Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-02, 10:48   #1
kalle_banan
Aegd

kalle_banans avatar

Reg.datum: May 2004
kan en hårddisk skadas av röntgen?

Jag ska till Island imorgon och ska ta med mig en 320gb hårddisk, oavsett var jag lägger väskan kommer den väl röntgas?
Jag har flugit med min ipod o då har den aldrig knasat, men nu är det viktigare saker än musik som jag har med, är det safe?
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 10:51   #2
Hades
-

Hadess avatar

Reg.datum: Nov 2002
Ja, det är lugnt. Tänk på alla bärbara datorer som folk har med sig.
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
Hades är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 15:42   #3
David86
Santa took advantage of me...

David86s avatar

Reg.datum: Jun 2003
Som svar på andra frågan, ja alla väskor som ska flygas någonstans röntgas (inrikes och utrikes).
David86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 15:52   #4
Kurash
-Frank-

Kurashs avatar

Reg.datum: May 2006
Jag var lite orolig för min digitala systemkamera när jag flög till london, så jag plockade ur den ur väskan och frågade om dom inte kunde kolla på den bara. Det gick bra.

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 18:11   #5
christian
Registered User

christians avatar

Reg.datum: Sep 2003
Lägg den i väskan du tar ombord på planet, den som stuvas under planet röntgas med lite mindre snälla metoder.
Gammal 2006-09-02, 23:51   #6
cliosport
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
När jag flög från portugal för 2 veckor sedan frågade de mig om jag hade någon dator i datorväskan som jag hade med mig. Fick öppna och visa den för vakten bara. Så du kanske skall fråga innan de kör den i röntgen.
cliosport är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 00:07   #7
jakke
Registered User

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av cliosport
När jag flög från portugal för 2 veckor sedan frågade de mig om jag hade någon dator i datorväskan som jag hade med mig. Fick öppna och visa den för vakten bara. Så du kanske skall fråga innan de kör den i röntgen.
Tja inrikes röntgar dom alltid din dator..
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 00:55   #8
Peter-N1
Veteran Medlem

Peter-N1s avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Hades
Ja, det är lugnt. Tänk på alla bärbara datorer som folk har med sig.
Har hört att dom plockar ur batteriet ur datorn om man tar det i handbagaget, sedan slänger de batteriet. Någon som vet? Ska flyga via bryssel. Dom ska vara rätt petiga där.
Peter-N1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 09:50   #9
Hades
-

Hadess avatar

Reg.datum: Nov 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Peter-N1
Har hört att dom plockar ur batteriet ur datorn om man tar det i handbagaget, sedan slänger de batteriet. Någon som vet? Ska flyga via bryssel. Dom ska vara rätt petiga där.
Det låter väldigt konstigt. Det brukar inte vara helt ovanligt med folk som använder sin dator på flyget. Men jag har mest flugit till och från Irland.

Vad gäller hårddiskar har jag haft en sådan i vanliga bagaget flera gånger utan att den skadats. Samt en hårddisk-mp3-spelare i handbagaget som inte heller tagit någon skada.
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
Hades är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 09:51   #10
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Citat:
Tycker jag också låter konstigt.

Sen kostar ju ett batteri idag en 1000-1500 spänn.
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 10:24   #11
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Tycker det låter som egenmäktigt förfarande, jag hade min laptop i handbagaget när jag flög till england med british airways, och det var inga problem.
Gammal 2006-09-03, 10:34   #12
christian
Registered User

christians avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Tycker det låter som egenmäktigt förfarande, jag hade min laptop i handbagaget när jag flög till england med british airways, och det var inga problem.
Nåja, de bestämmer vad de vill ha på sina plan. Vill de inte ha batterier så får du välja mellan att lämna ditt eller att inte åka med.

Nu låter det extremt överdrivet, men det kan kanske ha något att göra med att Sony haft rätt mycket problem med sina batterier. Troligtvis en skröna, dock.

Polaren åkte Sverige - Tyskland - Frankrike med en massa biologiska prover nedsänkt i flytande kväve. Det gick det också. =)
Gammal 2006-09-03, 10:42   #13
Osten80
Registered User

Reg.datum: Apr 2005
Citat:

Jag flög till och från Bryssel ett 20-tal gånger under 2003 och 2004. Jag hade datorn med mig varje gång. Körde den genom röngten. Det var aldrig några problem. De plockade aldrig ur mitt batteri. Det låter lite märkligt att de skulle göra det. Iofs har det kanske ändrats de senaste två åren.
Osten80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 10:51   #14
kaos__
Registered User

Reg.datum: Aug 2006
Det finns olika röntgen, när jag flög sist så hade de en skylt att man inte skulle lägga datorn på röntgen.
kaos__ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 11:50   #15
Peter-N1
Veteran Medlem

Peter-N1s avatar

Reg.datum: Sep 2005
Tackar för alla svar. Det låter som man kanske kan ta med det. Men säkerheten förändras ju nästan veckovis numer. Speciellt efter de gripandet som skett i England den senaste tiden.
Peter-N1 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:33.