2014-10-17, 21:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2014
|
Knäartros och styrkelyft
Jag har tränat styrkelyft ett bra tag nu och jag tycker det är riktigt roligt. Har haft en gammal korsband skada som har resulterat i början till knäartros. Desto mer vikter jag la på knäböjen och jag ökade i styrka desto mindre kände jag av knä artrosen.
För ett tag sedan sprang jag intervaller och efter det så har knät varit inflamerat och träning gör det bara värre. Gick till en (staffet) läkare som skyllde allt på styrketräningen och sa att jag skulle hålla mig undan från det i fortsättningen.
Jag vill absolut inte sluta med styrkelyft!
Finns det någon bra sjukgymnast i mälardalen som är inriktad på styrkelyft och knäskador? Vad finns de för hjälpmedel?
Är jag helt körd?
/Johan
|
|
|
2014-10-17, 22:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Konstigt, styrketräning är ju typ den ENDA behandlingen mot artros. Du får förvisso inte nytt brosk men du minskar förlusten av det brosk du har, minskar smärtan och minskar risken för annan ledproblematik.
Att ha ett inflammerat knä ovanpå artrosen är dock riktigt farligt. Det leder till snabbare förlust av brosk. Försök att bli av med inflammationen.
Tricket när läkare bara vill att man ska sluta med X som de misstänker har lett till skadan är att vara väldigt tydligt med att man vill kunna göra X och har ett högt funktionsbehov för att leva ett rikt liv med hög livskvalitet. Jag förstår att läkarna säger som de gör, det är inte rocket science att en person som precis börjat med nåt nytt sedan skadar sig och sen läker om de slutar med whatever det nu var de började med.
Men i det här fallet, att ordinera inaktivitet till en artrospatient, är riktigt off och inte evidensbaserad medicin.
|
|
|
2014-10-18, 21:47
|
|
Registered User
|
Äter inflammations hämnande nu och det känns helt okey. Lagt om knäböj och marklyft från lågrep till högrep + mycke stretching. Får se hur jag svarar på det. Har googlat styrkelyft+knäartros+hjälpmedel men jag hittar inget... Sen skulle det ju vara intressant att tala och få tips av någon med liknande problem och hur han kommer runt det
|
|
|
2014-10-18, 23:00
|
|
Registered User
|
Pröva googlea på engelska. Artros heter osteoarthritis och styrkelyft powerlifting. Posta gärna vad du htitar här!
|
|
|
2014-10-19, 17:37
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Du har hållt på med styrketräning rätt länge utan problem, men när du springer intervaller får du ont, och läkaren skyller då på styrketräningen? Härlig slutledningsförmåga.
Bara fortsätt att träna som du vill.
|
|
2014-10-20, 08:34
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
Tänk på korrekt utförande vid knäböj, ha knäna över tårna alltid (dvs chansa inte med tekniken) och anpassa belastningen, frekvensen och volymen efter smärta. Ökad smärta flera dagar efteråt träningspasset kan betyda att du har kört för tungt, dock får det göra ont när du tränar till en acceptabel nivå, men smärtan måste ha avklingat inom 24h. Styrketräning är en bra behandlingsform vid artros så det är bara att träna men lyssna på kroppen.
|
|
|
2014-10-21, 00:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Morty
Konstigt, styrketräning är ju typ den ENDA behandlingen mot artros. Du får förvisso inte nytt brosk men du minskar förlusten av det brosk du har, minskar smärtan och minskar risken för annan ledproblematik.
Att ha ett inflammerat knä ovanpå artrosen är dock riktigt farligt. Det leder till snabbare förlust av brosk. Försök att bli av med inflammationen.
Tricket när läkare bara vill att man ska sluta med X som de misstänker har lett till skadan är att vara väldigt tydligt med att man vill kunna göra X och har ett högt funktionsbehov för att leva ett rikt liv med hög livskvalitet. Jag förstår att läkarna säger som de gör, det är inte rocket science att en person som precis börjat med nåt nytt sedan skadar sig och sen läker om de slutar med whatever det nu var de började med.
Men i det här fallet, att ordinera inaktivitet till en artrospatient, är riktigt off och inte evidensbaserad medicin.
|
Inte för att jag är påläst, men jag tycker mig ha läst forskning som säger att mer styrka inte nödvändigtvis är bättre. Dvs, många får problem för att de är för svaga, men att styrka utöver det vanliga också hänger ihop med större problem. Sitter inte på någon källa nu dock.
|
2014-10-21, 05:52
|
|
Risotto
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Du har hållt på med styrketräning rätt länge utan problem, men när du springer intervaller får du ont, och läkaren skyller då på styrketräningen? Härlig slutledningsförmåga.
Bara fortsätt att träna som du vill.
|
+1
Vem har ställt alla dina diagnoser, TS?
|
|
|
2015-01-02, 15:48
|
|
Registered User
|
Jag har börjat köra 4 set uppvärming (löjliga vikter) sedan en 20-25 rep box squat funkar bra ingen mer smärta.
Min diagnos fick jag av en läkare för flera år sedan, han visade mig på röntgen plåtarna att jag hade fått början till atros.
Tänk tillbaka lite på min olycka med löpningen. Jag har gått upp en del i vikt kan ju vara en orsak det med.... ska dra igån med ett diet schema nästa vecka så får vi se
|
|
|
2015-01-13, 12:53
|
|
Registered User
|
Om du vill börja springa igen är det bra att deffa, som du tänkt, och sen börja väldigt långsamt. Mjuka skor skulle kunna minska belastningen på knäna, kanske pröva ett par Hoka One One?
|
|
|
2015-01-13, 14:03
|
|
Registered User
|
tack för tipset på skorna.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:14.
|

|