Som bakgrundsinfo har jag bott i Hong Kong i ett halvår, varit i Tokyo i en vecka, samt besökt Shanghai, Nanjing och Peking i en tre veckor lång resa i Kina.
Citat:
Ursprungligen postat av Mickee
1. Japan och / eller Kina?
|
Japan och Kina är i min mening och uppfattning mycket olika länder om du bortser från vissa egenskaper som asiatiska länder har gemensamt. Allt från hur folk beter sig, till maten, utseende, bemötande och service, generell kvalite, prisnivå, etc. För att bilda sig en enkel uppfattning kan man säga att japanerna är perfektionister med många subkulturer och mycket god smak. Servicenivån är otroligt hög, deras mat har väldigt rena smaker, och shoppingen (iaf i Tokyo) är i princip oslagbar internationellt sett. Kineserna är, utan att mena något ont, mycket mer framfusiga, inte lika förfinande, och har ett kök som också kan vara otroligt bra men mer större varians i kvalite. Shoppingen är generellt sämre i Kina, så länge man inte har som mål att göra bra "fynd" till låga priser. Med det sagt har Kina intressanta historiska platser och man kan uppleva ganska mycket galna saker där just pga kulturen är såolik västerländsk.
I Tokyo kan man säkert spendera två veckor utan problem och hitta på nya saker varje dag. Jag var där 5 nätter och mindre än så hade jag nog tyckt var för lite. För Peking gäller ungefär detsamma ang. minimum, men då att två veckor hade varit för länge.
Jag hade kört på ett utav dessa alternativ:
1) Endast Japan: ~1 vecka i Tokyo, resten fördelat på andra städer och orter som är lite mer traditionella (t.ex. Kyoto)
2) Japan + Kina: 1 vecka Tokyo och 1 vecka Peking.
Skippa Shanghai. Peking ger bättre upplevelse av det forna Kina och Tokyo är bättre och häftigare som storstad med mer att erbjuda. Vill man till en storstad med kinesisk kultur är Hong Kong bättre än Shanghai.
Citat:
2. Enbart Tokyo och / eller Shanghai / Peking?
|
Har endast erfarenhet av Tokyo i Japan (men vill besöka Kyoto). I Kina skulle jag föreslå Peking för att få uppleva det traditionella och historiska Kina med allt vad det innebär. Shanghai tycker jag är en ganska intetsägande betongjungel som mest känns som en mäktigt förstorad kinesisk version av en europeisk storstad.
Citat:
3. Bäst månad att åka?
|
Borstett från ovanstående rekommendationer kan jag rekommendera sen januari - februari för Tokyo. Knappt 10 grader vilket jag tycker är behagligt för storstäder. Plus för lite turister den tiden på året.
Vad gäller Kina skulle jag avstå Peking under vintermånaderna. Kan snöa mycket och bli rejält kallt. Shanghai ligger högre upp och är således varmare.
Citat:
4. Aktiviteter?
|
Tokyo: Shopping, bra mat och barer, se tempel och parker, diverse subkulturer och särskilda nischade intressen (tv-spel, konstiga kafeer, karaoke). Det bör betonas att i Tokyo finns utrymme för i princip allt man kan tänka sig.
Peking: Historia (förbjudna staden, muren, trädgårdar och palats), mat och billiga barer, billiga kläder (fejk, skräddare, skomakare, etc).
Citat:
5. Reskassa?
|
Kan inte ge någon direkt siffra, men skulle säga mer än vad du först tänkt dig. Detta gäller särskilt för Tokyo eftersom priserna där är högre en Peking.
Citat:
6. Språket?
|
Engelska med viss behov av tecken och att man pekar. I peking tyckte jag det hjälpte att kunna vissa enkla ord och fraser på kinesiska.
Citat:
7. Sol och bad runt städerna?
|
Ingen erfarenhet av.
Citat:
8. Regler / normer man bör veta om
|
Aldrig höja tonen eller verka arg, dvs inte få någon att skämmas och "tappa ansiktet". I Japan bör man alltid vara lite försiktig, visa respekt, ta det lugnt och inte ta stor plats. Man vill inte framstå som framfusig, hastig eller klumpig. Kineserna är nästan raka motsatsen avseende detta i min erfarenhet därifrån och från Hong Kong. Gemensamt för båda länder är matseder som att aldrig stoppa pinnarna i riset, etc.