Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-05, 00:00   #1
Määng
Registered User

Määngs avatar

Reg.datum: Sep 2008
Höger axel lägre än vänstra

Jag har bokat tid hos sjukgymnast men tänkte fråga här medan jag väntar.

Jag har problem med min högra scapula/axel/latissimus.

Symptom:

•Min högra axel sitter lägre ner än min vänstra, den är även mer sluttande.
•Smärta i höger axel vid vissa plana pressar
•Smärta i höger latissimus vid vissa vertikala drag
•Klarar inte av att hålla nere högra skulderbladet vid plana pressar vilket medför att höger axel lyfter lite från bänken. Om jag aktivt försöker hålla nere axeln och ihop med skulderbladen blir lyftvägen kortare för höger sida
•Om jag håller i en skivstång i startläget för en skivstångsrodd lutar stången ner på höger sida, höger arm kommer Alltså längre ner än vänstra

Några tankar kring vad detta kan bero på samt hur det korrigeras?

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 11:00   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Det kan ju vara så att ditt skulderblad sitter sämre på höger sida jämfört med vänster, antingen för att det är så du ser ut (genetiskt), för att du har någon nervpåverkan ut i skuldran, eller för att du är svag eller har dålig rörelsekontroll och/eller styrka i musklerna som håller skulderblad och axelled på plats.

Ofta kan sånt här ses redan i viloläge, men beroende på vad som är fel kanske det kommer fram i rörelse, under belastning eller i vissa positioner. Förhoppningsvis görs det tester för att försöka komma så nära sanningen som möjligt gällande vad som är problemet.

Eftersom du beskriver det som att skuldran sitter fel redan från början är det säkert ett problem med själva aktiveringen (och styrkan?) i stabiliserande muskulatur. Det låter som att du vid belastning och under rörelse har svårt att hålla skulderbladet på plats. Det kan leda till minskat utrymme subakromiellt och i förlängningen antingen inklämningsbesvär eller överbelastning av vissa strukturer.

Nu har jag ju inte undersökt dig men det som först behövs göras (förutom att kolla om det är nervpåverkan) är att försöka komma komma fram till om det är skulderbladet som släpper vid vertikala pressar och drag, eller om det är överarmen som dras uppåt. Det är väldigt vanligt att det fokuseras mycket på t.ex utåtrotatorerna för att stabilisera axelleden när problemet sitter runt skulderbladet.

Av det du beskriver skulle jag nog försöka hitta en eller ett par-tre saker att arbeta med för skulderbladet. Kan vara att arbeta mer med nedre trapezius och serratus anterior då dessa är båda uppåtrotatorer av skulderbladet. Det kan handla om rörelsekontroll där du får se till att lära om hur du aktiverar och förflyttar armen med hjälp av skulderbladet.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:25.