Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-16, 21:54   #1
Clajj
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Träna på fastande mage

Jag brukar inte ha några problem med att gå långpromenader det första jag gör när jag vaknar på fastande mage. Men att styrketräna 60min + ev cardio 30min på fastande mage på morgonen har alltid varit svårt. Samma gäller om jag äter lunch kl 12 o sen tränar mellan 15.30-17.00. Då börjar det suga rejääääält i magen och den sista halvtimmen av passet kan bli nästintill olidlig för det enda jag kan tänka på är hunger (är inte hungrig när jag påbörjar passet). Försökt fylla magen med vatten under passet men det hjälper inte riktigt, bara mat råder bot på detta.

Är det fler som har samma problem? Vill ju helst spara mina kcal till efteråt för jag helt enkelt vill kunna ta mig tiden att sitta ner o äta i lugn o ro o inte bara trycka ett ägg i rusning. Tkr även det hjälper mot kvällsätning om jag sparar så mkt jag kan till senare så jag inte behöver gå o vara småsugen på kvällen utan ist kan äta mig mätt.

Är det ngt som kmr ge med sig ju oftare man gör det eller ska man acceptera att man är 'byggd såhär'? Att alla är olika? Eller ska jag bara sluta gnälla o leva med hungern i slutet av passet. 'Det som inte dödar en...'. 😝

Jag är förövrigt en av dom som måste äta frukost innan jobb etc för annars avlider jag av hunger o illamående. Är jag ledig o hemma kan jag hålla ut mer men då slipper jag ju åka buss/tåg på tom mage som ofta gör mig illamående plus jag behöver inte anstränga mig mentalt på arbetsuppgifter osv. Så man kan väl säga jag är en sån där kinkig jävel som helst ska ha mat var tredje timme en vanlig vardag.
Clajj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-16, 22:06   #2
knooox
Registered User

knoooxs avatar

Reg.datum: May 2016
Jag känner tvärtom. Kan inte tänka på mat när jag väl tränar, men efteråt, då kommer hungern smygandes.

Har du testat att äta något lätt precis innan passet?
knooox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-17, 05:43   #3
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!

CallePs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Håller med dig, promenader spelar ingen roll men om jag kör konditionsträning med ganska hög intensivitet så blir det jobbigt. Men som Knooox sa kan du inte sleva i dig något lätt innan?
Gammal 2017-03-18, 14:26   #4
Acetyl
Registered User

Acetyls avatar

Reg.datum: Dec 2012
På helger när jag är ledig brukar jag försöka träna på förmiddagen, och jag brukar göra en smoothie på proteinpulver, havregryn, mandelmjölk, hallon och grönkål som jag dricker ~30 min innan träning. Tar inte upp för mycket av mitt kcal-intag för dagen, och håller hungern i schack.

På vardagar tar jag bara en proteinshake innan träning (lunch 12.00, träning 16.30), vet inte om det räcker för dig.

Senast redigerad av Acetyl den 2017-03-18 klockan 14:28.
Acetyl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 15:00   #5
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch

Beemels avatar

Reg.datum: May 2006
Jag tränar alltid fastande blir illamående om jag har ätit inom närmsta 3-4 timmarna innan träning.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 16:20   #6
upperkatt
Registered User

Reg.datum: Mar 2013
Om du presterar sämre om du inte käkar innan bör du ju äta innan, kan jag tycka. Du kan ju alltid ta någon enkelt, som en proteinbar eller banan innan passet. Inte så mycket kalorier heller.
Skulle alltså rekommendera att äta något lätt innan passet, som knooox skriver.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 17:35   #7
xan
Registered User

xans avatar

Reg.datum: Feb 2017
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Jag tränar alltid fastande blir illamående om jag har ätit inom närmsta 3-4 timmarna innan träning.
Samma här. Om man tränar riktigt hård konditions- eller cirkelträning så är risken att det kommer upp också.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 20:35   #8
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.

Illustrerade mannens avatar

Reg.datum: Feb 2008
Prova att stå ut ett antal dagar? Man blir van! Om det nu inte fungerar att äta något litet innan.
Jag tränar alltid fastande, 7-12 pass per vecka. Äter endast middag, någongång kl 17-22. Och ja, verkligen endast middag! Bara kaffe och vatten under resten av dygnet. Det var lite besvärligt den första veckan - nu är jag van. Har gjort så i ca 15 år.
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 22:35   #9
Sarco
Imorgon, då jävlar

Reg.datum: Sep 2012
Det är i mycket en vanesak. För min del har jag känt problem under deff (inte för att jag någonsin lyckats bli deffad, men ändå...) med att träna på fastande mage (dvs innan frukost) om passen är långa och tunga.

Min lösning är helt enkelt att ta en vassleshake innan passet. Det ger bra mättnadskänsla och är såvitt jag förstår dessutom rätt så opti på andra sätt också. För min del är det normalt dagens enda tillskott.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 22:52   #10
ApexProcyon
Biggus Dickus

ApexProcyons avatar

Reg.datum: Nov 2016
Jag tränar alltid på fastande mage. Ingen särskild tanke med det förutom att det känns bra för mig.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:09.