Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-03-26, 10:10   #1
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Reg.datum: Jul 2013
Laxerande tillskott.

Tja! Jag Snackade med en kille jag känner på gymmet om det vanliga, träning, bodybuilding, kost osv. Och han berättade att när han vart hård i magen så brukar han använda sig av laxerande medel, typ laxoberal för att få igång kistan. Dock endast rekommenderad dos eller strax under.

Jag tänkte direkt att detta kanske inte var så bra, men nu i efterhand så kommer jag inte på några större negativa effekter av det. Är det dåligt att ta laxerande medel om man är hård i magen? Inte så man får skitränna, utan mer så att magen fungerar klokt igen. Tänkte först att det kanske gjorde att kroppen inte tar upp näringen klokt om det går "för fort". Men det kanske inte gör det om man tar mindre doser. Eller om min hypotes är helt åt skogen.

Tog själv laxerande när jag var sjuk och inte kunde gå på toa klokt. Det var himmelskt må jag säga.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 11:26   #2
whuddafuks
Elskar pråttin asså

Reg.datum: Nov 2012
Käkar du annars mycket fiber? I vilket fall så kan du ju testa om du inte redan gör det att klunka i dig stora mängder vatten om dagarna. Det har gjort toabesöken bekvämare för mig i alla fall!

Kan inte svara om laxeringsmedlet
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 11:31   #3
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Laxerande tillskott.

Citat:
Ursprungligen postat av whuddafuks Visa inlägg
Käkar du annars mycket fiber? I vilket fall så kan du ju testa om du inte redan gör det att klunka i dig stora mängder vatten om dagarna. Det har gjort toabesöken bekvämare för mig i alla fall!

Kan inte svara om laxeringsmedlet
Det är inte mig det handlar om direkt, men jag brukar också få förstoppning relativt lätt, trots att jag försöker kontrollera fiberintaget. Dricker mycket vatten också. 3-4L dag.

Det enda jag får bra och direkt effekt av är att dricka kaffe. Men jag dricker inte det så ofta längre. Mer exakt typ 3 gånger i veckan. Känner inte för att överkonsumera det dock. Brukar helst koffein vid träningen bara.

Senast redigerad av Ozziking den 2015-03-26 klockan 11:37.
Gammal 2015-03-26, 12:33   #4
Doggeh
Dat dere celltech

Doggehs avatar

Reg.datum: Nov 2009
Kokosolja har fått igång min kista REJÄLT. Kaffe, som du nämnde, är också en räddare i nöden.
Doggeh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 12:54   #5
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Doggeh Visa inlägg
Kokosolja har fått igång min kista REJÄLT. Kaffe, som du nämnde, är också en räddare i nöden.
Lite läskigt nästan. Får effekt av kaffe efter första klunken. alltså typ extrem effekt.

Har dock dragit ner på koffeinet rejält då jag blev så grinig utan det. Är piggare nu utan överdriven koffeinkonsumtion.

Gammal 2015-03-26, 13:12   #6
anemon
Registered User

Reg.datum: Jul 2014
1 ask läkerol o du lär sitta på mugen hela eftermiddagen. ... ☺
anemon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 14:16   #7
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Läkerol har som sagt laxerande medel... 8-)
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 14:42   #8
Gnistan
Registered User

Reg.datum: Mar 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Tja! Jag Snackade med en kille jag känner på gymmet om det vanliga, träning, bodybuilding, kost osv. Och han berättade att när han vart hård i magen så brukar han använda sig av laxerande medel, typ laxoberal för att få igång kistan. Dock endast rekommenderad dos eller strax under.

Jag tänkte direkt att detta kanske inte var så bra, men nu i efterhand så kommer jag inte på några större negativa effekter av det. Är det dåligt att ta laxerande medel om man är hård i magen? Inte så man får skitränna, utan mer så att magen fungerar klokt igen. Tänkte först att det kanske gjorde att kroppen inte tar upp näringen klokt om det går "för fort". Men det kanske inte gör det om man tar mindre doser. Eller om min hypotes är helt åt skogen.

Tog själv laxerande när jag var sjuk och inte kunde gå på toa klokt. Det var himmelskt må jag säga.
Vet många förlamningsskadade och främst i rullstol som tar laxerande medel kontinuerligt för att hålla koll på magen. Verkar inte vara några större problem.
Ända problemet är väl att den naturliga gå på muggendax klockan kan fela lite.
Gnistan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 15:27   #9
anemon
Registered User

Reg.datum: Jul 2014
Laxido kan du ju testa med när du har dåliga perioder med magen.
När jag också var dålig så funkade det att ta det för att komma igån/i dåliga situationer.
anemon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 16:03   #10
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Psylliumfrön är annars kanske ett lite skonsammare alternativ till rent laxerande medel?
1-2 matskedar per dag har gjort susen för mig de perioder jag vill ha lite extra skjuts, utan för att för den delen få akuta och obekväma besvär.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-26, 16:06   #11
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Fett, fibrer eller sockeralkoholer (läkerol t ex) brukar sätta fart på tarmen. Är man förstoppad eller trög i magen ofta bör man nog se över sin kost.
Gammal 2015-03-26, 17:21   #12
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Citat:
Ursprungligen postat av anemon Visa inlägg
1 ask läkerol o du lär sitta på mugen hela eftermiddagen. ... ☺
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Läkerol har som sagt laxerande medel... 8-)
Nja, inte för mig i alla fall. Fibrerna gör det svårare.

Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Psylliumfrön är annars kanske ett lite skonsammare alternativ till rent laxerande medel?
1-2 matskedar per dag har gjort susen för mig de perioder jag vill ha lite extra skjuts, utan för att för den delen få akuta och obekväma besvär.
Jo, Men det är väl också en del fibrer i psyliumfrön?

Gammal 2015-03-26, 17:23   #13
Ozziking
Registered User

Ozzikings avatar

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Fett, fibrer eller sockeralkoholer (läkerol t ex) brukar sätta fart på tarmen. Är man förstoppad eller trög i magen ofta bör man nog se över sin kost.
Jo jag sade det också!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:22.