2006-06-29, 10:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Operera bort visdomständer
Jo, det är såhär att idag, ska jag operera/dra ut en visdomstand. Någon som varit med om det? Kan det uppstå komplikationer? Har man ont efteråt? Osv. Frågorna är många
Är faktiskt lite orolig då tandläkaren inte är min favorittjänsteman så att säga.
|
|
|
2006-06-29, 10:22
|
|
WTF?
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av erks
Jo, det är såhär att idag, ska jag operera/dra ut en visdomstand. Någon som varit med om det? Kan det uppstå komplikationer? Har man ont efteråt? Osv. Frågorna är många
Är faktiskt lite orolig då tandläkaren inte är min favorittjänsteman så att säga. 
|
Jag har dragit ut alla mina visdomständer. Man kan hålla sig för skratt efteråt...
|
|
2006-06-29, 10:33
|
|
Dräng.
Reg.datum: Nov 2003
|
Japp, alla. Lätt att få inflammation i hålen efteråt.
|
|
|
2006-06-29, 10:40
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Jag har opererat bort två stycken vid två olika tillfällen. Inga problem. Själva operationen är smärtfri; det enda som känns är ett brutalt knäckande inne i skallen när tandläkaren bryter sönder tanden i delar för att kunna dra ut den. Men ont gör det inte.
Ett par timmar efter operationen börjar bedövningen släppa, och då gör det ont. Som om det brinner i munnen. Smärtan är som värst just när bedövningen släpper och strax efter, men efter ett par timmar dämpar den sig, när dom Citodontabletter tandläkaren skriver ut börjar ta skruv.
Dagen efter vaknar man med munnen full av levrat blod och en allmän smak av slakthus på tungan. Smärtan är rejäl dagen efter operationsdagen, men det är en ren smärta, en klar skillnad mot t ex den dunkande infektionssmärta som tandköttsinfektioner kring visdomständer kan ge upphov till. Svårt att äta och man får hålla sig till flytande föda. Dag två efter operationen vad smärtan för mig klart mildrad och inte det minsta svår att uthärda. Dag tre gjorde det bara ont om jag kom åt såret. Dag tre efter operationen började jag träna konditionsträning, och dag fyra första styrketräningspasset. Inga tunga benpressar så trycket blir för stort.
Visst kan det blir komplikationer; man kan få en infektion i såret precis som med alla andra sår. Det är dock undantag, ingen regel, och i sådana fall fixar en antibiotikakur saken. Det märker man. Den andra gången jag opererade bort en visdomstand fick jag förresten antibiotika direkt efter operationen och en vecka framåt, i förebyggande syfte, då det blev ett stort sår. Inga infektioner vid något av tillfällena dock.
Mina visdomständer låg ner under tandköttet, växte horisontellt, och tryckte på tanden framför, så det blev stora sår i och med att tandläkaren fick såga upp hela tandköttet ända bak för att få ut eländena.
Så här:
Hursomhelst, det var klart skönt att bli av med eländena, och annat än ett par dygns smärta innebar operationerna inga som helst problem.
|
|
|
2006-06-29, 10:43
|
|
Slarti Clan
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag fick en inflammation så de var tvungen att dra ut en av mina visdomständer i vintras. Jobbigt var det när man varken kunde gapa eller äta ordentligt en tid före och efter de dragit ut tanden. Själva ingreppet gick snabbt och var inte så obehagligt. Det värkte lite samma dag som de drog ut tanden men en värktablett för sömnens skull och det var ok.
|
|
|
2006-06-29, 10:46
|
|
M.D.
Reg.datum: May 2002
|
Far min tog min sista igår. Har tagit de andra tre innan. De i överkäken är en barnlek jämfört med de i underkäken. Har tandläkaren skills behöver man oftast inte skära sönder tanden. Bara att lossa den med en hävel och sedan lyfta upp den med en tång. Det går fort om han vet vad han gör. Min togs på 5 minuter. Se till att bita på en kompress tills det bildats ett rejält koagel.
Körde ett benpass idag, men låg vikter på benpressen då det spännde rejält i munnen.
|
|
|
2006-06-29, 10:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Jag har opererat bort två stycken vid två olika tillfällen. Inga problem. Själva operationen är smärtfri; det enda som känns är ett brutalt knäckande inne i skallen när tandläkaren bryter sönder tanden i delar för att kunna dra ut den. Men ont gör det inte.
Ett par timmar efter operationen börjar bedövningen släppa, och då gör det ont. Som om det brinner i munnen. Smärtan är som värst just när bedövningen släpper och strax efter, men efter ett par timmar dämpar den sig, när dom Citodontabletter tandläkaren skriver ut börjar ta skruv.
Dagen efter vaknar man med munnen full av levrat blod och en allmän smak av slakthus på tungan. Smärtan är rejäl dagen efter operationsdagen, men det är en ren smärta, en klar skillnad mot t ex den dunkande infektionssmärta som tandköttsinfektioner kring visdomständer kan ge upphov till. Svårt att äta och man får hålla sig till flytande föda. Dag två efter operationen vad smärtan för mig klart mildrad och inte det minsta svår att uthärda. Dag tre gjorde det bara ont om jag kom åt såret. Dag tre efter operationen började jag träna konditionsträning, och dag fyra första styrketräningspasset. Inga tunga benpressar så trycket blir för stort.
Visst kan det blir komplikationer; man kan få en infektion i såret precis som med alla andra sår. Det är dock undantag, ingen regel, och i sådana fall fixar en antibiotikakur saken. Det märker man. Den andra gången jag opererade bort en visdomstand fick jag förresten antibiotika direkt efter operationen och en vecka framåt, i förebyggande syfte, då det blev ett stort sår. Inga infektioner vid något av tillfällena dock.
Mina visdomständer låg ner under tandköttet, växte horisontellt, och tryckte på tanden framför, så det blev stora sår i och med att tandläkaren fick såga upp hela tandköttet ända bak för att få ut eländena.
Så här:
Hursomhelst, det var klart skönt att bli av med eländena, och annat än ett par dygns smärta innebar operationerna inga som helst problem.
|
Mina tänder ligger likadant och jag ska också dra ut två stycken.
En idag, en om någon månad.
|
|
|
2006-06-29, 10:55
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Mina tänder ligger likadant och jag ska också dra ut två stycken.
En idag, en om någon månad.
|
Har du, som jag hade, problem med tandköttsfickor och återkommande infektioner på grund av att tanden inte kan komma upp ordentligt, kommer du inte att ångra dig. Alla sådana problem blev 100% bortblåsta. Visst gjorde det ont dagen efter operationen, men som sagt, det var en ren smärta, ett sår, ingen otäck bultande infektionssmärta. Det värsta tillfället var väl timmen just när bedövningen släppte; då kändes det som om det satt en liten gnom i munnen och grillade korv över en öppen eld i hålet där tanden varit, men den smärtan gick över den med.
|
|
|
2006-06-29, 10:56
|
|
Registered User
|
Citat:
Har du, som jag hade, problem med tandköttsfickor och återkommande infektioner på grund av att tanden inte kan komma upp ordentligt, kommer du inte att ångra dig. Alla sådana problem blev 100% bortblåsta.
|
Ja jag har en tandköttsficka vid den tanden jag ska ta bort idag. Har dock inga problem med infektioner, vad jag VET, kan vara så att den bara inte känns. Man ser ju inte direkt därinne.
Fick du hexident eller ett annat bakteriedödande medel du skulle använda?
|
|
|
2006-06-29, 10:58
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Precis, men det är lätt hänt att matrester och skräp hamnar nere i fickan och ställer till med obehag, och tandköttsfickor överhuvudtaget är ju inte bra med tanke på framtida tandlossningsproblem.
|
|
|
2006-06-29, 10:59
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Fick du hexident eller ett annat bakteriedödande medel du skulle använda?
|
Ja, Corsydyl, den starkare varianten, både före och veckan efter operationen. Både den och Hexident är dock receptfria och går att köpa på vilket Apotek som helst. Kan ju vara bra i förebyggande syfte, för att slippa baktieriella infektioner.
|
|
|
2006-06-29, 11:02
|
|
Registered User
|
Citat:
Ja, Corsydyl, den starkare varianten, både före och veckan efter operationen. Både den och Hexident är dock receptfria och går att köpa på vilket Apotek som helst. Kan ju vara bra i förebyggande syfte, för att slippa baktieriella infektioner.
|
Ja, jag har användt hexident nu i 5 dagar, och ska fortsätta med det minst en vecka efter operationen. Går det bra att prata dagen efter? Eftersom jag jobbar som kassör så är det lite komplicerat annars.
|
|
|
2006-06-29, 11:10
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Jag skulle inte ha velat jobba alls dagen efter; det gjorde för ont för det. Bara ligga i soffan, titta på TV och oja mig.
Vissa blir helt utslagna dagen efter, andra kan fortsätta leva som vanligt. Svårt att säga i förväg. Jag kunde prata, men jag undvek det, då det gjorde bra ont.
|
|
|
2006-06-29, 11:20
|
|
Träningsnarkoman
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Så här:
|
Oj, det där hoppas jag verkligen att jag slipper göra med mina visdomständer. Är det vanligt att man kan få dessa komplikationer?
|
|
|
2006-06-29, 11:23
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av hammer95
Oj, det där hoppas jag verkligen att jag slipper göra med mina visdomständer. Är det vanligt att man kan få dessa komplikationer?
|
Vilka komplikationer? Växer dom på det sättet så gör dom. Du "får" inte visdomständer som växer horisontellt.
Infektioner är väl rätt vanliga, men det är ju inget speciellt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:00.
|

|