2005-11-04, 08:39
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Änvander ni kontanter? (Värdetransportrån)
Med anledning av värdetransportrånet och att skyddsombud stoppat alla värdetransporter på Securitas. Vidare kräver facket poliseskort i storstäderna.
Kan inte riktigt förankra det ideologiskt, men jag har full förtåelse för deras krav, arbetsmiljön är ju minst sagt ganska dålig om man ser på att det skett ganska många rån senaste åren.`
Det hela innebär ju att kontanter, nästan oavsett vilka åtgärder som till slut vidtas, kommer att bli något svårare att få tag på. Eller iallafall dyrare.
Så. Om ni antar att ni har en inkomst efter skatt på 10000 (för enkelhetens skull); hur många procent av dessa betalas i kontanter?
|
|
|
|
2005-11-04, 08:43
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
några hundra på sin höjd... de blir väll 2% om jag räknar rätt... resten dras från mitt överfyllda visa-kort
har hört rykten om att det kommer bli svårt för oss i norrland att få kontanter snart, myntverket här upp skulle slå igen, och Securitas ville inte köra ut pengar ända från sthlm pga rånrisk osv skit... jag förstår dom, men det blir döden på sammhället här uppe.,.. så jag tror nog att det löser sig ändå
|
|
|
2005-11-04, 08:49
|
|
|
Värmdökungen
Reg.datum: Aug 2001
|
Kanske en tusenlapp, 10%.
|
|
|
2005-11-04, 09:01
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Betalkort av olika sorter funkar jävligt bra......
Vänta bara tills de strejkar på affären, då man står där med vagnen full med matvaror, har tankat bilen full osv UTAN att ha på sig kontanter till att kunna betala med... Man känner sig jävligt liten & dum de gångerna, trots att man vet att man har pengar på kontot. . .
Det är inte bara en gång det har hänt mig, TROTS att kontot kortet är kopplat till har haft gott om pengar innestående.
|
|
|
2005-11-04, 09:07
|
|
|
SL-Kirurg
Reg.datum: Mar 2002
|
Försöker alltid ha kontanter i plånboken. Värsta minnet med kortbetalande var när det var fel på systemen i eskilstuna och mitt bankomatkort inte fungerade någonstans vilket upptäcktes efter jag fulltankat bilen.
Enligt bensinmacken (Shell) kunde de ej skicka faktura el dyl utan jag skulle ge mig ut och leta upp någon jag kunde låna kontanter av. Undrar hur man gjort om man INTE känt någon i staden... Pratat med farbror Blå kanske?
|
2005-11-04, 09:08
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
betalat oftast kontanter för mat och liknande där det kan bli kö och man helst inte vill fippla med ett kort som kanske inte ens funkar. kort för prylar i allmänhet där man köper för större summor..
|
|
|
2005-11-04, 09:12
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Lillgrabben
Betalkort av olika sorter funkar jävligt bra......
Vänta bara tills de strejkar på affären, då man står där med vagnen full med matvaror, har tankat bilen full osv UTAN att ha på sig kontanter till att kunna betala med... Man känner sig jävligt liten & dum de gångerna, trots att man vet att man har pengar på kontot. . .
Det är inte bara en gång det har hänt mig, TROTS att kontot kortet är kopplat till har haft gott om pengar innestående.
|
har aldrig hänt mig med mitt Visa... däremot med mitt numera avklippta Maestro... Jävla kn*ll-kort...
sen finns de en "försäkring" på visa-kortet som skyddar mot sådant har jag för mig, dom sa de till mig på banken iaf...
|
|
|
2005-11-04, 09:13
|
|
|
-
Reg.datum: Nov 2002
|
Kanske hälften. Kortbetalning är inte lika utvecklat här på Irland som det är i Sverige.
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
|
|
|
2005-11-04, 09:20
|
|
|
Kolos egen språkpolis
Reg.datum: Jan 2005
|
Räkningar betalar jag via min Internetbank. Allt annat betalar jag med kontanter. Det är så jävla irriterande med ungdomar som handlar för 35 kr och skall betala med kort. Det tar 30 sekunder för dem att betala istället för 5.
|
|
2005-11-04, 09:28
|
|
|
Mannen, myten, legenden!
Reg.datum: Sep 2003
|
Har alltid några hundra i cash på mig men andvänder hellre kortet.
Beroende på , kan man betala med att slå in koden så handlar jag på kortet för de går snabbare än cash , men annars så blir de kontant.
Jag hålla med Hassan där, betala en varmkorv på statoil eller pressbyrån med kort och stå å skriva kvitton borde vara straffbart.
|
|
|
2005-11-04, 09:33
|
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Fettecke
har aldrig hänt mig med mitt Visa... däremot med mitt numera avklippta Maestro... Jävla kn*ll-kort...
sen finns de en "försäkring" på visa-kortet som skyddar mot sådant har jag för mig, dom sa de till mig på banken iaf...
|
Försäkring mot att man inte får någon mat med sig hem från butiken?
|
|
2005-11-04, 09:33
|
|
|
Way of the ape
Reg.datum: Oct 2001
|
använder kanske kortet 10 ggr per år, föredrar kontanter.
|
|
|
2005-11-04, 09:35
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
75% kontant , resten på kort och giro .
Hatar kort
|
|
2005-11-04, 09:39
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av z_bumbi
Försäkring mot att man inte får någon mat med sig hem från butiken? 
|
men nej... för hel*ete  att man inte kan betala med kortet...  det är ju banken som står för tjänsten... om man inte kan betala med kortet så är det ju säkert nått fel
sen får man ju skylla sig själv om man har Maestro... skaffa en riktig inkomst och byt till Visa eller Mastercard... kan omöjligt misslyckas
håller med folket här ovanför, dödsstraff för att skriva kvitto och skit... men... där jag bor så är det väldigt sällan man får det, finns ju kod istället.
Tar ju fan ingen tid alls att köpa småsaker på ICA... samtidigt som kassören slår in priser och skit så drar jag mitt kort, slår in koden, så är det gjort på Kortare tid än med cash...
|
|
|
2005-11-04, 09:41
|
|
|
Grand Dreadlord Extraordinaire
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av emmzan
Enligt bensinmacken (Shell) kunde de ej skicka faktura el dyl utan jag skulle ge mig ut och leta upp någon jag kunde låna kontanter av. Undrar hur man gjort om man INTE känt någon i staden... Pratat med farbror Blå kanske? 
|
Att de inte vill fakturera är naturligt. Jag hade i detta läge helt enkelt legitimerat mig, talat om för dem att jag kommer och betalar när det funkar igen och sedan åkt därifrån.
I praktiken har detta dock bara hänt mig på macken hemmavid, och de känner igen mig vid det här laget: "Inga problem, betala det nästa gång du handlar."...
För övrigt använder jag i stort sett inga kontanter alls.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:46.
|

|