter tjänst då och då internt.
Jag ser inte lika positivt på folk som har exakt samma jobb och exakt samma position i 10 år.
Ju längre man fiser på samma stol desto mer sjunker förändringsbenägenhet och det uppstår mer o mer "det var bättre förr"-snack och gamla rutiner/arbetssätt förankras hårdare etc, gruppdynamiken blir alltför stel o stiltje osv. Jag förespråkar mer levande verksamheter där folk byter jobb internt/externt och man får arbetsrotation och personalrotation (med måtta, 'coz).

Annars helt korrekt, någon som har bytt jobb 1 ggn om året (bytt arbetsgivare helt och hållet) sneglar jag mkt skeptiskt på då jag får dennes arbetsansökan.
du jobbar som?
n1tro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 12:26   #14
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Det beror lite på.

Jag var mer ute efter folk som har mest lojalitet till sig själv (ingen större nackdel egentligen men...) och kan tänkas byta jobb bara för ett lönelyft. Förvisso kan det handla om ordentliga lönelyft om man är någorlunda eftertraktad så "bara för ett lönelyft" är väl kanske inte så mycket bara men skulle jag anställt folk själv och sett att en person bytt jobb väldigt ofta, av diverse skäl, så skulle jag varit lite tveksam om den här personen inte bara skulle försvinna när företaget behöver honom som mest.

edit: angående variation och försöka byta arbetsuppgifter så tror jag inte det går riktigt på alla företag. speciellt dom äldre kanske även statliga företagen tror jag har en ganska statisk organisation sas.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 12:29   #15
jakke
Registered User

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
Jag var mer ute efter folk som har mest lojalitet till sig själv (ingen större nackdel egentligen men...) och kan tänkas byta jobb bara för ett lönelyft. Förvisso kan det handla om ordentliga lönelyft om man är någorlunda eftertraktad så "bara för ett lönelyft" är väl kanske inte så mycket bara men skulle jag anställt folk själv och sett att en person bytt jobb väldigt ofta, av diverse skäl, så skulle jag varit lite tveksam om den här personen inte bara skulle försvinna när företaget behöver honom som mest.

edit: angående variation och försöka byta arbetsuppgifter så tror jag inte det går riktigt på alla företag. speciellt dom äldre kanske även statliga företagen tror jag har en ganska statisk organisation sas.
Det slutar hända saker efter förlång tid på jobbet.. Inget nytänkande, folk presterar mindre effektivt mm.
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:42.