Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-25, 17:17   #1
LuThe
ständigt bulkande

LuThes avatar

Reg.datum: Jan 2006
Bör ja dricka mjölk till varje mål?

Har hört en massa att man inte ska dricka allt för mkt mjölk eftersom man får för mkt kalcium osv ... men jag har liksom 17 år, 18 i Juli... Är det inte bättre att dricka mjölk till maten än vatten? eftersom det är protein och en massa andra bra saker i mjölken...

Varför är det inte bra att få i sig för mkt kalcium?

Jag borde väll dricka mjölk varje gång ja äter eftersom min kropp kanske inte växt klart samt att få i sig alla bra vitaminer osv?
Gammal 2006-02-25, 17:20   #2
Chandler
Registered User

Chandlers avatar

Reg.datum: Nov 2004
Det här är nu närmast en åsikt, utan någon som helst uppbackning av forskning, men jag tror inte mjölk är farligt ens i skapligt stora mängder. Måtta med allt, men om du dricker ett paket eller två om dagen behöver du knappast vara orolig.
Gammal 2006-02-25, 17:34   #3
keffat_liv
Banned

keffat_livs avatar

Reg.datum: Aug 2005
vid 1 paket om vi räknar liter, så är det redan över adi för kalcium som ger ökad risk för prostatacancer.
keffat_liv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 17:45   #4
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Chandler
Det här är nu närmast en åsikt, utan någon som helst uppbackning av forskning, men jag tror inte mjölk är farligt ens i skapligt stora mängder. Måtta med allt, men om du dricker ett paket eller två om dagen behöver du knappast vara orolig.
Verkligen en åsikt som du dessutom avslutar med en rekommendation helt tagen ur det blå. Det räcker med att söka lite på forumet för att hitta vetenskapligt uppbackade skäl att vara försiktig med kalcium.
Gammal 2006-02-25, 17:47   #5
Chandler
Registered User

Chandlers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mini
Verkligen en åsikt som du dessutom avslutar med en rekommendation helt tagen ur det blå. Det räcker med att söka lite på forumet för att hitta vetenskapligt uppbackade skäl att vara försiktig med kalcium.
Därför påpekade jag det genast också. Det finns vetenskapliga skäl att vara försiktig med det mesta. Jag tror fortsättningsvis att mjölk är bland det ofarligare man kan missbruka.
Gammal 2006-02-25, 17:49   #6
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Rekommendationerna för mjölk är ca 5 dl per dag och person. För mycket kalcium är som sagt inte bra, sen om gränsen för skadligt eller inte går vid en halvliter låter jag vara osagt. Troligen kan man dricka mer än så men kanske inte klämma litervis dagligen..det finns ju andra kalciumkällor i kosten som man måste räkna med också.
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 18:06   #7
Farzan
Registered User

Farzans avatar

Reg.datum: Jun 2004
jävla skit då...

Jag dricker ungefär 1 liter om dagen. Det är väl inte för mycket???

Kemi och fysik är världens sätt att säga att hon älskar dig.
Farzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 18:07   #8
LisaB
Registered User

Reg.datum: Oct 2005
Hur är det med stor konsumtion av mjölk och typ II?
LisaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-25, 18:13   #9
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Chandler
Därför påpekade jag det genast också. Det finns vetenskapliga skäl att vara försiktig med det mesta. Jag tror fortsättningsvis att mjölk är bland det ofarligare man kan missbruka.
Men varför skriver du öht i tråden då? Det finns bevis för att kalcium är cancerframkallande i mängder som inte alls är omöjliga att komma upp i. Ändå känner du att du måste vara här och kludda att du inte tror det är så farligt? Varför ge usla tips?
Gammal 2006-02-25, 18:42   #10
Chandler
Registered User

Chandlers avatar

Citat:
Men varför skriver du öht i tråden då? Det finns bevis för att kalcium är cancerframkallande i mängder som inte alls är omöjliga att komma upp i. Ändå känner du att du måste vara här och kludda att du inte tror det är så farligt? Varför ge usla tips?
För att det är ett forum och jag ville ge min syn på saken. Jag ifrågasätter på intet sätt forskningsresultaten, utan anser bara att mjölk kan utgöra en del av en sund kost. Jag vet inte hur jag skall kunna uttrycka mig tydligare; det är min åsikt och jag står fast vid den. Det är inte ett tips, ett råd, en rekommendation eller en anvisning.
Gammal 2006-02-25, 18:43   #11
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Vad jag vet så finns det inga bevis, bara starka kopplingar. Man vet inte heller exakt vad det är som ligger bakom även om man misstänker att det motverkar vitamin D och dess skyddande verkan. Om jag nu tolkat det rätt. Dessutom så bör man ju med högt fruktintag och fruktos motverka den eventuella negativa effekten kalcium har ifråga om prostatacancer.

Kalcium från mjölk med lite fett har ju även kopplats samman med en skyddande effekt mot tjocktarmscancer. Så det är ju inte bara en skurk direkt.

slv har ju satt en övre gräns på 2500 mg om dagen men varnar även för att dessa siffror i en del fall är väldigt osäkra. 2500 mg om dagen är ungefär lite mer än 2 liter mjölk fast då får man såklart räkna in andra livsmedel också, men få innehåller lika mycket kalcium som mejeriprodukter.

Sedan får man också tänka på att de största faktorerna för prostatacancer är ålder och att det finns i familjen. Det sker ytterst sällan en diagnos före 45 års ålder och oftast i 70-års ålder.

Så för att sammanfatta vad jag skriver. En ung tränande kille skall inte behöva känna panik över att dricka mjölk. Mina rekommendationer som är baserat på enbart en besserwisser-attityd utan utbildning är att drick era 1-1.5 liter mjölk om dagen och ät lite fil till frukost samt ost på mackan. Gör nog mest största sannolikhet mer gott än ont och ät lite frukt också, inte helt fel.

Är du 70 år och trycker i dig 4 liter mjölk om dagen, då kanske man skall lugna ner sig lite.

Blandade källor:

Från en post av Grub, tack så mycket:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...&dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...&dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...=pubmed_docsum

Prostatacancer
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=606

Mjölk:
http://www.arla.se/Default.aspx?id=17767

Slv högsta rekommendationer
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12172
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-26, 00:33   #12
polaren
Registered User

polarens avatar

Reg.datum: Nov 2005
Om mjölk nu är så farligt som mini säger så tycker man att man bör ha hört talas om det? Det har iaf inte jag, hur är det med ni andra?
polaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-26, 00:44   #13
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av polaren
Om mjölk nu är så farligt som mini säger så tycker man att man bör ha hört talas om det? Det har iaf inte jag, hur är det med ni andra?
Läs de tre översta länkarna som jag postade så ser du. Du kan även titta på livsmedelsverkets rekommendationer. Men allt måste sättas i perspektiv och mjölk innehåller flertalet positiva saker också. Dessutom så är just kalcium bra att få i sig och det är svårt utan mejeriprodukter.

Så gå inte till några extremer med mejeriprodukter och ät lite frukt så är det nog rätt lugnt.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-26, 01:45   #14
Beast
Registered User

Beasts avatar

Reg.datum: Nov 2003
Vart kommer denna udda rädsla mot alla livsmedel idag?
Om din kropp lätt producerar cancerceller kommer man med stor sannolikhet att få cancer, oavsett om man råkar dricka nån liter mer mjölk om dagen och (gud förbjud) äter rött kött.
Gammal 2006-02-26, 01:52   #15
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Kalcium är väl visst bra? Vet inte i vilka mängder det inte skulle vara det. Drick en fettsnål mjölk så är det väl lugnt? Men du behöver ju inte klämma 2-3 liter om dagen för det.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:58.