Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-27, 15:55   #1
gustavk
Registered User

gustavks avatar

Reg.datum: Oct 2005
Problem med havregrynen?

"Havre är så pass nyttigt, att jag kan tänka mig att det är en av dom få saker man kan motivera att trycka i sig även om man inte är överförtjust i dom små grynen."

citerat King grub.

För oss som tycker det är roligare att slippa äta saker man inte gillar så är ju ett recept med havregryn att föredra. Det godaste jag kom att tänka på var ju självklart negerbollar, (chokladbollar kanske man ska säga så man inte blir stämd). Först hittade jag ett som inleddes starkt med 50 gram margarin och en massa kokosfett, men eftersom jag deffar lite halvhjärtat tyckte jag att man kunde "morfa" receptet litegrann. Idag gjorde en "final version":

En äggvita
1 dl hermsetas
1,5-2 dl havregryn
1 knapp dl whey-80 choklad
kakao i mängder (gillar smaken som tusan)

Vispa först ihop sötningsmedlet med äggvitan, prottepulvret o kakaon. Knåda sedan in havregrynen och sockra sedan efter tycke (jag använde sötningsmedel igen) sedan in i frysen i typ 30 min. Smakar helt underbart enligt mig! Strålande näringsvärden dessutom samt ett bra sätt att få i sig havregrynen!
gustavk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 16:10   #2
Isdrake
Registered User

Isdrakes avatar

Reg.datum: Nov 2005
Jag brukar göra en frukoströra ibland som smakar ungefär som chokladbollar.

Jag brukar mixa oskalat sesamfrön med banan, kakao och eventuellt lite vatten. Sen rör jag ner havregryn. Jätte gott och samtidigt väldigt nyttigt. ;P

Men detta äter jag som en rör/gröt med sked. Jag har inte prövat mig fram för att få det fast så man kan rulla det.
Isdrake är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-28, 01:59   #3
gustavk
Registered User

gustavks avatar

Reg.datum: Oct 2005
mums filibaba! Fan ska testa din röra imorn till frukost eller fika eller vad det nu blir.. Banan o kakao är en slående blandning det vet vi alla!
gustavk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-29, 11:44   #4
Thy Butcher
Registered User

Thy Butchers avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av gustavk
"Havre är så pass nyttigt, att jag kan tänka mig att det är en av dom få saker man kan motivera att trycka i sig även om man inte är överförtjust i dom små grynen."

citerat King grub.

För oss som tycker det är roligare att slippa äta saker man inte gillar så är ju ett recept med havregryn att föredra. Det godaste jag kom att tänka på var ju självklart negerbollar, (chokladbollar kanske man ska säga så man inte blir stämd). Först hittade jag ett som inleddes starkt med 50 gram margarin och en massa kokosfett, men eftersom jag deffar lite halvhjärtat tyckte jag att man kunde "morfa" receptet litegrann. Idag gjorde en "final version":

En äggvita
1 dl hermsetas
1,5-2 dl havregryn
1 knapp dl whey-80 choklad
kakao i mängder (gillar smaken som tusan)

Vispa först ihop sötningsmedlet med äggvitan, prottepulvret o kakaon. Knåda sedan in havregrynen och sockra sedan efter tycke (jag använde sötningsmedel igen) sedan in i frysen i typ 30 min. Smakar helt underbart enligt mig! Strålande näringsvärden dessutom samt ett bra sätt att få i sig havregrynen!
Inte för att förstöra dina drömmar men vet du hur mycket kolesterol det finns i äggvita? Närmast 480 mg per 100 g äggvita. Och med tanke på att du deffar så är det inte att rekommendera. Brukar du räkna ut hur många kalorier du ska käka eller?
Thy Butcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-29, 11:53   #5
supersleepy
Banned

Kolesterol v.s. kcal..

"Inte för att förstöra dina drömmar men vet du hur mycket kolesterol det finns i äggvita? Närmast 480 mg per 100 g äggvita. Och med tanke på att du deffar så är det inte att rekommendera. Brukar du räkna ut hur många kalorier du ska käka eller?"

Man äter oftas äggvitan för proteinets skull. Varför är inte äggvita bra under deff?

Ingen fett och knappt några kalorier. Vad är det dåliga egentligen med 480 mg kolesterol?

Jag äter varje morgon ca 1-2 glas äggvita blandat med lite funlight och kanel och kardemumma som jag mixar och sedan gör en omelett utav.

Skit gott.

Vad är felet i det? Varför är det inte bra under deff?

tack för svar.
supersleepy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-29, 12:07   #6
Thy Butcher
Registered User

Thy Butchers avatar

Nu måste jag ta och förklara en del, hehe.

För det första så finns inte proteinet i äggvitan utan det finns i äggulan. Visst finns det en del protein i äggvitan men bara ca 2/12 av det som finns i äggulan.

Att han deffar och får i sig en hel del kolesterol är inte så bra. Däremot om man inte deffar utan kör "vanlig" träning så gör det inget att få i sig lite fett då och då. Jag säger det här för hans skull för att han ska få bästa resultat. Själv brukar jag vara supersträng mot mig själv när det gäller fett, eventuellt kalorier, under en deffning.

Ha det bra!
Gammal 2006-01-29, 12:09   #7
Destra
Registered User

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Thy Butcher
Inte för att förstöra dina drömmar men vet du hur mycket kolesterol det finns i äggvita? Närmast 480 mg per 100 g äggvita. Och med tanke på att du deffar så är det inte att rekommendera. Brukar du räkna ut hur många kalorier du ska käka eller?
Äggvita innehåller ingen kolesterol, däremot innhåller gulan 1 300 mg/100g.
Det är alltså inte 100 g äggvita som innehåller 480 mg kolesterol,
utan det är 100 g rått eller kokt ägg.
Gammal 2006-01-29, 12:14   #8
Thy Butcher
Registered User

Thy Butchers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Destra
Äggvita innehåller ingen kolesterol, däremot innhåller gulan 1 300 mg/100g.
Det är alltså inte 100 g äggvita som innehåller 480 mg kolesterol,
utan det är 100 g rått eller kokt ägg.
Och vart har du läst det???
För jag har studerat Kemi och Biokemi i ett par åt nu så jag vet vad det är jag snackar om. 1300mg/100g äggula är helt åt helvete för att totalt innehåller ett ägg (äggula + äggvita) ca 490 mg kolesterol, om nu ägget väger 100g. Om ni vill att killen ska käka kolesterol när han deffar så låt han väl göra det, det är inte för min skull jag säger detta och det är heller inte min kropp. Så gör vad ni vill.

Om du inte är säker på det du säger så säg det inte!!
Ciao
Gammal 2006-01-29, 12:16   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Inte för att förstöra dina drömmar men vet du hur mycket kolesterol det finns i äggvita? Närmast 480 mg per 100 g äggvita.
Varifrån har du fått dom uppgifterna?

http://www.slv.se/templates/ldb_resu...&tb=0&un=1&tn=

Exakt 0 mg per 100 gram äggvita är det korrekta svaret.

Citat:
För jag har studerat Kemi och Biokemi i ett par åt nu så jag vet vad det är jag snackar om. 1
Allt du skrivit i den här tråden är felaktigt, så du kanske inte koncentrade dig så noga på lektionerna?

Dessutom har kolesterolet i maten mycket lite att göra med blodkolesterolet.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-29, 12:18   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
För det första så finns inte proteinet i äggvitan utan det finns i äggulan. Visst finns det en del protein i äggvitan men bara ca 2/12 av det som finns i äggulan.
Äggvita ger 10.1 g protein/100 gram, äggula 16.4 g.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2006-01-29, 12:22   #11
Thy Butcher
Registered User

Thy Butchers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Varifrån har du fått dom uppgifterna?

http://www.slv.se/templates/ldb_resu...&tb=0&un=1&tn=

Exakt 0 mg per 100 gram äggvita är det korrekta svaret.

Allt du skrivit i den här tråden är felaktigt, så du kanske inte koncentrade dig så noga på lektionerna?
Ok, ursäkta för att jag var upphetsig men jag tror det är något som är fel. För jag har en bok som jag studerade från med alla värden på allt. Tabellerna i boken är från livsmedelsverket. I den står det att det finns ca 490 mg kolesterol. Konstigt nog står det att det INTE finns någon kolesterol i äggvita på livsmedelsverkets sida. Jävligt konstigt!!! Om du kan så kolla upp boken: Formler och Tabeller, från Natur och Kultur. Av Lars-Erik Björk, Hans Brolin, Helen Pilström och Rune Alphonce.

Undrar verkligen vad de sysslar med. Är boken fel eller sidan???
Gammal 2006-01-29, 12:23   #12
supersleepy
Banned

Äggvita

Tack king.

Läste det nyss också. Äggvitan innehåller 0mg kolesterol. Protein innehåller den också. Och 0 g fett. Därför jag föredrar äggvite omeletter.

Aja gå om kursen kanske?

ha de
supersleepy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-29, 12:24   #13
Destra
Registered User

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
För jag har studerat Kemi och Biokemi i ett par åt nu så jag vet vad det är jag snackar om. 1300mg/100g äggula är helt åt helvete för att totalt innehåller ett ägg (äggula + äggvita) ca 490 mg kolesterol, om nu ägget väger 100g.

Om du inte är säker på det du säger så säg det inte!!
Ciao
Slv:s livsmedelsdatabas

http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242

Välj: störst innehåll av
Näringsdata: Kolestorol
Livsmedelsgrupp: Mjölk, ost & ägg/ ägg, omelett
Enhet /vikt: 100g

Har jag tolkat tabellen fel?

Edit: Sen
Gammal 2006-01-29, 12:24   #14
Thy Butcher
Registered User

Thy Butchers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Äggvita ger 10.1 g protein/100 gram, äggula 16.4 g.
Alltså det här är inte sant! . I boken står det att det TOTALT är 13 g protein i ett ägg. Du säger 10.1g + 16.4g, det blir 26,5g protein???
Gammal 2006-01-29, 12:25   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ok, ursäkta för att jag var upphetsig men jag tror det är något som är fel. För jag har en bok som jag studerade från med alla värden på allt. Tabellerna i boken är från livsmedelsverket. I den står det att det finns ca 490 mg kolesterol. Konstigt nog står det att det INTE finns någon kolesterol i äggvita på livsmedelsverkets sida. Jävligt konstigt!!! Om du kan så kolla upp boken: Formler och Tabeller, från Natur och Kultur. Av Lars-Erik Björk, Hans Brolin, Helen Pilström och Rune Alphonce.

Undrar verkligen vad de sysslar med. Är boken fel eller sidan???
Egg white: "Cholesterol 0 mg"

Ref: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Äggvita innehåller inte kolesterol!

Angående PM-rådgivning!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.