Citat:
Ursprungligen postat av GhostFace
Om du då ska träna morgonpass och vill få i dig tillräckligt med kolhydrater under kvällens mål och det sista innan läggdags, hur gör du då med fettintaget?
|
Varför skulle man vilja vräka i sig kolhydrater innan läggdags bara för att man tränar på morgonen? 8-10 timmars sömn käkar knappast upp glykogenförråden. I dessa fall är det bättre att ladda med kolhydrater under dagen, se till att dricka ordentligt och äta måttligt med kolisar under dagens näst sista måltid, samt hålla dem under 10 gram vid dagens sista måltid (direkt innan sänggående). Denna strategi minskar risken för fettinlagring och ökar sista måltidens anti-katabola egenskaper (blandning av protein och fett). Min favorit är Lätt-Kesella med 25 extra gram av ett kasein- och vassleproteinpulver samt 10-15 gram raps/linfröolja.
Som alltid rekommenderar jag dock att om en måltid innehåller rikligt med kolhydrater ska den även innehålla rikligt med protein, men under 10 gram fett. Om en måltid ska innehålla rikligt med fett ska den även innehålla rikligt med protein och kolhydraterna ska hållas under 10 gram. Måltider rikliga på både kolhydrater och fett ska undvikas som pesten!
Om det sedan är segt på morgonpasset, prova med en liten drink innan eller/och under träningen. Se till att den är ordentligt utblandad bara. Minst en liter vatten till en blandning av 0,15 gr vassleisolat och 0,3 gr maltodextrin eller dextros per kilo kroppsvikt. Är den inte ordentligt utblandad kan man få magsmärtor eller bli illamående. Jag vet, jag har experimenterat med dessa drinkar i många år…
Här är en bra artikel om återhämtning som jag skrev i juni förra året till Exhale:
Återhämtning