Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-19, 22:28   #1
Mehdi
Registered User

Reg.datum: Jul 2004
Upplägg inför tentan?

Vill gärna ha snabba svar här. Söker folk som har erfarenhet av att plugga inför tentor, speciellt väldigt tätt inpå skrivningsdatumet. Jag får känslan av att om man pluggar FÖR mkt så slår det tillbaks på något sätt, man glömmer allt o blir bara skit av det.

Så har ni några råd? Tentan är på Fredag

Kanske ska göra en poll o se hur många tror jag fixar skiten.

MvH M
Mehdi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 22:29   #2
dantheman
Registered User

Reg.datum: Feb 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Mehdi
Vill gärna ha snabba svar här. Söker folk som har erfarenhet av att plugga inför tentor, speciellt väldigt tätt inpå skrivningsdatumet. Jag får känslan av att om man pluggar FÖR mkt så slår det tillbaks på något sätt, man glömmer allt o blir bara skit av det.

MvH M
Det kan vara bra att veta vilket ämne du ska tentera.
dantheman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 22:29   #3
Arnesson
Ge mig sol och öl!

Arnessons avatar

Reg.datum: Feb 2004
Kör gamla tentor till torsdag natt, sen sover du, dricker kaffe o springer o sätter full pott på tentan!

Grattis i förskott!
Gammal 2005-10-19, 22:38   #4
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:

MvH M
Plugga FÖR mycket tror jag inte är några problem. Men att plugga för mycket - FÖR SENT, kan ju bli lite fel. Bättre att köra lite lugnare tempo, en längre period före. Om man un har tid med det.

Som nämnt så är ju gamla tentor alltid bra. Fast man ska nog inte hänga upp sig för mycket på de gamla tentorna heller.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 22:39   #5
Dumleman
ett tuff text

Dumlemans avatar

Reg.datum: Feb 2005
Du måste reflektera över det du har pluggat för att förstå det. Att sitta uppe och plugga dagen före funkade i gymnasiet men så ska du inte göra. Jag brukar göra gamla tentor, läsa anteckningar från föreläsningar och försöka skapa mig en uppfattning om vad läraren anser är viktigast. Att läsa en viss kurslitteratur från pärm till pärm och sen tro sig vara säker inför tentan är att tro fel .
Gammal 2005-10-19, 22:41   #6
nemd
Registered User

nemds avatar

Reg.datum: Nov 2004
Läste nånstans för nåt tag sedan att det man läser innan sänggående och det man tänker på innan sömnen sätter sig lättare i huvet, testa på det.
nemd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 22:42   #7
Rockhard
treehugger

Rockhards avatar

Reg.datum: Jun 2004
Beror ju på vad det är för ämne. Är det typ nåt "läs"-ämne så är det helt kört. Men tekniska ämnen brukar kunna gå bra om man fokuserar på att inte förstå något, det hinner man ändå inte, bättre är att göra gamla tentor och pressa in i skallen hur man löser uppgifterna utantill.
Rockhard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 22:45   #8
Mehdi
Registered User

Har pluggat i över en vecka inför tentan alltså. Ämnet som ska tenteras av är Organisk Kemi (10 P).
Gammal 2005-10-19, 22:49   #9
Rockhard
treehugger

Rockhards avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Har pluggat i över en vecka inför tentan alltså. Ämnet som ska tenteras av är Organisk Kemi (10 P).
Jag har läst en kurs organisk kemi på 5 poäng. Har aldrig jobbat så mycket för så få poäng, så fixar du det på en dryg vecka är jag grymt imponerad.
Rockhard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 22:53   #10
Mehdi
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Rockhard
Jag har läst en kurs organisk kemi på 5 poäng. Har aldrig jobbat så mycket för så få poäng, så fixar du det på en dryg vecka är jag grymt imponerad.
LOL
Gammal 2005-10-19, 23:42   #11
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:

MvH M
Jag har panikpluggat många gånger inför tentor och jag har mycket erfarenhet från att köra dom.
Om du hinner gå igenom matrialet EN gång och tycker du kan det så kommer du FETkugga. Hinner du gå igenom det 2 gånger ordentligt så fattar du plötsligt hur mycket du inte kan, då kommer du FETKUGGA.
När du gått igenom det 3 gånger och kollat så du verkligen kan allt och känner igen allt i boken har du 25 % att klara den.

Men det går nog bra!
Lycka till!

Skitsvårt att hinna plugga in allt på tentaperioden, helst ska man bara behöva repetera då.
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 23:49   #12
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Menar du att du börjat från noll eller helt enkelt ska börja fetplugga nu? om du ligger på noll så vette fan, tror du på gud? annars så är det väl prioritera det som känns relevant och plugga in det. ett tips för effektiv läsning är att läsa i intervall, läsa en 40 min, göra annat en kvart tjugo min läsa igen osv. Garanterat ineffektivt att läsa trökig text längre.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-19, 23:51   #13
axlpxl
Banned

axlpxls avatar

Reg.datum: Nov 2004
Gör som jag, skjut på det aslänge, sen när du inser att det är kört så blev du helt plötsligt ledig

Funkar asbra!
axlpxl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-20, 02:37   #14
Mehdi
Registered User

Haha tack för era inlägg, det uppskattas fan. Vet varför inte jag starta tråden i huvudtaget för. Vet att det går att fixa tentan på det här sättet. Men om det är vettigt? Nee
Fan, har t.om fixat en Biokemikurs på 5 P utan kursliterattur och frånvaro på ungefär 90% av föreläsningarna, då räckte 2-3 dagars googlande bra långt

Eller hur Björn? ;D
Gammal 2005-10-20, 05:40   #15
Herkulez
Banned

Reg.datum: Apr 2003
Herkulez är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:04.