Den välkända tallriksmodellen och kostcirkeln är underskattad

Den känner väl i princip alla till?
Ta lite från varje grupp.
Visserligen gör du det:
Yoggi (mjölkprodukt)
russin, banan äpple (frukter)
kycklingfilé (kött, fisk ägg, fågel)
majs, sallad, tomat (grönsaker)
Kanske saknas lite mer kolhydratsrika livsmedel (bröd, potatis, pasta, ris t ex) men förstår att det är svårt att ta med för mycket sånt om man vill gå ner i vikt eftersom det är lätt att få energi därifrån.
Största problemet är väl att det bör ingå lite protein till varje mål, eller iaf till de flesta. Lägg till någon eller några proteinkällor (t ex: tonfisk, makrill, mer kyckling, drick mini-mjölk till målen, lax, nötfärs, kassler, skinka, kalkon)
Äter du dessutom inget efter träningen? Ser bara mat fram till lunch sen är där inget mer?
Skadar inte med lite kolhydrater(och protein förstås) efter träningen eftersom detta är ett bra tillfälle för glykogeninlagring så du har ork till nästa gång du kör på gymmet.
Lite motsägande att jag både säger till dig att äta mer (protein och kolhydrater) samtidigt som jag säger åt dig att äta mindre.
Men jag misstänker att du redan äter (mycket) mindre än vad du tidigare gjort och därför kommer att rasa i vikt med detta upplägg, men det kommer inte vara en bra viktminskning. I början förlorar du vatten (eftersom du förmodligen tappar sparad glykogen pga lågt kolhydratintag), fett, och en del muskler (pga lågt proteinintag).
Så viktnedgången är drastisk de första dagarna.
Fortsättningsvis när du är tömd på glykogen så fortsätter du gå ner i fettmassa och muskelmassa. När du dessutom är tömd på glykogen kommer du inte orka lika mycket på gymmet och kanske tappa motivationen.
Förstår du problemet med att lågt kolhydrat- och proteinintag?
Får ursäkta mig. Jag försökte skriva kortfattat men jag klarar inte av det ibland