2014-08-13, 18:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2014
|
Hade min träning gått bättre om jag "skärpte" till min kost och åt "striktare"?
Några definitioner först, "skitmat" kan vi klassificera som "färdigmat", typ vad vet jag, Billys PanPizza samt mat som är överdrivet fet, vad vet jag, typ kebabkött. Att "skärpa" till maten innebär då att man endast äter mat som är tillagad på plats, detta kan alltså innefatta en omelett hemma, liksom en kycklingrulle på pizzerian eller sushi på sushibaren. Att äta "strikt" innebär däremot att man väljer bort platstillagad mat som i förra fallet genom att välja alternativ som är mer näringsrika. Med "näringsrik" kan vi för enkelhetens skull säga hög proteinmängd, kolhydratmängd, bra fetter, mycket mineraler och vitaminer.
Dåså. Idag äter jag ingen "färdigmat". Det enda jag egentligen gör är att se till att få i mig ett marginellt överskott av protein. Det kan ske genom att jag käkar en fet pizza och en sushibuffé, detta på samma dag. Det blir också oftast just två stora måltider. Vid sidan av detta kvarg och proteinpulver.
Hade min träning gått bättre om jag slutade äta på detta vis? Rent näringsmässigt får jag ju i mig det jag behöver, tror jag. Men låt säga att jag fyllde samma kaloriutrymme med en "skärpt" och "strikt" kost. Exempelvis rätt ensidigt matschema bestående av ägg, broccoli, brunt ris, potatis, tonfisk, lax, ja you get the point.
|
|
|
2014-08-13, 18:53
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2013
|
kebabkött kan vara hur magert som helst...
om du jämför en kebabrulle mot kycklingrulle så kan kycklingrullen vara mycket fetare...
beroende på kvallite och delar i köttet....
och vad vill du ha fram? gått bättre med vad???
en strikt kost för dig är ägg,ris fisk, rotfrukter & grönsaker? varför anser du det som strikt mat?
sålänge du inte lever på billys pan pizza och varierar det mesta ur kostcirkeln så lär väl det vara opti?
ett + är att du tkr om maten med.
tom att käka godis behöver inte alls vara dålligt varje dag....(helheten av allt)
|
|
|
2014-08-14, 10:27
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hemul
Hade min träning gått bättre om jag slutade äta på detta vis? Rent näringsmässigt får jag ju i mig det jag behöver, tror jag. Men låt säga att jag fyllde samma kaloriutrymme med en "skärpt" och "strikt" kost. Exempelvis rätt ensidigt matschema bestående av ägg, broccoli, brunt ris, potatis, tonfisk, lax, ja you get the point.
|
Troligtvis inte, men du kan ju alltid experimentera och prova själv i nån månad eller två.
|
|
|
2014-08-14, 10:41
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2007
|
Det vetenskapliga svaret är att räkna kalorier.
Men det riktiga svaret är att äta cleant
Då vet man att man är på gång och att man är seriös.
Jag tror faktiskt det döljer sig många fördelar bakom att äta cleant som ger utslag på sikt.
|
|
|
2014-08-14, 10:45
|
|
Stor fin fet T-Rex
Reg.datum: Aug 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx
Det vetenskapliga svaret är att räkna kalorier.
Men det riktiga svaret är att äta cleant
Då vet man att man är på gång och att man är seriös.
Jag tror faktiskt det döljer sig många fördelar bakom att äta cleant som ger utslag på sikt.
|
Exakt hur 'vetenskapligt' vore det att bara räkna kalorier? Skulle man inte ta hänsyn till något annat kunde man ju äta enbart smör eller hallonbåtar. Då kan man ju se hur bra träningen går.
|
|
|
2014-08-14, 11:05
|
|
Uggla
Reg.datum: Oct 2005
|
jag ser inte att
3000 kcal med alla näringsämnen i tillräcklig mängd från blandad mat inklusive viss mängd "skräp"
skulle ge sämre resultat än
3000 Kcal med alla näringsämnen i tillräcklig mängd från "clean" kost
|
|
2014-08-14, 11:10
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz
jag ser inte att
3000 kcal med alla näringsämnen i tillräcklig mängd från blandad mat inklusive viss mängd "skräp"
|
Här.
Personligen skiter jag i vart kalorierna kommer från, så länge jag når mina macros. Kompletterar dock med multivitamintabletter och massor med frukt för kosten kan vara rätt grisig ibland
|
|
|
2014-08-14, 11:11
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
jag ser inte att
|
Ingen vid sina sinnes ser att det skulle ge sämre resultat, så du är i gott sällskap.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2014-08-14, 14:05
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rawrx
Exakt hur 'vetenskapligt' vore det att bara räkna kalorier? Skulle man inte ta hänsyn till något annat kunde man ju äta enbart smör eller hallonbåtar. Då kan man ju se hur bra träningen går. 
|
Jo, rent teoretiskt, men det är knappt någon som äter så. Oftast menar folk pizza och så när de tänker "skräp". Det vetenskapliga metoden är som Pepz skriver att om man landar på 3000 på kost som innehåller viss del "skräp" så är det typ samma som 3000 med clean kost.
Men det är ändå clean kost som gäller som sagt
|
|
|
2014-08-14, 14:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Jag tror det är viktigare att fokusera på själva träningen OM det nu är så att du tycker det går dåligt.
|
|
|
2014-08-14, 15:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Beror ju lite på vad du vill uppnå med träningen också. Vill du bli i allmänt bra form eller vill du bli ett SL-monster?
Räknar man inte kalorier och vill undvika att gå upp för mycket i fettvikt tycker jag det finns fördelar med att äta "cleant". För allmänt resultat så spelar det nog ingen som helst roll, det är osannolikt att du får brist på något.
|
|
|
2014-08-14, 15:55
|
|
Spån
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
jag ser inte att
|
Håller med. Vill bara flika in att min mage mår bättre av mat som är lagad från bra råvaror. Typ kött och potatis kontra en färdig frysrätt. Jag upplever att jag får bättre resultat på den kosten men det är ju bara hur jag upplever det. Sen så har jag sällan ork eller tid till det men det är ju en annan sak.
|
|
|
2014-08-17, 21:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2014
|
Att leva på skräp och att leva på bra mat är som natt och dag i allmänt välbefinnande (ork, glädjenivåer, sömn etc), så klart det spelar roll. Sen tror jag folk är olika känsliga...
|
2014-08-17, 22:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
Ja klart det kommer göra skillnad, klart du kan äta "skräp" någon gång i veckan, men skulle inte rekommendera att du gör det varje dag.
|
|
|
2014-08-18, 09:09
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2014
|
Personligen brukar jag äta 2-3 lagade och förhoppningsvis ganska nyttiga/vitamin och mineralrika måltider och sedan fylla upp resterande kalorier med vad man kanske skulle klassa som "skräp"  .
Tror inte dina resultat av träningen i sig hade påverkats något märkbart av att just äta cleant vs skräp, men som tidigare nämnts så tär skräpmat dag ut och dag in på det allmänna välmåendet. I alla fall för mig.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:46.
|

|