Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-17, 21:06   #1
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Skatt - Mycket skatt eller lite skatt

Ja, vi ramlade in på skatt i tråden där man är förbannad, tror att det är lika bra att bryta ut diskussionen till en ny tråd. Så jag börjar med att svara Red Apple och så kan vi väl fortsätta här.

Skatt, yay or nay?

Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
Ställ den frågan till Hurril istället, det var han som blåste i pipan om sin personliga framgång. Jag svarade bara på hans personangrepp.

Du har helt rätt i att det inte kommer ge så stor skillnad i statskassan. Detta pga att pengarna under alliansens år vid makten har tagits från människor som har det kärvt och lagts i händerna på människor som kan spendera dem i avsikt att stimulera kronan. Det var ett effektivt sätt att tackla kraschen men samtidigt fruktansvärt kortsiktigt och är allt annat än hållbart. Är det inte konstigt att vi har levt i en eskalerande global lågkonjunktur de senaste sju åren men att bostadspriserna ökar exponentiellt? Genom att plocka pengarna från toppen av samhället istället för botten så stimulerar vi förvisso inte vår valuta på ett lika effektivt sätt, men vi utarmar den inte heller ur ett långsiktigt perspektiv och vi får tillväxten att matcha konjunkturen. Jag utgår inte enbart från idealism när jag skriver att jag gillar skatter, jag utgår ifrån vad som är en hållbar nationalekonomisk modell. Moderaternas modell är inte hållbar.

Så att höja marginalräntan innebär inte att staten tar mer pengar från svenska folket; det innebär att staten tar samma mängd pengar som förut, men den här gången från människor som har råd med det.
Tagits från människor som har det kärvt? Hur då? De som tjänar minst får procentuellt störst avdrag. Det enda jag kan se är att de som inte har jobb inte fått någon höjning av deras bidrag.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-17, 21:12   #2
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Lagom, såklart. Jag har på senare tid börjat odla en stark skepsis över progressiv skatt.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-17, 21:15   #3
Red Apple
Banned User

Reg.datum: May 2013
Frågan du ställer är nog betydligt svårare att svara på än vad man kan tro med tanke på frågans väldigt enkla karaktär. Om du har tid rekommenderar jag att du tittar på Jaques Perettis minidokumentärserie 'The superrich vs us", båda avsnitten finns på youtube (och jag rekommenderar även dessa utanför den här diskussionen, är väldigt matnyttigt att se). Peretti behandlar förvisso UK men det mesta översätts väl till den svenska kontexten.

Om du har ännu mer tid rekommenderar jag att du läser Kapitalismens Dynamik av Braudel, samt World Systems Analysis: An Introduction av Immanuel Wallerstein. Båda är skrivna innan börskraschen 2008 men tar upp den metapolitik som alliansens finanser är en del av, samt problematiken med den. Eller ja, egentligen så sågar de väl båda bara kapitalismen vid fotknölarna, rätt och slätt, men det går att dra relevanta slutsater utifrån böckerna även i den här frågan.

Om du inte har tid till att göra något utav detta så behöver jag lite tid för att sammanfatta ett svar (och med lite tid så menar jag att jag får återkomma i helgen)

Senast redigerad av Red Apple den 2015-09-17 klockan 21:19.
Red Apple är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-17, 21:20   #4
awesomooo
Groggluder

awesomooos avatar

Reg.datum: Mar 2011
Dåliga vägar, sjukvården är väl inte top notch (är den väl inte i något land med skattefinansierad sjukvård), pissdålig skola bortsätt från högskolan. Tycker man kan ställa högre krav på vad pengarna egentligen går till när man ändå blir våldtagen av staten varje månad när man tar en titt på lönespecen.

Jag kanske är ute och cyklar, vad vet jag.

Senast redigerad av awesomooo den 2015-09-17 klockan 21:22.
awesomooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-17, 21:32   #5
Red Apple
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av awesomooo Visa inlägg
Dåliga vägar, sjukvården är väl inte top notch (är den väl inte i något land med skattefinansierad sjukvård), pissdålig skola bortsätt från högskolan. Tycker man kan ställa högre krav på vad pengarna egentligen går till när man ändå blir våldtagen av staten varje månad när man tar en titt på lönespecen.

Jag kanske är ute och cyklar, vad vet jag.
Enligt EHCI är sverige 12e bästa i EU, vi låg 6a år 2007 och hade legat där nånstans väldigt stadigt i flera år, nu har vi tappat stadigt sedan dess. Parallelen till att alliansen tog makten 2008 och började privatisera sjukvården antar jag att du kan dra själv.

2014 blev vi i LPI rankade som 6a gällande vägarna, i hela världen. Även trafiksäkerheten är top notch. Vägarna är som du kanske vet helt skattefinansierade än idag. Källa: http://lpi.worldbank.org/internation...Infrastructure
Gammal 2015-09-17, 21:40   #6
awesomooo
Groggluder

awesomooos avatar

Reg.datum: Mar 2011
Är ju för fasiken potholes på E4:an!

Med sjukvården är ju långa väntetider precis som dom har i andra länder, Kanada är ett exempel med det problemet.

Senast redigerad av awesomooo den 2015-09-17 klockan 21:41.
awesomooo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-17, 21:43   #7
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Enligt EHCI är sverige 12e bästa i EU, vi låg 6a år 2007 och hade legat där nånstans väldigt stadigt i flera år, nu har vi tappat stadigt sedan dess. Parallelen till att alliansen tog makten 2008 och började privatisera sjukvården antar jag att du kan dra själv.

2014 blev vi i LPI rankade som 6a gällande vägarna, i hela världen. Även trafiksäkerheten är top notch. Vägarna är som du kanske vet helt skattefinansierade än idag. Källa: http://lpi.worldbank.org/internation...Infrastructure
Så det finns inga andra faktorer som spelar in än att alliansen tog makten. Det hände inget med ekonomin under denna tiden som är större än Sverige?

Sen är det komiskt då de privata vårdgivarna ofta är bra mycket effektivare.

Har en mor som varit chef inom landstinget i många år. Det är skrämmande hur det fungerar. Men jag är inte alls förvånad över att det ser ut som det gör. Det går jättebra för t.ex. Region Skåne och Danderys Sjukhus.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-17, 21:45   #8
Wzup2u
Scarpa the chef

Wzup2us avatar

Reg.datum: Aug 2012
Läggs skatten på ordentliga saker, så visst...
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-17, 21:47   #9
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Nay ofc
Gammal 2015-09-17, 21:59   #10
Red Apple
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Så det finns inga andra faktorer som spelar in än att alliansen tog makten. Det hände inget med ekonomin under denna tiden som är större än Sverige?

Sen är det komiskt då de privata vårdgivarna ofta är bra mycket effektivare.

Har en mor som varit chef inom landstinget i många år. Det är skrämmande hur det fungerar. Men jag är inte alls förvånad över att det ser ut som det gör. Det går jättebra för t.ex. Region Skåne och Danderys Sjukhus.
Ekonomin hade förklarat en sämre vård, inte en sämre ranking inom EU.
Gammal 2015-09-17, 22:07   #11
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ekonomin hade förklarat en sämre vård, inte en sämre ranking inom EU.
Ser inga konstigheter med länderna som är högre rankade än Sverige. Skulle föredra att bo i samtliga framför Sverige. Kanske inte Frankrike iofs.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-17, 22:10   #12
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Reg.datum: Nov 2003
Om jag hade vetat att skatten spenderas på kärnverksamheten: hög skatt? Sure. Men som det är nu, nay.

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-17, 22:11   #13
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
När blev du fullblodssousse egentligen Red Apple? Gått från återhållsamma och avgränsade "jag vet inte"-svar till att på löpande leverera förenklade förklaringsmodeller så grova att Cutler skulle bli jelly
Gammal 2015-09-17, 22:25   #14
Alexton
Registered User

Alextons avatar

Reg.datum: Oct 2006
Det vi betalar för i skatt är inte värt det vi får, inte på en fläck. Skolresultat som sjunker som en sten, polis som är bland den mest ineffektiva i väst-Europa, inget försvar.
Lägg sedan till en sjukvård som gör allt för att skicka hem alla som inte är dödligt sjuka eller kan betala för privat.

Jämför med länder som har lägre totalskatt och se vad de får. Du måste ha något att jämföra med. Nederländerna, Tyskland, Norge och Danmark. Listan lär vara längre men har inte större koll på Österrike, Schweiz, Finland eller Frankrike.

Sedan hur många av våra äldre har det. fy fan.

Det är ett systemfel någonstans för att länder mer lägre totalskatt har det bättre visar att något är ruttet. Att bara höja skatten varje gång du ska lägga din önskebudget fungerar bara ett antal år sen brakar det ihop.
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu

Senast redigerad av Alexton den 2015-09-17 klockan 22:27.
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-17, 22:29   #15
DPahkamaa
Registered User

DPahkamaas avatar

Reg.datum: Jul 2013
Ingen alls, helst. Tills dess så låga skatter som möjligt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:30.