2006-05-19, 18:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Risken med ägg
Att äggvitans protein endast kan tas upp till hälften och risk för bakterier är väll det man får ta om man käkar råa äggvitor?
Men hur stor är igentligen risken för att man ska drabbas av något otrevligt av äggvitor? Jag har börjat vispa kvarg med äggvitor på kvällen och sedan frysa ihop smeten och det mättar något helt otroligt bra i förhållande till energi. Att endast 50 % av proteinet kan tas upp struntar jag i men det ärsom sagt var risken för sjukdommar som skulle kunna sätta stopp för den här favoriträtten...
Så hur stor är risken?
Sen antar jag att kroppen endast kan ta till vara 50 % av energin från proteinet också från äggen, dvs att de har ett lägre energiiinehåll råa?
|
|
|
2006-05-19, 18:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Väldigt liten risk om du håller dig till svenska ägg, men det är klart att det alltid finns en viss smittorisk. Om du vill undvika risken helt så skall äggen kokas eller hettas upp på något annat sätt.
edit: stavning, hatar mitt "nya" tangentbord.
|
|
|
2006-05-19, 21:19
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Risken är väl liten, men om du råkar ut för salmonella exempelvis, så är det inte kul
|
C4L
|
|
|
2006-05-20, 09:35
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Risken är väl liten, men om du råkar ut för salmonella exempelvis, så är det inte kul 
|
No pain no gain 
Nej men det låter som om det är något man kan unnan sig då och då
|
|
|
2006-05-20, 11:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Alltså det här kan vara helt fel, men jag tror att råa ägg är någonting att undvika.
Jag har en kompis som har en mamma som är dietist. Hon blev jätteorolig när hon kom på mig med att äta råa ägg. Fast som sagt hon och jag kan vara ute och cykla helt.
|
|
2006-05-20, 11:39
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Tror inte det är någon fara. Såg Rocky kläcka upp 6-7 ägg och svepa innan löpträning och han blev ju tungviktsvärldsmästare i boxning.
|
2006-05-20, 11:42
|
|
Registered User
|
dietister har jag förvisso inte så mycket övers för efter att ha läst aftonbladet allt för många gånger...
|
|
|
2006-05-20, 20:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av gothen
Att äggvitans protein endast kan tas upp till hälften och risk för bakterier är väll det man får ta om man käkar råa äggvitor?
Men hur stor är igentligen risken för att man ska drabbas av något otrevligt av äggvitor? Jag har börjat vispa kvarg med äggvitor på kvällen och sedan frysa ihop smeten och det mättar något helt otroligt bra i förhållande till energi. Att endast 50 % av proteinet kan tas upp struntar jag i men det ärsom sagt var risken för sjukdommar som skulle kunna sätta stopp för den här favoriträtten...
Så hur stor är risken?
Sen antar jag att kroppen endast kan ta till vara 50 % av energin från proteinet också från äggen, dvs att de har ett lägre energiiinehåll råa?
|
Får man inte minskat upptag av några mineraler/vitaminer? Binder inte ovalbuminet till något? Kan inte komma ihåg vad däremot...har för mig det är mineraler...
|
|
|
2006-05-20, 21:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2003
|
vadå? om man dricker 2 råa eggvitor så får man bara i sig 50% av proteinet än om man kokar 2 eggviter el steker så får man 100%?
|
2006-05-20, 21:56
|
|
Mr Model.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sultanen
vadå? om man dricker 2 råa eggvitor så får man bara i sig 50% av proteinet än om man kokar 2 eggviter el steker så får man 100%?
|
Stämmer...
|
|
|
2006-05-20, 23:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av gothen
|
Hur skulle det kunna vara så?
|
|
|
2006-05-21, 00:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorn
Får man inte minskat upptag av några mineraler/vitaminer? Binder inte ovalbuminet till något? Kan inte komma ihåg vad däremot...har för mig det är mineraler...
|
Ja, rå eggehvite har avidin i seg, som hemmer kroppens opptak av vitaminet Biotin. Så Biotinmangel er faktisk en reell konsekvens av å spise rå eggehviter. Men spiser man plommen i tillegg, er det ikke like farlig, for eggeplomme har mye Biotin i seg.
|
2006-05-21, 07:56
|
|
Registered User
|
Varför skulle kroppen få energi av något som den inte kan ta upp? Energin från proteinet får väll kroppen vid proteinoxidationen och om nu proteinet oxiderar borde jag väll i så fall även kunna ta upp proteinet till 100 %?
|
|
|
2006-05-21, 11:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av puccini
Ja, rå eggehvite har avidin i seg, som hemmer kroppens opptak av vitaminet Biotin. Så Biotinmangel er faktisk en reell konsekvens av å spise rå eggehviter. Men spiser man plommen i tillegg, er det ikke like farlig, for eggeplomme har mye Biotin i seg.
|
Finns det någon studie gjord? Nog för att avidin-biotin bindningen är oerhört stark och dessutom okänslig map konformation men proteaser tar väl hand om avidin precis som alla andra protein?
|
2006-05-21, 12:27
|
|
treehugger
Reg.datum: Jun 2004
|
Jag åt råa ägg varje dag i typ ett år när jag började träna. Sen läste jag nånstans att det var slöseri med protein så jag slutade. Men nån större risk är det nog inte, jag blev iaf aldrig sjuk.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:17.
|

|