|
Visa resultat för omröstning: Läser du poesi?
|
|
Ja
|

|
8 |
21.62% |
|
Nej
|

|
29 |
78.38% |
2006-02-11, 17:35
|
|
|
special snowflake
Reg.datum: Nov 2004
|
Lyrik
Den här tråden känns lite som en chansning på ett forum för styrketräning, men Kolozzeums användare har förvånat mig förut i sina vitt skilda intressen så jag testar ändå. Har ju ingenting att förlora på det i alla fall.
Jag befinner mig i ett tillstånd av lätt vinterdeppighet för närvarande tror jag, eller i alla fall så anser jag själv att mitt nyfunna intressen för poesi tyder på detta. Jag har aldrig förut gillat att läsa dikter, min litteraturgenre är mer storslagna episka romaner, men nu fängslas jag nästan lika mycket av ord som av berättelser. Jag kan helt enkelt inte få nog av snygga poetiska formuleringar för närvarande. Alldeles nyligen upptäckte jag Edith Södergran och fick värsta ruset av hennes språk och dikternas budskap (eller det budskap som jag tolkade in i hennes texter - det är ju tolkningsfriheten som är det fina med lyrik). The woman was a true genious.
Så, nu får ni lyrikintresserade användare (jag ser framför mig hur tråden får 0 svar men i alla fall) tipsa mig lite. Vilka diktare är bra? Jag är alltså total novis, så även de riktiga klassikerna är nästan garanterat okända för mig. Enda kriteriet är ett bra språkbruk och en viss originalitet - inga lunarstormdikter, tack!
//Kristin, som förnärvarande lyssnar på "Svarta ballader" (Sofia Karlsson sjunger Dan Andersson, en annan grym poet)
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
|
Brevis esse laboro, obscurus fio
|
|
|
2006-02-11, 17:39
|
|
|
Banned
Reg.datum: Nov 2003
|
Många rappare har bra texter, det är ju nästan som dikter bara att dom flesta sjunger om bitches and hoes m.m...
Men det finns ju vissa undantag. Flipsyde- Happy Birthday.mp3 tycker jag har en bra text.
|
|
|
2006-02-11, 17:44
|
|
|
Trankil.
Reg.datum: Feb 2002
|
Nästan vilken text som helst med Opeth är mycket bra. Låtarna "Bleak" och "The Drapery Falls" är utmärkta exempel på underbar musik och lyrik.
|
|
|
2006-02-11, 17:45
|
|
|
Honorary Member.
Reg.datum: Feb 2004
|
"Århundradets kärlekssaga" av Märta Tikkanen. Märtas man var alkoholist, och det är för övrigt han som har illustrerat boken. Enligt mig så blir det helt enkelt inte bättre än så. Men det är ju en smaksak. Jag är mycket kräsen när det gäller lyrik. (Inte alls som med Sci-Fi-rullar.)
Detta är min favorit:
att det trots allt också finns de som ser
bakom fasaden
som vet
och inser
Men sen blir allting
bara ännu svårare
Sen kommer frågan:
Varför går du inte?
Otaliga gånger har jag varit
på väg
om den här perioden inte är
den sista
då går jag
om elakheterna går ut över
barnen
då går jag
om han dessutom börjar
ljuga
då går jag
och bär han nånsin hand
på mej
då går jag
när barnen inte längre
orkar
då bara måste jag
Och allting hände
Ändå gick jag inte
Varför?
2006-02-11, 18:07
|
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Tja, är du vinterdeppig så kanske Karin Boye, Maria Wine och Pär Lagerkvist kan vara något? Själv gillar jag Gunnar Björling, men då skall man inte ha så stora krav på att förstå vad dikterna handlar om ... :P
Edit: Och Anna Greta Wide
|
|
|
2006-02-11, 18:08
|
|
|
Segrare Bästa fysiken 2011!
Reg.datum: Nov 2005
|
jag har varit mkt intresserad av poesi. mer av att skriva än att läsa dock.
här kan man läsa mina dikter
http://web.comhem.se/~u46312620/gues...son/index.html
(herregud, det var ett tag sen man skrev)
som sagt, jag har inte läst mkt poesi, eller jag läser inte mkt överhuvudtaget, men edith södergran är en favorit. sen gillar jag thomas tidholm
http://www.thomas.tidholm.se/
och fler vars namn jag inte lagt på minnet.
|
|
|
2006-02-11, 18:15
|
|
|
Moralistmoderator
|
Oj, jag glömde Tomas Tranströmer; bör absolut inte missas.
|
|
|
2006-02-11, 18:17
|
|
|
Banned
Reg.datum: Apr 2003
|
Bob Hansson, helst när han läser sina verk själv.
|
|
|
2006-02-11, 18:23
|
|
|
|
nu kom jag på ett namn till;
Louise Bourgeois
hon är en fransk konstnärinna, men jag fick tag i en bok en gång där även även texter av henne fanns med. de tilltalade mig mkt iaf.
|
|
|
2006-02-11, 18:25
|
|
|
Banned
Reg.datum: Nov 2003
|
Jag gillar inte vanliga dikter, bara massa meningslöst svammel som inte ens rimmar. Hur svårt är det egentligen att komma på en dikt?? Bara att skriva det första bästa som ploppar upp i huvudet, behövs ingen som helst begåvning alls!
|
|
|
2006-02-11, 18:42
|
|
|
Moralistmoderator
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av hobbitar
Hur svårt är det egentligen att komma på en dikt?? Bara att skriva det första bästa som ploppar upp i huvudet, behövs ingen som helst begåvning alls!
|
Försök, och skicka in det till ett förlag (eller visa upp det i bekantskapskretsen och låt dem vara jury) så får du se ...
|
|
|
2006-02-11, 18:45
|
|
|
Honorary Member.
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av hobbitar
Jag gillar inte vanliga dikter, bara massa meningslöst svammel som inte ens rimmar. Hur svårt är det egentligen att komma på en dikt?? Bara att skriva det första bästa som ploppar upp i huvudet, behövs ingen som helst begåvning alls!
|
Ja, jag vet inte hur det är med er andra, men jag blir i alla fall jätteprovocerad.
|
|
|
2006-02-11, 18:51
|
|
|
Besserwisser
Reg.datum: Aug 2004
|
Denna skrev jag full som ett as, handlar om bakfylla.
Dionysus dissonans speglar gårdagens glans
Ett mått på dricka, sång och dans
Vår totala brist på elegans
Inte mycket till versmått, jag var verkligen full
|
|
|
2006-02-11, 18:52
|
|
|
Trankil.
Reg.datum: Feb 2002
|
Jag håller delvis med Hobbitar.
Det mesta de "så kallade" legenderna skriver suger balle.
Det är väl helt enkelt en fråga om vad som tilltalar en precis som musik mm.
|
|
|
2006-02-11, 18:58
|
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Nina Lätt
Ja, jag vet inte hur det är med er andra, men jag blir i alla fall jätteprovocerad. 
|
att det är så lätt för hobbitar?
jo, det är irriterande med genier som bara sådär kan göra poesi utan större ansträngning, som har det i blodet.
när får vi ett smakprov förresten?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:25.
|

|