Jag och polarna snackar om att dra en roadtrip till våren. Ta flyget till New York, hyra en bil och sen gasa runt i 3 veckor.
Vilken rutt vore bäst? Vi tänkte nåt i stil med att köra söderut från New York mot Alabama och Texas, därifrån upp genom midwest till de norra delstaterna och sen Toronto innan vi kör mot New York genom New England.
Inte kört roadtrip i just den delen av USA. Populärast är ju att göra en West Coast road-trip första gången man är där. Generellt för road-trip är väl att försök att inte planera in för mycket distans i bilen, det blir jäkligt långtråkigt. Har gjort en resa där vi satt och tryckte 12h igenom Minnesota, Iowa, Nebraska och Wyoming. Det kan verka som coolt på pappret med road-trip, men shit vad less man blir på att bara sitta och trycka mil på raka vägar utan något att ens titta på.
Hyr bil av en av de firmor som täcker hela USA, åk sedan längre resor med fly eller buss mellan storstäder. Det lönar sig i längden. Annars är det alltid någon som är extremt trött.
Varianten vi brukar köra är att lägga upp en generell plan och vissa utvalda saker vi ska försöka få med. Sen tar vi det spontant och bestämmer nästa destination vid frukost. Kör bara undantagsvis längre sträckor i stöten.
Räknade ut att sträckan New York till New Orleans tar ungefär lika lång tid som Stockholm till München, och det körde vi i ett svep förra året (inte så roligt kanske, men vi skulle ta oss hem).
Hyr bil av en av de firmor som täcker hela USA, åk sedan längre resor med fly eller buss mellan storstäder. Det lönar sig i längden. Annars är det alltid någon som är extremt trött.
Flyg eller buss ingår inte riktigt i konceptet. Det handlar om att voffsa runt och se vad man hittar för spännande längs vägen. Vi har gjort det förut i Europa och det blir fjärde året i rad för mig medan de andra gjort det fler gånger.
USA kommer förvisso vara helt nytt för alla och vi har som mest rest runt två veckor i sträck tidigare. Konceptet med roadtrip är inga problem dock.
Jag har gjort två roadtrips i U.S.A. Den första var den klassiska San Fransisco-LA-Vegas-San Franscisco. Förra sommaren så körde vi runt södern. Miami-New Orleans-Nashville-Atlanta-Daytona Beach-Miami. Stoppade på massa ställen under dom tre veckorna. Det är väldigt smidigt att bo på Motel och hotels.com funkar fint om man kommer fram sent. Jag tycker att man behöver planera resan bättre i usa än i Europa. Det finns helt enkelt mer att se i Europa och städerna är lättare att gå omkring i. Den roadtrippen med Vegas kanske kunde ha passat er? Passa på att få med er Grand Canyon i såna fall. Prisläget är ok. Bensinen är billig, ölen är okej pris och maten är också okej.
Flyg eller buss ingår inte riktigt i konceptet. Det handlar om att voffsa runt och se vad man hittar för spännande längs vägen. Vi har gjort det förut i Europa och det blir fjärde året i rad för mig medan de andra gjort det fler gånger.
USA kommer förvisso vara helt nytt för alla och vi har som mest rest runt två veckor i sträck tidigare. Konceptet med roadtrip är inga problem dock.
Min tanke är att i tex mellanvästern har ni någon hundra mil åkermark att passera blir inte mer spännande än att åka E4 genom Skåne fram och tillbaka i två dagar. Städer och käna landmärken är mer intressanta, Men jag har i och för sig bott där så känns kanske inte så spännande.
Sen borde du dra ett träningspass med Jason Genova och filma och lägga upp här.
Route 66 har vi varit inne på. Det vore kul att få med t.ex. L.A och Vegas. Vi vill dock få med New York, New Orleans', supa med rednecks och även hälsa på i Canada. Tveksamt om det hinns med ifall vi ska ta oss kust till kust.
Passa på att svänga förbi Six Flags. Fränt med stora berg-och-dalbanor. New Orleans och San Fransisco är dom städerna som liknar dom europeiska städerna mest. Av dom jag har besökt... Det innebär att man kan ställa bilen och gå från pub till pub.
Passa på att svänga förbi Six Flags. Fränt med stora berg-och-dalbanor. New Orleans och San Fransisco är dom städerna som liknar dom europeiska städerna mest. Av dom jag har besökt... Det innebär att man kan ställa bilen och gå från pub till pub.
Är det detta du syftar på med planering? Det skulle onekligen göra livet lite svårare om man inte kan ställa bilen och ändå ta sig runt i städerna.
Är det detta du syftar på med planering? Det skulle onekligen göra livet lite svårare om man inte kan ställa bilen och ändå ta sig runt i städerna.
Delvis det men också att utbudet är mindre i USA enligt mig. Att planlöst köra omkring och bara stanna på ett mindre ställe är fruktlöst i USA. Det är så stora avstånd med så lite meningsfullt emellan städerna. Det var i varje fall den uppfattningen som jag fick förra gången som jag körde runt där. Bättre att boka hotel centralt i dom städerna som man ska vara i och spendera lite mer pengar på boende där och sedan stanna på billiga motel annars.
Route 66 har vi varit inne på. Det vore kul att få med t.ex. L.A och Vegas. Vi vill dock få med New York, New Orleans', supa med rednecks och även hälsa på i Canada. Tveksamt om det hinns med ifall vi ska ta oss kust till kust.
Om jag hade varit i New York på kvällen en veckodag hade jag försökt komma med i publiken till Late Show. Tror det bara är att dyka upp.
Vi är två par som åker till LA i september..har inte mycket inplanerat mer än bokat bil och dom två första nätterna i LA. Sedan blir det säkert en tur norrut på Road 1 sedan tillbaka för att styra kosan mot Las Vegas..efter det mot Grand Canyon och efter det någon bra väg ner mot San Diego.
Tänkte stanna där fler dagar än på något annat ställe. Verkar vara en mysig stad. Sedan Road 1 igen upp till L A.
Behöver man ordna med internationellt körkort när man hyr bil "over there" ?