Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-01-08, 21:46   #1
o.z.z
Registered User

o.z.zs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Uppnå sina drömmar (karriärmässigt)

Behöver lite inspiration av folk som lyckats uppnå sina drömmar rent karriärmässigt. Har själv bara jobbat med saker som jag tycker är helt ointressant (lager, truck körning mm). Själv skulle nog drömmen vara att kunna kombinera det man brinner för och samtidigt kunna leva på det.

Har under en kort period haft egen firma där jag inriktat mig på att skapa hemsidor/webbshoppar, vid sidan av mitt "vanliga" jobb. Men har aldrig riktigt tyckt att det är intressant, och därav inte satsat helhjärtat på företaget.

Så berätta gärna era historier hur ni lyckats uppnå era drömmar, eller om ni är på väg mot drömkarriären.
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-08, 21:50   #2
Doggelito
Banned User

Reg.datum: Nov 2014
Starta eget och vänta inte på att någon ska "ge" dig något är mitt tips.
Doggelito är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-08, 22:10   #3
Fuark
Star Wars

Fuarks avatar

Reg.datum: Sep 2012
Har nya drömmar varje dag känns det som så det svåraste för mig är att veta vad jag egentligen vill. Däremot är jag påväg i en riktigt schyst riktning

Favorithobbyn är TV-spel men jag är tveksam till att jag skulle vilja jobba med det dagligen. Det finns för lite utrymme för att jag inom det yrket skulle kunna göra något som jag brinner för varje dag. Därför har jag valt något annat som yrke men skulle dock väldigt gärna vilja arbeta ett par timmar i veckan med spelrecensioner.
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-09, 10:50   #4
Krutpaket
Registered User

Krutpakets avatar

Reg.datum: Jun 2014
Citat:
Ursprungligen postat av o.z.z Visa inlägg
Behöver lite inspiration av folk som lyckats uppnå sina drömmar rent karriärmässigt. Har själv bara jobbat med saker som jag tycker är helt ointressant (lager, truck körning mm). Själv skulle nog drömmen vara att kunna kombinera det man brinner för och samtidigt kunna leva på det.

Har under en kort period haft egen firma där jag inriktat mig på att skapa hemsidor/webbshoppar, vid sidan av mitt "vanliga" jobb. Men har aldrig riktigt tyckt att det är intressant, och därav inte satsat helhjärtat på företaget.

Så berätta gärna era historier hur ni lyckats uppnå era drömmar, eller om ni är på väg mot drömkarriären.
Vad är din dröm då?? Är det tips hur du ska nå drömmen du är ute efter eller är det inspiration på drömmar?

Jag kan inte påstå att jag har mitt drömjobb, men många andra skulle nog kalla det så. Jag tjänar bra och kan unna mig mycket här i livet. Jag är dock inte motiverad eller utmanad av jobbet. Känner mig ofta uttråkad och drömmer om annat. Men sen är jag en sådan personlighet som aldrig är nöjd med något och har dessutom existentiell ångest och ifrågasätter meningen med livet.

OnT: Min dröm är att driva eget - helst inom tränings/fitnessbranschen. Det jag gjort för att realisera detta är:

1. Jag har kommit på en affärsidé jag verkligen tror på.
2. Kollat upp hur jag ska gå till väga för att starta företaget (allt material som behövs, alla steg som behöver tas samt vad det kommer kosta).
3. Bokat möte med potentiella partners och leverantörer.

Nästa steg är att genomföra alla möten och därefter besluta att antingen satsa på idén och starta upp eller slopa idén. Det beror på utfallet av mötena.

Varför vill jag starta eget? Jo, för att jag vill jobba för mig själv. Vill inte känna mig som en slav i systemet resten av livet. Vill heller inte jobba ihjäl mig för att nån annan ska bli rik. Vill hellre jobba ihjäl mig för mig själv hehe. Målet är att jobba 1000% nu och i 15-20 år framöver för att sedan kunna ta det lugnare på äldre dagar och njuta.
Gammal 2015-01-09, 11:14   #5
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Reg.datum: Nov 2003
Inse att nå sin dröm inte är enkelt. Kavla upp armarna, inse att flera år kommer vara vad man kallar hundår. Slitgöra och du får inte, för stunden, något tillbaka för extratimmarna, problemen som du löser åt andra, skiten du får ta för andras inkompetens, trötta sega kvällar, tidiga morgnar.

När man rotat sig att man kan ta de, då är det bara att köra.

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-09, 11:24   #6
Krutpaket
Registered User

Krutpakets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Inse att nå sin dröm inte är enkelt. Kavla upp armarna, inse att flera år kommer vara vad man kallar hundår. Slitgöra och du får inte, för stunden, något tillbaka för extratimmarna, problemen som du löser åt andra, skiten du får ta för andras inkompetens, trötta sega kvällar, tidiga morgnar.

När man rotat sig att man kan ta de, då är det bara att köra.
This.

Plus att man måste inse att man kanske aldrig når sin dröm. Det gäller att njuta av resan dit också. Och ska man överhuvudtaget ha en chans att nå sitt mål så måste man göra följande (typ):

1. Tänk verkligen genom det hela. Varför vill du uppnå ett visst mål? Hur ska du nå det? Hur lång tid ska det ta/hur lång tid vill du ge det? osv. osv.

2. Konkretisera allt. Skriv ner målet, tiden du vill ge det + övriga parametrar. Skriv även ner eventuella delmål.

3. Jobba hårt och ge inte upp. Stäm av delmål och slutmålet då och då. Uppdatera vid behov.

Har du gjort allt "rätt", jobbar hårt + haft lite flyt så kommer du kanske nå dit.
Gammal 2015-01-09, 14:10   #7
timoat
Registered User

timoats avatar

Reg.datum: Jul 2005
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-09, 14:34   #8
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
Du kommer aldrig nå dina drömmar om du inte tycker om resan som tar dig dit.
Gammal 2015-01-09, 14:38   #9
o.z.z
Registered User

o.z.zs avatar

Startade tråden mest för att få inspiration. Min dröm är att jobba med videoproduktion (musikvideos vfx mm). Har varit korkad och sumpat många möjligheter, hoppat av utbildningar som kunnat leda till drömmen. Och sedan tagit ett "vanligt" jobb istället för att försörka familjen.

Men känns som att det är dags att rycka upp sig och börja kämpa igen.
Gammal 2015-01-09, 14:45   #10
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Resan är målet. Fokusera på det du brinner för. Allt annat är vansinne.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-09, 15:29   #11
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Ni låter som ett gäng motivationsgurus som brainstormar ihop en självhjälpsbok, fylld av floskler, flåshurtighet och svulstiga citat.

Då vill inte jag vara sämre:

"Glöm din dröm!"

"Hitta ett jobb du avskyr, och bli kvar där tills du dör"

"Du är en av tusen likadana, du har inget unikt att komma med och du är utbytbar"

"Ingen vill veta vart du köpt din tröja"

Och den viktigaste:

"För att uppnå din dröm måste du försaka dina andra drömmar"
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-09, 15:38   #12
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Ni låter som ett gäng motivationsgurus som brainstormar ihop en självhjälpsbok, fylld av floskler, flåshurtighet och svulstiga citat.

Då vill inte jag vara sämre:

"Glöm din dröm!"

"Hitta ett jobb du avskyr, och bli kvar där tills du dör"

"Du är en av tusen likadana, du har inget unikt att komma med och du är utbytbar"

"Ingen vill veta vart du köpt din tröja"

Och den viktigaste:

"För att uppnå din dröm måste du försaka dina andra drömmar"
Äntligen lite hederlig pessimism
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-09, 15:52   #13
Krutpaket
Registered User

Krutpakets avatar

Citat:
Startade tråden mest för att få inspiration. Min dröm är att jobba med videoproduktion (musikvideos vfx mm). Har varit korkad och sumpat många möjligheter, hoppat av utbildningar som kunnat leda till drömmen. Och sedan tagit ett "vanligt" jobb istället för att försörka familjen.

Men känns som att det är dags att rycka upp sig och börja kämpa igen.
Ja, go for it. Plugga om det behövs. Du kanske kan plugga vid sidan av jobbet eller på distans? Sen handlar ju den branschen (media) mest om kontakter och talang (typ). Se till att göra videos, skicka dem till olika produktionsbolag, boka möte med produktionsbolagen och sälj in dig själv.
Gammal 2015-01-09, 16:03   #14
o.z.z
Registered User

o.z.zs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Krutpaket Visa inlägg
Ja, go for it. Plugga om det behövs. Du kanske kan plugga vid sidan av jobbet eller på distans? Sen handlar ju den branschen (media) mest om kontakter och talang (typ). Se till att göra videos, skicka dem till olika produktionsbolag, boka möte med produktionsbolagen och sälj in dig själv.
Plugga har jag inte råd med, så det får bli självlärande kvällar och nätter. Bygga upp en portfpoolio.
Gammal 2015-01-09, 18:14   #15
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Reg.datum: Dec 2009
Citat:
Plugga har jag inte råd med, så det får bli självlärande kvällar och nätter. Bygga upp en portfpoolio.
Där har du väl första hindret, du vet vad som skulle kunna funkar men du "kan" inte göra det. Det finns gott om folk som pluggat och jobbat, i vuxen ålder, med barn. Så nog ska det mycket till om det inte ens går att plugga på deltid eller på distans.

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:09.