Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-17, 21:45   #1
svag74
Registered User

svag74s avatar

Reg.datum: Jun 2011
Plötsligt försvann halva trycket i badrummets kran :/

Satte på kranen i badrummet och märkte direkt att det kändes fel i vridhantagen, och lät fel - ungefär halva trycket var borta.
Första vattnet som kom ut var dessutom gult.
Både kallt och varmt var påverkat.

Nu verkar färgen se ok ut, men trycket är fortsatt samma, typ hälften mot innan, men ändå dugligt om man inte har nåt att jämföra med.

Bor två våningar upp, plingade på hos grannen intill, som har badrum typ vägg i vägg, och där var vattnet som vanligt.

Kan det vara något som hänt bara inne i min lägenhet?
Kan det hända saker så lokalt, som ger de effekter jag just beskrev?
Typ att något skräp släpper i ett rör och fastnar i den där strålsamlaren längst ut, så att det löser sig om jag köper ny sån?
Eller låter det som något i hela huset, och att jag och grannen har olika ledningar upp helt enkelt?

Någon rörmokare här som kan ge nåt tips?

EDIT: Det renoveras i lägenheten snett nedanför min, nån sorts helrenovering tror jag.

Senast redigerad av svag74 den 2015-02-17 klockan 21:50.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 21:51   #2
JB12K
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Låter som en felkoppling på nån grannes spillvatten. Spola minst 15 minuter om vattnet är gult igen innan du använder det.
JB12K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 21:54   #3
caro
Registered User

Reg.datum: Jun 2014
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Satte på kranen i badrummet och märkte direkt att det kändes fel i vridhantagen, och lät fel - ungefär halva trycket var borta.
Första vattnet som kom ut var dessutom gult.
Både kallt och varmt var påverkat.

Nu verkar färgen se ok ut, men trycket är fortsatt samma, typ hälften mot innan, men ändå dugligt om man inte har nåt att jämföra med.

Bor två våningar upp, plingade på hos grannen intill, som har badrum typ vägg i vägg, och där var vattnet som vanligt.

Kan det vara något som hänt bara inne i min lägenhet?
Kan det hända saker så lokalt, som ger de effekter jag just beskrev?
Typ att något skräp släpper i ett rör och fastnar i den där strålsamlaren längst ut, så att det löser sig om jag köper ny sån?
Eller låter det som något i hela huset, och att jag och grannen har olika ledningar upp helt enkelt?

Någon rörmokare här som kan ge nåt tips?

EDIT: Det renoveras i lägenheten snett nedanför min, nån sorts helrenovering tror jag.
Har din granne nedanför en läcka kanske? Om du och grannen bredvid har olika ledningar men du är på samma som grannen nedanför så kan det väl bli så. Att vattnet blev gult först tyder ju på att de har haft avstängt ...
Gammal 2015-02-17, 21:56   #4
Jockefoten
Registered User

Jockefotens avatar

Reg.datum: Dec 2008
Du kan själv skruva av silen ifrån kranen med en skiftnyckel och kika. Det låter som om någon gjort ett ingrepp i systemet.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 21:57   #5
svag74
Registered User

svag74s avatar

Tror inte det är någon läcka rakt under mig.
Snett under mig verkar de typ helrenovera dock, ett jäkla liv där till och från sedan flera veckor, så de fixar säkert badrum och allt möjligt ... rakt under grannen jag plingade på hos.

Låter det osannolikt att det är något lokalt med min kran, eller rören inuti min lägenhet???

Skruvade loss silen och det föll ur lite smågrus och så, men går ju inte se hur den är inuti, om det är igentäppt eller nåt lokalt strul, fast så kanske det inte kan bli?
Gammal 2015-02-17, 22:02   #6
svag74
Registered User

svag74s avatar

Det konstiga är att duschen i samma rum, som verkar gå på samma ledningar (förgrenar sig), verkar ha samma tryck som vanligt, vilket iofs är ganska lågt för att vara dusch men ändå dugligt.

Men handfatet kanske nästan halverat tryck.
Känns och låter helt annorlunda, vattnet liksom smyger sig på mjukt och inte samma tryck/ljud/fart som vanligt.
Mycket märkligt.
Inte fan törs jag dricka nåt vatten där nu längre, får dricka i köket :/
Gammal 2015-02-17, 22:06   #7
Henchman
Registered User

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av jb12k Visa inlägg
låter som en felkoppling på nån grannes spillvatten. Spola minst 15 minuter om vattnet är gult igen innan du använder det.
lol!

Det verkar som något lossnat i rören under renoveringen. Rost, smuts. Spola till det blir klart vatten igen.

Senast redigerad av Henchman den 2015-02-17 klockan 22:11.
Henchman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 22:07   #8
Jockefoten
Registered User

Jockefotens avatar

Reg.datum: Dec 2008
Det har antagligen med renoveringen nedanför att göra. Ring hyresvärden/bostadsrättsföreningen imorgon. Drick inte vattnet. ^^
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-17, 22:14   #9
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Henchman Visa inlägg

Det verkar som något lossnat i rören under renoveringen. Rost, smuts. Spola till det blir klart vatten igen.
Jo, det är ju klart nu, men haken är att trycket är typ halverat ur kranen som jag skrev ...
Kanske ska plinga på hos grannen ovanför imorgon, de borde ju få vattnet rakt upp från mig.

Och kanske chansa köpa nytt sånt där filter om det nu kan vara det.

O kanske försöka få tag i nån av de som renoverar, om de nu talar svenska eller engelska ...

Annars kanske det är knepigt göra nåt, trycket är ju ändå funktionsdugligt så kanske ingen som bryr sig :/
Gammal 2015-02-17, 22:49   #10
Svedberg
Registered User

Reg.datum: Jun 2003
Skruva bort silen på kranen och kika, kan ha fastnat massa gojs där om dom har gjort ingrepp i systemet någonstanns.
Fått rensa bort ett gäng smågrus i kökskranen här en gång när trycket bara tvärdog i en kran.
Gammal 2015-02-18, 00:07   #11
svag74
Registered User

svag74s avatar

Mätte tiden att fylla ~1.5L vatten i en bunke för att se hur dåligt tryck det är i badrummet, jämfört med köket som har normalt tryck.
Känns som trycket i köket är det dubbla, hård stråle som fan och det verkligen väser om kranen.

Men det blir 7 sek i köket, mot 7.5 sek i badrummet med "halva trycket".
Så antagligen är det rätt bra vattenflöde där ändå, bara att det inte är samma kraft/ljud/känsla i vattnet som det brukar.

Knappast så man kan reklamera och klaga för föreningen om jag nu inte lyckas hitta vad som hänt själv.
Får testa köpa nytt rent "filter", det kanske kan påverka flödet och därmed hela känslan i kranarna när man vrider och ljudet och allt.
Gammal 2015-02-18, 10:22   #12
svag74
Registered User

svag74s avatar

Fan också, de rakt ovanför mig har inte märkt nåt med deras vatten, det är normalt där. Liksom de intill mig (som bor ovanför där de helrenoverar).

Är ingen rörmokare, men skulle tro att det typ utesluter påverkan som ligger utanför min lägenhet.
Kanske nåt korkat igen lite i mina rör eller i kranen eller vad som nu kan hända. Gula vattnet en stund igår kanske var nån smutsklump som åkte upp hos mig och nu sitter halva den kvar nånstans och håller igen flödet lite samt förgiftar mitt vatten för all framtid
Gammal 2015-02-18, 10:27   #13
RageBob
Den förskräcklige

RageBobs avatar

Reg.datum: Mar 2011
Du kan med gott samvete gå till föreningen och fråga om råd.
Gammal 2015-02-18, 12:55   #14
svag74
Registered User

svag74s avatar

Jag kanske bara skiter i det. Slutar dricka vatten där för säkerhets skull, och låter det vara.
Inga andra grannar har märkt nåt, och jag har ändå bra fart på vattnet.
1.5 liter på knappt 8 sekunder.
Utan silen knappt 5 sekunder.
Tror det är ganska normalt flöde i lägenhet, två trappor upp.

Känns nästan fånigt att dra igång nån cirkus då för att strålen låter/känns annorlunda och vattnet var gult nån minut igår kväll.
Vad ska de göra liksom.

Är väl rost/avlagringar som släppt nånstans och kanske täppt till det lite nånstans inne i min kran.
Känns aningen osannolikt att de kopplat fel nånstans så att de kör giftigt vatten upp till mitt badrum, men normalt vatten till alla grannar runtomkring

Oh well, tack för svaren hursomhelst
Gammal 2015-02-18, 13:14   #15
svag74
Registered User

svag74s avatar

Kallvattnet är lite sådär ryckigt av luft, liksom spruttar ut lite småryckigt, som om det väntade på att ta fart ordentligt.
Typ som om vattnet varit avstängt o inte kommit igång helt än.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:22.