2014-05-12, 19:16
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Kost- och kosttillskottsrekommendationer för naturliga kroppsbyggare inför tävling
Citat:
The popularity of natural bodybuilding is increasing; however, evidence-based recommendations for it are lacking. This paper reviewed the scientific literature relevant to competition preparation on nutrition and supplementation, resulting in the following recommendations. Caloric intake should be set at a level that results in bodyweight losses of approximately 0.5 to 1% / wk to maximize muscle retention. Within this caloric intake, most but not all bodybuilders will respond best to consuming 2.3-3.1 g/kg of lean body mass per day of protein, 15-30% of calories from fat, and the reminder of calories from carbohydrate. Eating three to six meals per day with a meal containing 0.4-0.5 g/kg bodyweight of protein prior and subsequent to resistance training likely maximizes any theoretical benefits of nutrient timing and frequency. However, alterations in nutrient timing and frequency appear to have little effect on fat loss or lean mass retention. Among popular supplements, creatine monohydrate, caffeine and beta-alanine appear to have beneficial effects relevant to contest preparation, however others do not or warrant further study. The practice of dehydration and electrolyte manipulation in the final days and hours prior to competition can be dangerous, and may not improve appearance. Increasing carbohydrate intake at the end of preparation has a theoretical rationale to improve appearance, however it is understudied. Thus, if carbohydrate loading is pursued it should be practiced prior to competition and its benefit assessed individually. Finally, competitors should be aware of the increased risk of developing eating and body image disorders in aesthetic sport and therefore should have access to the appropriate mental health professionals.
|
Evidence-based recommendations for natural bodybuilding contest preparation: nutrition and supplementation. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2014, 11:20
http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-11-20.pdf
|
|
|
2014-05-12, 19:22
|
|
Mästerbantaren
Reg.datum: Jan 2008
|
Tackar!
|
|
|
2014-05-12, 19:38
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Den sa ingenting nytt 
Välkänt och väl beprövat.
|
|
|
2014-05-12, 20:03
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Det enda förvånande var att de håller B-alanin över t.ex. HMB för kroppsbyggare. Evidensen vid styrketräning är väl inte jättestor och just för kroppsbyggare torde den väl vara minimal?
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2014-05-12, 20:09
|
|
fr3ed0mf1gh73r
Reg.datum: May 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Finally, competitors should be aware of the increased risk of developing eating and body image disorders in aesthetic sport and therefore should have access to the appropriate mental health professionals.
|
När övergår ens kost och kroppsbild till en "disorder"?
|
|
|
2014-05-12, 20:18
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2014
|
Intressant detta är ungefär samma som de natty-youtubarna säger
|
|
|
2014-05-12, 21:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av sfcoach
Intressant detta är ungefär samma som de natty-youtubarna säger
|
Matt Ogus t.ex. är ju Coachad av helms, och AAR är mycket omtyckt i den communityn. Bra artikel iaf, tackar
|
|
2014-05-13, 07:54
|
|
Mästerbantaren
Reg.datum: Jan 2008
|
Instämmer raddum
|
|
|
2014-05-13, 12:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Oavsett vad så skulle jag rekommendera att käka en typisk atkins frukost med stekfläsk och ägg. Vet inte vad det är, kanske kolesterolet men det här får mina testosteronnivåer att skjuta i höjden. Låga testonivåer är för övrigt något som jag märker av då jag deffar. Har inte testat än med min nya upptäckt men måste prova vid nästa deff.
Har provat att byta ut sidfläsket mot halloumi och det har inte samma effekt. Verkar vara just animaliskt fett.
|
2014-05-13, 12:25
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett
Oavsett vad så skulle jag rekommendera att käka en typisk atkins frukost med stekfläsk och ägg. Vet inte vad det är, kanske kolesterolet men det här får mina testosteronnivåer att skjuta i höjden. Låga testonivåer är för övrigt något som jag märker av då jag deffar. Har inte testat än med min nya upptäckt men måste prova vid nästa deff.
Har provat att byta ut sidfläsket mot halloumi och det har inte samma effekt. Verkar vara just animaliskt fett.
|
Det där var inte lite bro science inte
|
|
|
2014-05-13, 12:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
|
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi
|
Det är ju standard med >800mg kolesterol post-wo.
|
|
|
2014-05-13, 12:51
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av raddum
Matt Ogus t.ex. är ju Coachad av helms, och AAR är mycket omtyckt i den communityn. Bra artikel iaf, tackar
|
Det visste jag inte.
|
|
|
2014-05-13, 13:03
|
|
Registered Useless
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
|
Var brukar du gå för att mäta dina testonivåer efter frukost?
|
2014-05-13, 13:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2008
|
Om du inte testat kan du ju inte veta. Visst mår du bra av den frukosten, more power to you, men går inte att påstå något om hormonnovåerna bara sådär. Dessutom kanske de förändringar du känner av är kaloriberoende?
|
|
2014-05-13, 15:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi
|
Yes, bro science.
Citat:
Ursprungligen postat av RassK
Det är ju standard med >800mg kolesterol post-wo.
|
Vet inte om det är kolesterolet som sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av hurril
Var brukar du gå för att mäta dina testonivåer efter frukost?
|
Sovrummet. ...och det går inte så fort, tar någon dag innan man märker skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av raddum
Om du inte testat kan du ju inte veta. Visst mår du bra av den frukosten, more power to you, men går inte att påstå något om hormonnovåerna bara sådär. Dessutom kanske de förändringar du känner av är kaloriberoende?
|
Snackar snarare om att jag blir kåt som en get och bonge av stål.
Jag räknar kalorier så det beror med 100% säkerhet inte på det då jag hållt samma kaloriintag.
Du behöver inte tro mig och jag garanterar inte på något sätt att det jag säger stämmer men jag själv är högst övertygad.
Senast redigerad av BobaFett den 2014-05-13 klockan 15:29.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:57.
|

|