2015-04-28, 17:29
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2012
|
Den stora tråden om Japan
På blötsnös initiativ skapar jag nu denna tråden. Här kan vi försöka sammanfoga alla frågor som rör just landet långt ut i öst, Japan.
Här kan det diskuteras allt från studier till kultur till resor. Just så vi slipper nya trådar och får ett samlat "arkiv" på allt.
|
2015-04-28, 18:08
|
|
Groggluder
Reg.datum: Mar 2011
|
Japan seems cool. Måste ta en asienresa i framtiden.
|
|
|
|
2015-04-28, 19:41
|
|
Proteinfattig vegan
Reg.datum: Mar 2011
|
Tack för att du fick tummen ur åt mig.
Ska återkomma med en lång post med tankar, funderingar, upplevelser och frågor.
|
2015-04-28, 19:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av awesomooo
Japan seems cool. Måste ta en asienresa i framtiden.
|
Då är vi två. Ska börja spara ihop till en resa med frugan. Vill gärna utflykta runt lite där.
Citat:
Ursprungligen postat av BlötSnö
Tack för att du fick tummen ur åt mig.
Ska återkomma med en lång post med tankar, funderingar, upplevelser och frågor.
|
Låter bra det. Du får gärna skriva om resten av din resa, glömde ju för bövelen bort att svara på ditt senaste pm..för typ 2 månader sen..
|
2015-04-28, 19:54
|
|
Barnmorska
Reg.datum: May 2006
|
Utan att ha varit i Japan så kan jag säkert säga att jag skulle tycka om landet och dess kultur och tankesätt. Det klingar bara rätt liksom. En resa dit är given någon gång i framtiden, men jag är lite "intimidated"; jag vill ju inte bli besviken, och jag vill se till att stöta på rätt sevärdhet när jag är väl där.
|
|
|
2015-04-28, 19:56
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Blaine
Utan att ha varit i Japan så kan jag säkert säga att jag skulle tycka om landet och dess kultur och tankesätt. Det klingar bara rätt liksom. En resa dit är given någon gång i framtiden, men jag är lite "intimidated"; jag vill ju inte bli besviken, och jag vill se till att stöta på rätt sevärdhet när jag är väl där.
|
De känner likadant verkar det som. http://en.wikipedia.org/wiki/Paris_syndrome
|
2015-04-28, 20:05
|
|
Barnmorska
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide
|
Det är inte omöjligt att jag lider av det. Men det kanske är en av få bra syndrom. Ett sätt att lösa det är väl helt enkelt att åka dit någon gång och uppleva landet utan krav. Har jag tur så kanske jag äter på rätt restaurang, stöter på en söt japanska, lyckas ta del av sann anime och manga, går på bra sumobrottning med mera och botar mitt syndrom!
|
|
|
2015-04-28, 20:11
|
|
Registered User
|
Tror att Aliaas, Nordetator, Blötsnö, Jockefoten är några du kan fråga. De har vad jag vet varit i Japan minst en gång.
|
2015-04-28, 20:18
|
|
Registered User
|
Har förövrigt slackat efter en hel del med hemstudierna nu på sista tiden iom heltidsjobb. Blir att ta tag i nu. Har ju ansökt om en kurs nu i höst. Måste se till att bli kursetta!
|
2015-04-28, 21:02
|
|
理学療法士
Reg.datum: Aug 2003
|
För egen del blir det en kortare språkkurs i Tokyo på KCP International, från 6e juli i år till 19e september, med samtidigt boende hos värdfamilj. Har pluggat själv ett par år, men känns ju lite obalanserat att kunna läsa nyhetsartiklar på japanska men knappt kunna haspla fram fungerande japanska när man ska snacka med någon.
Märkte det efter nu 7 månaders boende på Lanzarote (kom precis hem till Sverige idag) att det gäller att snacka så mycket man bara kan för att öva på sin "produktionskunskap" och inte bara "igenkänningskunskap". Två helt olika saker.
Hur som helst, ska bli jävligt kul \\(^o^)//
|
|
|
2015-04-28, 21:11
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Hade en extremt nipponofil (så måste det heta va?) period i högstadiet där jag gick från att börja träna karate i syfte att få magrutor till att halka in på böcker om zenbuddhism och bushido, och inte att förglömma romanen Shogun. Magrutesyftet byttes snabbt mot en dröm att bli en upplyst mästare, vilken sedan fick ett snöpligt slut genom två pajade knän.
|
|
|
2015-04-28, 21:48
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Termy
För egen del blir det en kortare språkkurs i Tokyo på KCP International, från 6e juli i år till 19e september, med samtidigt boende hos värdfamilj. Har pluggat själv ett par år, men känns ju lite obalanserat att kunna läsa nyhetsartiklar på japanska men knappt kunna haspla fram fungerande japanska när man ska snacka med någon.
Märkte det efter nu 7 månaders boende på Lanzarote (kom precis hem till Sverige idag) att det gäller att snacka så mycket man bara kan för att öva på sin "produktionskunskap" och inte bara "igenkänningskunskap". Två helt olika saker.
Hur som helst, ska bli jävligt kul \\(^o^)//
|
Låter sjukt kul. Kostnad och tillvägagångssätt?
För mig är det väl någorlunda tvärtom, kan knappt några kanjitecken öht men lyssnar mycket på prat och lyckas repetera på en godtycklig nivå.
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Hade en extremt nipponofil (så måste det heta va?) period i högstadiet där jag gick från att börja träna karate i syfte att få magrutor till att halka in på böcker om zenbuddhism och bushido, och inte att förglömma romanen Shogun. Magrutesyftet byttes snabbt mot en dröm att bli en upplyst mästare, vilken sedan fick ett snöpligt slut genom två pajade knän.
|
Rehabba dig och kom igång igen. Lär göra under. Inom en snar framtid lär du ut en egen liten LaRusso. Förresten så har du ju redan en frisyr som Dalai Lama också, ett stort steg redan där.
|
2015-04-28, 21:54
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Rehabba dig och kom igång igen. Lär göra under. Inom en snar framtid lär du ut en egen liten LaRusso. Förresten så har du ju redan en frisyr som Dalai Lama också, ett stort steg redan där. 
|
Har ju varit sugen mer än en gång, kan jag säga. Borde ändå rehabba knäna iallafall (de är hela nog för att styrketräna, men inte mycket mer). Det här kan ju vara en bra morot för att starta!
|
|
|
2015-04-28, 21:56
|
|
理学療法士
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Låter sjukt kul. Kostnad och tillvägagångssätt?
För mig är det väl någorlunda tvärtom, kan knappt några kanjitecken öht men lyssnar mycket på prat och lyckas repetera på en godtycklig nivå.
|
Det står om olika kurser och priser här. Det kostar en slant... men det får det vara värt ^^ Tillvägagångssättet var en pappersexercis utan dess like för min del iaf... det står en guide på sidan med alla formulär som ska fyllas i m.m. Men kort och gott, fyll i deras ansökan, betala preliminär ansökningsavgift, bli godtagen, betala mer pengar, fixa flygbiljetter osv, sedan bara vänta. Jag har inte fått någon värdfamilj "vald" än, så får se hur/vad det blir.
Vad gäller studier tycker jag nog att japaneselevelup och koohii forum är de två sidor som hjälpt mig mest med goda tips.
|
|
|
2015-04-28, 22:41
|
|
:D
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Blaine
|
Jag tror att det är svårt att misslyckas. Eftersom landet i sig är så fundamentalt annorlunda så kan man förundras över det mesta. Bara att planlöst traska runt i Tokyo är en upplevelse. Däremot är nog mitt största tips att inte vara för feg. Första vändan var vi lite för fega och ville faktiskt veta vad vi gav oss in på (sökte efter ställen med engelsk meny och liknande). Denna vända nöjde vi oss med en bild på en flaska öl och en prislapp, och kört ungefär samma stil på föda och saker vi gjort. Vi har ätit bra mycket intressantare mat och vi har gjort roligare saker denna vända. Däremot så har vi ofta hamnat på något afterworkhak där det är femtio japaner och vi. Även om man marginellt kunnat göra sin beställning förstådd så är det fortfarande roligare än att gå in på ett random ställe i Hiroshima med femton jänkare. Det finns ingen brist på amerikaner och vi hade för vana att undvika alla ställen dit alla andra gick.
Eftersom tripadvisor inte används speciellt flitigt i Japan kikade vi en hel del på Bento för mat och dryck:
http://www.bento.com/
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:44.
|

|