Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-15, 21:30   #1
Tridnod
Registered User

Reg.datum: Aug 2004
Eksem i ansiktet av kvarg - en förlust

Vet inte vad detta beror på å det gör mig lite ledsen. Äter jag mer än 500g/vecka så kommer jag få röda utslag.

Ok, inte hela världen. Ät annat protein då? Det är här jag får problem. Jag vet inte vad det är med kvargen. Jag får en extrem energi av att äta det. Klarar av alla mina pass med lätthet och är dessutom mentalt övermänsklig i vardagen/jobb. Jag har testat ägg, soja proteinpulver, mer kött etc. men får inte alls den energi som jag får med kvarg (då jag åt 250g/dag).

Nu är jag fortsatt trött hur mycket protein jag än försöker få i mig via andra källor.

Protein som protein, kan det vara något annat i kvargen som hjälper mig som jag inte riktigt hänger med på typ insulinpåslag?

Tacksam för alla hjälp till felsök. Träningen är ju en sak men när jag märkte vad kvargen gjorde med mig på det mentala och må-bra planet så blev det väldigt ledsamt när jag fick lepra i ansiktet.
Tridnod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-15, 21:35   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Inbillning. Inte utslagen, men kvargens "energigivande" egenskaper.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-15, 21:44   #3
arogen
Registered User

arogens avatar

Reg.datum: Jan 2013
Som Grub säger så får du ingen "energiboom" av kvarg. Men vad kör du med för kvarg? Innehåller den kolhydrater och socker är det ju därför.

Instagram; aarogen
arogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-15, 22:20   #4
Tridnod
Registered User

Jag är väldigt noga med att äta de som inte har socker. Om jag bett någon annan köpa och det är spår av tillsatt socker i så har den gått rakt i papperskorgen.

Funderar på om det kan ha med att jag käkar LCHF och får mig mer protein till glykonegesen än jag tänker. Det går ju rätt fort att få i sig 60-70 gram extra protein på kvarg om man käkar en stor burk och att optimal ketos inte inträder, eller att man kliver ut den.

Tror inte att det har med mjölsockret att göra. Jag har ätit strikt LCHF utan kollisar alls till att lägga på med ett halvt kilo grönsaker och lite mörk choklad då och då men inte fått energi på samma sätt.
Gammal 2015-08-15, 23:34   #5
Agitator
Den rättmätige

Agitators avatar

Reg.datum: Mar 2014
Tråkigt med utslagen!

Men hur kan man inte vilja ha socker/kolhydrater?

Själv drar jag i extra 30-40 gr lössocker i min kvarg med 200 gr havregryn, i med vatten och rör runt tills filmjölk, låt svälla lite en timme eller nått. Sleva på!

Vill man ha energi och vill bli starkare så är kolhydrater OPTI för ens träning.

Själv deffade jag bort 24 kg på pizza, donken, lösgodis och pasta med mera. Hur man kan välja bort saker som ger energi eller är bra för en förstår jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2015-08-15 klockan 23:35.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 00:46   #6
Tridnod
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Tråkigt med utslagen!

Men hur kan man inte vilja ha socker/kolhydrater?

Själv drar jag i extra 30-40 gr lössocker i min kvarg med 200 gr havregryn, i med vatten och rör runt tills filmjölk, låt svälla lite en timme eller nått. Sleva på!

Vill man ha energi och vill bli starkare så är kolhydrater OPTI för ens träning.

Själv deffade jag bort 24 kg på pizza, donken, lösgodis och pasta med mera. Hur man kan välja bort saker som ger energi eller är bra för en förstår jag inte.
Livet handlar om mer än bulk och deff. Som att utbilda sig, även hjärnan är en muskel och fungerar bättre på många i mental uthållning i ketos
Gammal 2015-08-16, 03:50   #7
Cykelcykel
Registered User

Reg.datum: Jul 2013
Innan jag blev vegan så käkade jag kvarg.
Däckade oftast efteråt.
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 06:19   #8
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch

Beemels avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod Visa inlägg
Livet handlar om mer än bulk och deff. Som att utbilda sig, även hjärnan är en muskel och fungerar bättre på många i mental uthållning i ketos
De 7-8 månaderna jag åt lågkolhydratkost blev jag typ "dummare" min hjärna fungerade absolut sämre under ketos.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 08:50   #9
arogen
Registered User

arogens avatar

Reg.datum: Jan 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
De 7-8 månaderna jag åt lågkolhydratkost blev jag typ "dummare" min hjärna fungerade absolut sämre under ketos.
Carbs

Instagram; aarogen
arogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 10:42   #10
Rabiat
Registered User

Reg.datum: Aug 2012
Det kan ju vara så enkelt som att du blir trött av vassleprotein. Har din mage svårt för det kan man bli rätt mätt. Då kanske det känna som du får extra energi i jämförelse, men att det eg bara är normala energinivåer.
Testa EAA, sojaprotein eller äggprotein och se om det gör någon skillnad.
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 10:58   #11
Ramrod
Registered User

Ramrods avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
även hjärnan är en muskel och fungerar bättre på många i mental uthållning i ketos
Jag tror du skulle må bra av att lära dig lite grundläggande fysiologi, hjärnan är ganska långt ifrån att vara en muskel. Vad finns det för evidens för att ketos skulle ge mer "mental uthållning"?
Ramrod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-16, 12:22   #12
Rabiat
Registered User

Reg.datum: Aug 2012
Citat:
Hjärnan består av exakt 0% muskelfibrer. Ketoner är reservbränsle för hjärnan, och aceton (en av ketonkropparna) är knappast särskilt bra för "mental uthållighet".
Rabiat är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11.