2015-01-09, 15:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2013
|
Protein och kolhydratfrågor!
Tjatja!
1. Köpte svenskt kosttilskotts egna kolhydratmärke! Står att 10% är sockerarter.
De övriga 90 procenten, är de lika långsamma som vit pasta/ris?
2. Är det dåligt att under bulk endast äta icke fullkorns kolhydrater pasta/ris?
3. Om skulle dricka säg 60-70 gram vassle, as händer med de 30-40 grammen som inte tas upp?
Sägs ju att man bara tar upp max 30g åt gången av vassle! Kalorierna lär ju tas upp så vad händer med prottet?
Om man blandar 50/50 vassle/kasein i en shake, blir då även vasaller långsamt?
Tack på förhand
|
|
|
2015-01-09, 15:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
1. Det är vanligt maltodextrin
2.Nej, Jag äter aldrig fullkornsprodukter oavsett viktnegång eller viktuppgång
3. Varför ska du inta mer än vad kroppen kan tillgodo se sig? 30g räcker gott och väl.
Kaseinet gör att upptaget blir långsammare. Vasslet i sig blir inte långsammare.
|
2015-01-09, 15:32
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stjarnan
1. Det är vanligt maltodextrin
2.Nej, Jag äter aldrig fullkornsprodukter oavsett viktnegång eller viktuppgång
3. Varför ska du inta mer än vad kroppen kan tillgodo se sig? 30g räcker gott och väl.
Kaseinet gör att upptaget blir långsammare. Vasslet i sig blir inte långsammare.
|
Kroppen tar upp allt/större delen av det du stoppar i den.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2015-01-09, 16:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av TWSS
Tjatja!
1. Köpte svenskt kosttilskotts egna kolhydratmärke! Står att 10% är sockerarter.
De övriga 90 procenten, är de lika långsamma som vit pasta/ris?
2. Är det dåligt att under bulk endast äta icke fullkorns kolhydrater pasta/ris?
3. Om skulle dricka säg 60-70 gram vassle, as händer med de 30-40 grammen som inte tas upp?
Sägs ju att man bara tar upp max 30g åt gången av vassle! Kalorierna lär ju tas upp så vad händer med prottet?
Om man blandar 50/50 vassle/kasein i en shake, blir då även vasaller långsamt?
Tack på förhand 
|
1. Om det är core carbs du köpt så är det malto.
2. Nej.
3. Det mesta tas upp, resten vet jag faktiskt inte. Pissar väll ut det eller nått hehe. Men kroppen har inte, vad jag vet, en inbyggd spärr som bara tillåter att 30g protein per måltid tas upp.
Min tips till TS: drick så lite som möjligt av dina proteiner och kolhydrater och ät dem istället. Mycket godare och mer mättande. Men visst, bulkar man och verkligen inte pallar äta tillräckligt mycket så fyller ju drinkarna sin funktion.
Tack o hej
EDIT: Har seg dator. Ser nu att du redan fått svar.
Senast redigerad av Krutpaket den 2015-01-09 klockan 16:14.
|
|
|
2015-01-09, 17:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av TWSS
...Kalorierna lär ju tas upp så vad händer med prottet?...
|
 Kalorierna får du från proteinet, tas inte proteinet upp (vilket det gör) så tas inte heller kalorierna upp. Kalorierna är inte någon extern del i maten.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
...Allt du skrivit i den här tråden är felaktigt, så du kanske inte koncentrade dig så noga på lektionerna?...
|
|
|
|
2015-01-09, 19:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av RobinEH
 Kalorierna får du från proteinet, tas inte proteinet upp (vilket det gör) så tas inte heller kalorierna upp. Kalorierna är inte någon extern del i maten.
|
Jo jag vet! Vet oxå att allt tas upp på ett sätt, tänkte mer om energin från proteinet togs upp men de används inte till byggning?
Vet att protein tas upp oavsett, men har läst på styrkelabbet och andra ställen att vassle är ett undantag!
Anledningen till att jag undrar är för att dra ner på proteinkistnaderna(käkar 250g om dagen)
Mvh
|
|
|
2015-01-09, 20:00
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Bara en liten del av proteinet du äter blir muskelprotein. Majoriteten används till energi. Det är inget fel.
|
|
|
2015-01-09, 21:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av RobinEH
|
Hittat din favoritsmilie?
|
|
|
2015-01-10, 06:45
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Kroppen tar upp allt/större delen av det du stoppar i den.
|
Jag skrev aldrig att kroppen inte tar upp det. Det jag undrade var varför TS skulle ta mer vassle än vad som krävs för att max stumulera proteinsyntesen.
|
2015-01-10, 10:35
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av cero
Hittat din favoritsmilie?
|
Jag har haft så lätt till skratt på sistone.
|
Citat:
...Allt du skrivit i den här tråden är felaktigt, så du kanske inte koncentrade dig så noga på lektionerna?...
|
|
|
|
2015-01-10, 10:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2014
|
Citat:
|
Kroppen tillgodogör sig av all protein, men hela intaget kommer inte användas för att stimulera MPS.
|
|
|
2015-01-10, 11:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
Citat:
Jag skrev aldrig att kroppen inte tar upp det. Det jag undrade var varför TS skulle ta mer vassle än vad som krävs för att max stumulera proteinsyntesen.
|
För att få i sig ett högre intag av protein sett över dagen? Sen håller jag med om att vassle kanske inte är det mest optimala för det ändamålet.
|
2015-01-10, 11:43
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slugus
Kroppen tillgodogör sig av all protein, men hela intaget kommer inte användas för att stimulera MPS.
|
Nu skrev han ju dock ett förtydligande två inlägg ovan ditt.
|
Citat:
|
|
|
|
2015-01-10, 11:45
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl
För att få i sig ett högre intag av protein sett över dagen?
|
Det gäller nog dock inte vassleprotein. Annat protein minskar muskelnedbrytningen under lång tid även om mer än 25-30 gram inte ökar muskeluppbyggnaden extra. Det gör inte vassleprotein. Det bara blir energi.
|
|
|
2015-01-10, 12:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Det gäller nog dock inte vassleprotein. Annat protein minskar muskelnedbrytningen under lång tid även om mer än 25-30 gram inte ökar muskeluppbyggnaden extra. Det gör inte vassleprotein. Det bara blir energi.
|
Vad menas här, kan man inte räkna in vassleprotein till dagliga proteinmängden? Vassle gör att jag orkar komma upp i 2,5g/kg KV/dygn och det utgör c:a 25% av mitt dagliga intag. (2-3 shakear (62,5g protein i snitt/dag från vassle) på 225g protein totalt över dagen)
|
Citat:
Living the dream.
|
Senast redigerad av Gpajpen den 2015-01-10 klockan 12:04.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:19.
|

|