Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-27, 09:41   #1
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Reg.datum: Aug 2002
Barebonedator / Minipc - ngn som har haft en sådan?

Jag är mkt sugen på att skaffa en ny dator ungefär liknande den på bilden. Jag riktigt attraherad av designen & det lilla formatet - tror att en sådan i kombination med en hygglig plattskärm & trådlöst tangentbord / mus skulle passa mig ypperligt.

Jag är inte speciellt intresserad av att spela de nyaste spelen, behöver inte en uppsjö av utbyggnadsplatser på kortet osv ( givetvis är jag medveten om att en större dator oftast är "bättre"....)... De spel som mina ungar ( 6 resp. 8 år) vill spela funkar alldeles säkert på en sådan också.

Vad tror ni, är det någon som har erfarenhet av liknande datorer?! Givetvis ska insidan vara fullt modern, med det mesta av vad det innebär.

Ni som bara kommer att skriva "skaffa en fulltower med vattenkylning blablabla...." behöver inte besvära er att svara på tråden.

MVH
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-27, 09:44   #2
nemd
Registered User

nemds avatar

Reg.datum: Nov 2004
Vi hade en på jobbet. Mycket häftigt att ha en sån liten. Jag tycker du ska satsa på det. Då du inte har några speciella spelkrav går det nog att plocka ihop en fin liten sån för ett rimligt pris.
nemd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-27, 09:47   #3
internethjälten
Registered User

internethjältens avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag hade en sån BareBone för ett tag sedan och den
kändes väldigt liten och nätt, såg inte alls så stor
och grotesk ut som min nuvarande burk gör.

Den jag hade fanns det även vanlig radio i samt
att man kunde välja Mp3-musik utan att ha igång
själva datorn/monitorn.

Tänker själv skaffa en BareBone nästa gång jag
ska byta upp mig rent prestandamässigt. Skulle
du behöva en extra hårddisk så finns det små
fina externa som man antingen kopplar via USB
eller FireWire.

/nicke
internethjälten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-27, 10:25   #4
christian
Registered User

christians avatar

Reg.datum: Sep 2003
Det finns ju en uppsjö av olika mini-pc/barebones/HTPC/whatevva.

Det jag skulle kolla på är om den är tyst samt om man kan få plats med ett PCI-kort för WLAN.

Var inne på en sån till HTPC men jag tyckte de var oproportionerligt dyra, speciellt eftersom jag ändå kunde gömma en slim desktop PC inne i stereobänken. =)

Om du ändå vill ha vattenkylning senare fungerar ju http://www.zalman.co.kr/eng/product/...dx=63&code=021 ypperligt.
Gammal 2006-05-27, 10:34   #5
Wikner
Registered User

Reg.datum: Apr 2005
Du kan ju få den lika bra som vilken annan dator som helst.
Wikner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-27, 10:36   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Wikner
Du kan ju få den lika bra som vilken annan dator som helst.
Mja, men det kommer kosta att få en sådan i samma prestanda som en normal.
Gammal 2006-05-27, 10:53   #7
Wikner
Registered User

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Mja, men det kommer kosta att få en sådan i samma prestanda som en normal.
Du kan väl sätta in samma processor som i en vanlig ?, du kanske inte får in samma grafikkort dock.
Wikner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-27, 11:23   #8
muzzelman
Registered User

Reg.datum: Mar 2004
Som han sa så var han vell inte speciellt intresserad av att lira några värsting spel och då duger gott det inbyggda kortet. Annars är det bara göra ett litet hål i sidan så att grafikkortet får plats, tror iof att det bara är geforce som inte får plats med sina kort. Så vill du ha ett lite bättre grafikkort köp ett radeon. Det kan hända att jag snackar i nattmössan just nu eftersom det var drygt 3 år sedan jag köpte min Shuttle. Men den funkar då än och har aldrig varit mer nöjd med en dator. Skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till en vanlig stor stationär.
muzzelman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-27, 11:24   #9
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Tack för era tankar, Nicke & ni andra!

Nedan finns några följdfunderationer:

Då jag inte är sådär superintresserad av de allra nyaste spelen behöver jag nog inte de största & flådigaste grafikkorten. Jag gissar att det bara är de riktigt värsta / mest utrymmeskrävande som inte ryms i burken.

Är det något annat man bör akta sig för?

Kända svaga punkter / fabrikat på barebonegrejer?

Är kvaliteten jämförbar på "minidatorernas" moderkort VS de fullstora korten osv?

Finns det uppenbara risker för överhettning då lådan är mindre "luftig" än de större modellerna?

Lever de om som fan? ( Kan tänka mig att det inte ryms kylfläktar av större diameter vilket leder till mindre fläktar & högre varvtal -> surrig arbetsmiljö miljö)
Gammal 2006-05-27, 11:26   #10
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av muzzelman
Som han sa så var han vell inte speciellt intresserad av att lira några värsting spel och då duger gott det inbyggda kortet. Annars är det bara göra ett litet hål i sidan så att grafikkortet får plats, tror iof att det bara är geforce som inte får plats med sina kort. Så vill du ha ett lite bättre grafikkort köp ett radeon. Det kan hända att jag snackar i nattmössan just nu eftersom det var drygt 3 år sedan jag köpte min Shuttle. Men den funkar då än och har aldrig varit mer nöjd med en dator. Skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till en vanlig stor stationär.
Så du är nöjd alltså!

Inga problem med varmgång eller liknande?

Sen jag har börjat titta på barebone grejerna har vanliga fullstora datorer mer eller mindre blivit totalt ointressanta....
Gammal 2006-05-27, 11:52   #11
muzzelman
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben
Tack för era tankar, Nicke & ni andra!

Nedan finns några följdfunderationer:

Då jag inte är sådär superintresserad av de allra nyaste spelen behöver jag nog inte de största & flådigaste grafikkorten. Jag gissar att det bara är de riktigt värsta / mest utrymmeskrävande som inte ryms i burken.

Är det något annat man bör akta sig för?

Kända svaga punkter / fabrikat på barebonegrejer?

Är kvaliteten jämförbar på "minidatorernas" moderkort VS de fullstora korten osv?

Finns det uppenbara risker för överhettning då lådan är mindre "luftig" än de större modellerna?

Lever de om som fan? ( Kan tänka mig att det inte ryms kylfläktar av större diameter vilket leder till mindre fläktar & högre varvtal -> surrig arbetsmiljö miljö)
Shuttle kör ju med en heatpipe system som kylning. Jag har då inte varit med om någon som hellst överhettning då har jag även clockat min några hundra mhz. När jag köpte min så spöade det moderkortet jag har abits värsting kort. Det finns vell inget speciellt att tänka på. Det som är vell att det är ett 230w nätagg så det finns kanske lite med ström om du ska 2hdd, diskett,cd och ett grafikkkort som kräver 4pin. Sedan vet jag ju int nu kanske det har kommit med kraftigare nätagg. (Troligtvis) Som du märker var det ett tag sen jag var inne i gmet. Är det nån som kanske är lite mer uppdaterad kanske du inte ska lyssna på mitt svammel.
Gammal 2006-05-27, 11:53   #12
muzzelman
Registered User

Den nackdelen som finnns är att det är dyrare, men det var värt vartenda korvöre!
Gammal 2006-05-28, 08:28   #13
polaren
Registered User

polarens avatar

Reg.datum: Nov 2005
Jepp jag har haft en shuttle, negativt var:
Få kortplatser, bara plats för 2 hårddiskar (om man skiter i diskettstation), högljudd (varmt).

Positivt:
Liten, behändig, söt, snygg, gullig, LAN-vänlig, läcker

Jag tycker du ska köpa en!

EDIT: Behöver du hjälp med att handla + bygga ihop så PMa
polaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-28, 09:53   #14
Genesis
Registered User

Genesiss avatar

Reg.datum: Jan 2004
http://www.apple.com/se/macmini
Genesis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-28, 18:39   #15
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Tackar för era åsikter, passar även på att bumpa denna så att kanske ngn annan kan ge sina åsikter!

Polarn:

Tack för erbjudandet, det var snällt! Hur pass ljudlig anser du att de är? ( man vill ju inte ha något som låter som en jävla spånsug på skrivbordet....)

Genesis:

Tackar, men jag är mest intresserad av en vanlig PC & ingen mac!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:19.