Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-31, 22:19   #1
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Reg.datum: Mar 2005
Livet som tungviktare

Jag har funderat lite angående det här med tunga människor. Det finns ju rätt gott om sådana här.
När jag själv vägde som mest låg jag på ca 105 kg. Ett problem som jag såg det, förutom att min bf% var alldeles för hög, var att vikten i sig skapade ett problem. Det var jobbigt att släpa på vikten och jag var inte alltid säker på att saker skulle hålla när jag satte mig. Jag lyckades faktiskt sitta sönder en parkbänk.

De flesta tungviktarna här har ju större andel muskler men vikten i sig gör ju fortfarande att ni hamnar utanför genomsnittsbefolkningen. Är det något ni tänker på och märker ni många problem? Tror ni att vikten är hållbar i längden (även om det är mestadels muskler)?

Som tungviktare räknar jag i det här fallet 100 kg+.
Gammal 2006-01-31, 22:31   #2
Herkulez
Banned

Reg.datum: Apr 2003
som tungviktare räknar jag 130+

100 är ju flugvikt typ. har då aldrig haft problem med att saker ska hålla fast jag varit lite över 100.

däremot så snarkar jag som en gris när jag väger så mycket vilket inte uppskattas av min flickvän.
Herkulez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-31, 22:33   #3
J.Saarela
El Presidente

Reg.datum: Mar 2004
105kg jobbigt å leva hahaha du tycker nog mycket är jobbigt vad är du 1.15 cm lång?
J.Saarela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-31, 22:34   #4
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulez
som tungviktare räknar jag 130+

100 är ju flugvikt typ. har då aldrig haft problem med att saker ska hålla fast jag varit lite över 100.

däremot så snarkar jag som en gris när jag väger så mycket vilket inte uppskattas av min flickvän.
Du har bara förstörda perspektiv. Jag tror att rätt många här som väger 90 kg är lite sura för att de inte får räknas som tungviktare. Ska du nu ta bort glädjen hos alla mellan 100 och 130 också?
Gammal 2006-01-31, 22:35   #5
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av J.Saarela
105kg jobbigt å leva hahaha du tycker nog mycket är jobbigt vad är du 1.15 cm lång?
Haha. Jag menar inte att det var så jobbigt att leva. Det var inte 105 kg i jättebra form. Dessutom är BMI ointressant eftersom det handlar om vikten i sig. Medelvikten på män i Sverige ligger väl runt 80 om jag inte minns fel.
Gammal 2006-01-31, 22:38   #6
Dumleman
ett tuff text

Dumlemans avatar

Reg.datum: Feb 2005
Jag har problem med min cykel eftersom erkrerna(stavas?) i bakdäcket flyger av ganska ofta . Har bytt ut några men nu är några av igen, är kanske dåligt stål i dom .
Gammal 2006-01-31, 22:39   #7
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Enligt SCB är medelvikten tydligen 82 kg hos män. Då var mina 105 kg supertungvikt. Förstår inte hur marken kunde bära mig.
Gammal 2006-01-31, 22:40   #8
Herkulez
Banned

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Du har bara förstörda perspektiv. Jag tror att rätt många här som väger 90 kg är lite sura för att de inte får räknas som tungviktare. Ska du nu ta bort glädjen hos alla mellan 100 och 130 också?
haha kan hända, är dock bara en lättviktare på under 90kg själv numer
Herkulez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-31, 22:51   #9
Jman
Registered User

Jmans avatar

Reg.datum: Oct 2005
Jag har varit med om att stolar och sånt knakar. Jag har t.o.m. knäckt en soffa. Men det är troligtvis pga av dålig kvalite än min vikt. När det gäller cyklar så har jag knäckt framgafflar, hjul och hjulaxlar. Dålig kvalite och vårdslös körning ... Har man pengar så kan man fixa grejer som håller.

Något annat som jag däremot undrar över är hur vikten påverkar sömnen. Jag läste en artikel som sa att "tunga" personer vare sig det är muskler eller ej får lätt sömnapne. Dvs slutar andas korta perioder som gör att man inte blir lika utvilad. Ibland känner jag att det är tungt att andas när jag ska sova, men då oftast i samband med tufft träningspass samma dag. muskler kring bröstkorgen är utmattade helt enkelt.
Jman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-31, 23:12   #10
Jishuku
Registered User

Jishukus avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Jman
Jag har varit med om att stolar och sånt knakar. Jag har t.o.m. knäckt en soffa. Men det är troligtvis pga av dålig kvalite än min vikt. När det gäller cyklar så har jag knäckt framgafflar, hjul och hjulaxlar. Dålig kvalite och vårdslös körning ... Har man pengar så kan man fixa grejer som håller.

Något annat som jag däremot undrar över är hur vikten påverkar sömnen. Jag läste en artikel som sa att "tunga" personer vare sig det är muskler eller ej får lätt sömnapne. Dvs slutar andas korta perioder som gör att man inte blir lika utvilad. Ibland känner jag att det är tungt att andas när jag ska sova, men då oftast i samband med tufft träningspass samma dag. muskler kring bröstkorgen är utmattade helt enkelt.
Kan väl citera Flex Wheeler, som iofs är ett extremfall, men ändå.
"When I went to bed at night, I needed to put body pillows between my legs or the circulation would be cut off; I'd also have to snuggle another pillow between my arms or I could cut off the blood flow to my chest cavity and stop my heart."

Och han kunde somna mitt i en konversation för att han inte fick nog med syre.
Jishuku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-31, 23:14   #11
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
inga problem på ~103kg, aldrig haft sönder något. tror inte man stör sig så mycket av själva massan förrän man är på bob zapp- nivå

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-31, 23:37   #12
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Reg.datum: Sep 2003
120+ är soft, jag känner mig mest jämmt som en balettdansös.

Smidig och graciös som en gazell.....

.. en jävligt fet gazell
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-31, 23:52   #13
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Skor
När man provar skor/kängor och expediten säger något om att de är gjorda för att att man ska kunna gå med tung packning och man inser att man själv utan någon packning alls väger mer än vad en genomsnittlig man plus tung packning väger. Det blev M-90 eller så slet jag ut skorna på nolltid under perioder då jag gick mycket.

I övrigt har jag nog inte haft några problem just med vikten men jag har å andra sidan aldrig vägt över 112-114 kg.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-31, 23:58   #14
TCOG
.

TCOGs avatar

Reg.datum: Nov 2003
när man går över 110 så kan det bli störande.
TCOG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-01, 19:29   #15
J.Saarela
El Presidente

Reg.datum: Mar 2004
Var uppe på 157kg som mest och vägde 150 kg i ett par år det var jobbigt.Stolar gick sönder konstant,man svettades som en gris,andfådd av allt,andningsuppehåll hela tiden så man fick dålig sömn.Å ni gnäller på 100kg.Väger runt 115kg nu,har då inga problem med vikten alls.Hur lätt som helst att leva.
J.Saarela är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:20.