Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-01, 12:20   #1
Johan1992
Registered User

Reg.datum: Dec 2016
Missfärgad granit (BILDER)

Tjena! Fogen har missfärgat mina glaserade granitplattor. Finns det något man kan göra för att snygga till det? Det syns knappt i vanliga ljus, det syns bara om man riktar väldigt starka ljus på plattorna. Stort tack!

Här kommer lite bilder:

Senast redigerad av Johan1992 den 2016-12-01 klockan 12:26.
Johan1992 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-01, 12:48   #2
VoDaresVins
Registered User

VoDaresVinss avatar

Reg.datum: Apr 2005
Har du alltså nyss lagt plattorna så missfärgningen kom när du fogade? Bäst hade isåfall ju varit att tvätta medan det var färskt. Annars om ytan på plattorna är blanka ska du väl nog få dom rena med att bara nöta på med svamp och varmvatten. Är det dock matt yta har jag inget tips för har själv en del märken runt mina mattare plattor då jag inte putsade tillräcklig noga genast efter fogningen.
Gammal 2016-12-01, 14:05   #3
Johan1992
Registered User

Reg.datum: Dec 2016
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Har du alltså nyss lagt plattorna så missfärgningen kom när du fogade? Bäst hade isåfall ju varit att tvätta medan det var färskt. Annars om ytan på plattorna är blanka ska du väl nog få dom rena med att bara nöta på med svamp och varmvatten. Är det dock matt yta har jag inget tips för har själv en del märken runt mina mattare plattor då jag inte putsade tillräcklig noga genast efter fogningen.
Yes, plattorna är nylagda. Golvet är av samma material (annan fog) och det har klarat sig galant. Fogen på stapeln ska vara svart, men den blev missfärgad. Det är glaserade (blankal granitplattor).

Får väl fortsätta nöta, tänkte om det fanns något medel man kan köpa.

Senast redigerad av Johan1992 den 2016-12-01 klockan 14:07.
Johan1992 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-01, 19:17   #4
VoDaresVins
Registered User

VoDaresVinss avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Johan1992 Visa inlägg
Yes, plattorna är nylagda. Golvet är av samma material (annan fog) och det har klarat sig galant. Fogen på stapeln ska vara svart, men den blev missfärgad. Det är glaserade (blankal granitplattor).

Får väl fortsätta nöta, tänkte om det fanns något medel man kan köpa.
Kanske det finns nåt men brukar räcka med vatten. Problemet är ju att det ser rent och fint ut direkt det blir blött så man blir lurad och ser resultatet först när det torkat. Finns ju microfiber svampar nu för allmänt tvättbruk som jag märkt varit överraskande effektiva vid tex. ugnsglasrengöring.
Gammal 2016-12-01, 19:29   #5
Stråhle
Registered User

Reg.datum: Apr 2009
Finns speciellt rengöringsmedel man kan använda för att få bort cementhinnan som kan bli över.

https://www.bauhaus.se/fogrestborttagare.html
Stråhle är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:39.