Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-12, 19:16   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Kost- och kosttillskottsrekommendationer för naturliga kroppsbyggare inför tävling

Citat:
The popularity of natural bodybuilding is increasing; however, evidence-based recommendations for it are lacking. This paper reviewed the scientific literature relevant to competition preparation on nutrition and supplementation, resulting in the following recommendations. Caloric intake should be set at a level that results in bodyweight losses of approximately 0.5 to 1% / wk to maximize muscle retention. Within this caloric intake, most but not all bodybuilders will respond best to consuming 2.3-3.1 g/kg of lean body mass per day of protein, 15-30% of calories from fat, and the reminder of calories from carbohydrate. Eating three to six meals per day with a meal containing 0.4-0.5 g/kg bodyweight of protein prior and subsequent to resistance training likely maximizes any theoretical benefits of nutrient timing and frequency. However, alterations in nutrient timing and frequency appear to have little effect on fat loss or lean mass retention. Among popular supplements, creatine monohydrate, caffeine and beta-alanine appear to have beneficial effects relevant to contest preparation, however others do not or warrant further study. The practice of dehydration and electrolyte manipulation in the final days and hours prior to competition can be dangerous, and may not improve appearance. Increasing carbohydrate intake at the end of preparation has a theoretical rationale to improve appearance, however it is understudied. Thus, if carbohydrate loading is pursued it should be practiced prior to competition and its benefit assessed individually. Finally, competitors should be aware of the increased risk of developing eating and body image disorders in aesthetic sport and therefore should have access to the appropriate mental health professionals.
Evidence-based recommendations for natural bodybuilding contest preparation: nutrition and supplementation. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2014, 11:20

http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-11-20.pdf

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-12, 19:22   #2
Mouline
Mästerbantaren

Moulines avatar

Reg.datum: Jan 2008
Tackar!
Gammal 2014-05-12, 19:38   #3
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Den sa ingenting nytt
Välkänt och väl beprövat.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-12, 20:03   #4
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Det enda förvånande var att de håller B-alanin över t.ex. HMB för kroppsbyggare. Evidensen vid styrketräning är väl inte jättestor och just för kroppsbyggare torde den väl vara minimal?

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-12, 20:09   #5
dmoller
fr3ed0mf1gh73r

dmollers avatar

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Finally, competitors should be aware of the increased risk of developing eating and body image disorders in aesthetic sport and therefore should have access to the appropriate mental health professionals.
När övergår ens kost och kroppsbild till en "disorder"?
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-12, 20:18   #6
sfcoach
Registered User

Reg.datum: May 2014
Intressant detta är ungefär samma som de natty-youtubarna säger

Journal

Besök gärna och lämna en kommentar
sfcoach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-12, 21:30   #7
raddum
Registered User

raddums avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av sfcoach Visa inlägg
Intressant detta är ungefär samma som de natty-youtubarna säger
Matt Ogus t.ex. är ju Coachad av helms, och AAR är mycket omtyckt i den communityn. Bra artikel iaf, tackar
Gammal 2014-05-13, 07:54   #8
Mouline
Mästerbantaren

Moulines avatar

Reg.datum: Jan 2008
Instämmer raddum
Gammal 2014-05-13, 12:22   #9
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Reg.datum: Feb 2009
Oavsett vad så skulle jag rekommendera att käka en typisk atkins frukost med stekfläsk och ägg. Vet inte vad det är, kanske kolesterolet men det här får mina testosteronnivåer att skjuta i höjden. Låga testonivåer är för övrigt något som jag märker av då jag deffar. Har inte testat än med min nya upptäckt men måste prova vid nästa deff.

Har provat att byta ut sidfläsket mot halloumi och det har inte samma effekt. Verkar vara just animaliskt fett.
Gammal 2014-05-13, 12:25   #10
Latissimus Dorsi
Banned User

Latissimus Dorsis avatar

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Oavsett vad så skulle jag rekommendera att käka en typisk atkins frukost med stekfläsk och ägg. Vet inte vad det är, kanske kolesterolet men det här får mina testosteronnivåer att skjuta i höjden. Låga testonivåer är för övrigt något som jag märker av då jag deffar. Har inte testat än med min nya upptäckt men måste prova vid nästa deff.

Har provat att byta ut sidfläsket mot halloumi och det har inte samma effekt. Verkar vara just animaliskt fett.
Det där var inte lite bro science inte
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 12:41   #11
RassK
Registered User

RassKs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Det är ju standard med >800mg kolesterol post-wo.
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 12:51   #12
sfcoach
Registered User

Reg.datum: May 2014
Citat:
Ursprungligen postat av raddum Visa inlägg
Matt Ogus t.ex. är ju Coachad av helms, och AAR är mycket omtyckt i den communityn. Bra artikel iaf, tackar
Det visste jag inte.

Journal

Besök gärna och lämna en kommentar
sfcoach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 13:03   #13
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:

Var brukar du gå för att mäta dina testonivåer efter frukost?
Gammal 2014-05-13, 13:10   #14
raddum
Registered User

raddums avatar

Reg.datum: Oct 2008
Om du inte testat kan du ju inte veta. Visst mår du bra av den frukosten, more power to you, men går inte att påstå något om hormonnovåerna bara sådär. Dessutom kanske de förändringar du känner av är kaloriberoende?
Gammal 2014-05-13, 15:25   #15
BobaFett
Registered User

BobaFetts avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Yes, bro science.

Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Det är ju standard med >800mg kolesterol post-wo.
Vet inte om det är kolesterolet som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Var brukar du gå för att mäta dina testonivåer efter frukost?
Sovrummet. ...och det går inte så fort, tar någon dag innan man märker skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av raddum Visa inlägg
Om du inte testat kan du ju inte veta. Visst mår du bra av den frukosten, more power to you, men går inte att påstå något om hormonnovåerna bara sådär. Dessutom kanske de förändringar du känner av är kaloriberoende?

Snackar snarare om att jag blir kåt som en get och bonge av stål.
Jag räknar kalorier så det beror med 100% säkerhet inte på det då jag hållt samma kaloriintag.
Du behöver inte tro mig och jag garanterar inte på något sätt att det jag säger stämmer men jag själv är högst övertygad.

Senast redigerad av BobaFett den 2014-05-13 klockan 15:29.
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:57.