2014-06-28, 09:43
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Varför är det så fult att vara avundsjuk?
Jag är avundsjuk på massa människor. Rika människor, smarta människor, snygga människor, roliga människor, riktigt maskulina män, unga människor mfl.
Avundsjuka har en negativ klang, men är inte avundsjuka en form av beundran? varför sådan tabu mot att vara avundsjuk? Är det att i och med avundsjuka blir man automatiskt sämre än någon annan? varför är det ett stort problem att man inte är bäst? Alla kan ju inte vara bäst.
Är det för att avundsjuka borde bytas ut mot strävan att utvecklas? Om jag då inte kan, vill, eller bortprioriterar utveckling förlorar jag då rätten att vara avundsjuk? isf. varför?
Jag tycker inte att avundsjuka är så fult, eller skamligt, utan helt naturligt.
Ett förvirrande inlägg med förvirrande frågor.
|
|
|
2014-06-28, 09:48
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
När avundsjuka klär sig i form av missunsamhet och småaktighet är det fult.
"Fan vad rik du är! Jag skulle också vilja ha det du har. Jag är avundsjuk" klingar inte lika illa.
|
|
|
|
2014-06-28, 09:52
|
|
|
pot of tea? (_)IO
Reg.datum: Sep 2003
|
När avundet blir sjukligt så är det kanske inte så positivt.
|
2014-06-28, 09:52
|
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Alla känner väl avund i någon mån, men det är ju just vad man gör med den känslan som avgör om det kan kallas för avundsjuka.
Avundsjuka kan man kalla det när man blir märkbart negativt påverkad av avundskänslorna.
|
|
|
|
2014-06-28, 09:54
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Det är skillnad på avundsjuka och beundran.
Skickat ifrån böjracket
|
|
|
2014-06-28, 09:59
|
|
|
Grov som en bofink!
Reg.datum: Nov 2007
|
Bara människor som blir målet för avundsjukan som tycker att avundsjuka är en negativ känsla
Beundran är ju en positiv känsla, mer riktad mot prestationen, man känner sig inte "hotad" på samma sätt. Jag kan inte bli avundsjuk på tex Tiger Woods för att han är bättre än mig i golf. Men om min kompis är det, då jävlar
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
|
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 ⇦ klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
|
|
|
2014-06-28, 17:58
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Jag är avundsjuk på massa människor. Rika människor, smarta människor, snygga människor, roliga människor, riktigt maskulina män, unga människor mfl.
Avundsjuka har en negativ klang, men är inte avundsjuka en form av beundran? varför sådan tabu mot att vara avundsjuk? Är det att i och med avundsjuka blir man automatiskt sämre än någon annan? varför är det ett stort problem att man inte är bäst? Alla kan ju inte vara bäst.
Är det för att avundsjuka borde bytas ut mot strävan att utvecklas? Om jag då inte kan, vill, eller bortprioriterar utveckling förlorar jag då rätten att vara avundsjuk? isf. varför?
Jag tycker inte att avundsjuka är så fult, eller skamligt, utan helt naturligt.
Ett förvirrande inlägg med förvirrande frågor.
|
Avundsjuka för inte med sig något gott. Det är ofta dåligt för bägge parter då den som är föremål för avundsjukan kan (i vissa fall) bli sämre behandlad av den/de som är avundsjuk/a. Plus att det för den som är avundsjuk oproduktivt och självklart skapar ett visst onödigt lidande.
Bara för att något är naturligt innebär inte det att man bör acceptera det om alternativet att behärska sig medför vinster för alla parter.
|
C4L
Senast redigerad av Sniggel den 2014-06-28 klockan 18:01.
|
|
|
2014-06-28, 18:07
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2010
|
avundsjuka är för mig en osäkerhet på sig själv.
|
2014-06-28, 18:34
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994
avundsjuka är för mig en osäkerhet på sig själv.
|
Eller att man inte är nöjd med sig själv och har svårt för att hantera det.
Senast redigerad av cero den 2014-06-28 klockan 18:35.
|
|
|
2014-06-28, 18:37
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2013
|
|
|
|
2014-06-28, 22:35
|
|
|
Tänker råsa!
Reg.datum: May 2009
|
Det är när avundsjukan paras med missunnsamhet som det uppstår ett problem, anser jag.
|
|
2014-06-29, 09:06
|
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Det är skillnad på att avundas och att vara sjuk av avundsamhet.
I ordet avundsjuka ligger en mycket starkare känsla av oförrätt, missunsamhet mm. Men det här är etymologi och semantik.
Wikipedia definerar det som "Avundsjuka är en sjuklig eller plågande avund eller avundsamhet. Exempelvis avundsjuka över att andra skulle ha något vackert.[1] Känslan av avund kan vara varaktig. [2] Avundsjuka består ofta av en kombination av frambringade känslor som ilska, sorg och avsky."
2014-06-29, 10:26
|
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Det finns ju massor av olika sammanhang också och olika saker man kan vara avundsjuk på/över.
Kommer man tvåa i en tävling, så är det kanske inte så konstigt om personen i fråga är avundsjuk på den står överst på prispallen där och då. Tvåan har kanske tränat hårt och varit totalt fokuserad på att bli etta. När tvåan står nedanför och tittar upp på hur ettan får ta emot priset och folkets jubel, så nog kan det smyga sig in lite avundsjuka där. Det är ju ettans pallplats som tvåan vill ha.
Jag vet inte om tvåan beundrar ettan där och då, men personen kan ju beundra ettan överlag som idrottsman.
Om tvåan dock i samma veva lägger till tanken att ettan inte förtjänade sin medalj, då vrids avundsjukan mer negativt (som ni varit inne på, missunnsamhet) .
|
|
|
2014-06-29, 10:33
|
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Jag märker själv även hur olika jag tänker/känner om jag går in på en butik o köper en lott samtidigt som personen bakom mig gör det. Jag vinner ingenting som vanligt men;
A) Personen bakom skrapar sin lott och vinner 2 miljoner.
B) Personen bakom är Ingar Kamprad, skrapar sin lott och vinner 2 miljoner.
C) Personen bakom är en hemlös/uteliggare, skrapar sin lott och vinner 2 miljoner.
I scenario A hade jag nog ändå känt en känsla av "meh, hade jag köpt två lotter istället för en så hade vinsten varit min".
På scenario B har jag nog lagt till "men varför han av alla människor, å varför köper han ens lotter".
På scenario C hade jag nog känt att livet plötsligt log mot rätt person.
|
|
|
2014-06-29, 12:03
|
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Jag märker själv även hur olika jag tänker/känner om jag går in på en butik o köper en lott samtidigt som personen bakom mig gör det. Jag vinner ingenting som vanligt men;
A) Personen bakom skrapar sin lott och vinner 2 miljoner.
B) Personen bakom är Ingar Kamprad, skrapar sin lott och vinner 2 miljoner.
C) Personen bakom är en hemlös/uteliggare, skrapar sin lott och vinner 2 miljoner.
I scenario A hade jag nog ändå känt en känsla av "meh, hade jag köpt två lotter istället för en så hade vinsten varit min".
På scenario B har jag nog lagt till "men varför han av alla människor, å varför köper han ens lotter".
På scenario C hade jag nog känt att livet plötsligt log mot rätt person.
|
Jag tänker nog mest att den hemlösa skulle köpa sprit för pengarna och tyckte det var dåligt att han vann. Jag hade känt bäst om person b vann, eftersom folk med mycket pengar är finare människor så unnar jag dem det
Person A hade jag mördat
Halvseriöst ...
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:37.
|

|