2014-03-07, 22:10
|
|
Boldly running where many have run before
Reg.datum: Feb 2014
|
Någon som kan något om katter? Ensam & uttråkad katt skriker på lekkamrat.
För några veckor sedan gick mina föräldrars ena katt, Artemis, till slut bort. Zack, den andra katten, har inte gått och letat efter honom eller så, han visste vad som pågick och anpassade sig väldigt bra.
Problemet är att det gick några dagar och sedan insåg han hur tråkigt det är att vara ensam. De jagades, brottades, bråkade, smög på varandra och höll på sådär som kastrerade hankatter gör. Eller så sov de tillsammans. Zack sover hela dagarna, som en normal katt, de är ju nattdjur, för att ibland ta en paus och jama på oss att vi ska leka med honom.
Nu går han och ropar på oss på nätterna, och mina föräldrar vägrar att fatta vad det är han säger. Jag var hemma på dagarna (distansstudent på universitetsnivå) och hörde att detta är deras "Kom och lek med mig"-läte. Jag vet inte vad jag ska göra, jag försöker leka jaga med katten på det klassiska sättet att jag drar ett snöre eller liknande och så jagar han det, men jag tror inte att det räcker. Min mor har redan klargjort att hon inte vill ha en katt till, för hon tycker att förlusten är så jobbig. Jag vet inte vad min far tycker, men det är liksom redan avgjort.
Jag är ingen kattperson men just denna individen är väldigt klar och tydlig i sin kommunikation, och han är social och trevlig. Han behöver mer stimulans för att inte bli uttråkad.
Jag bor här bara tillfälligt, och det skulle vara bra om vi hittade en hållbar lösning som mina föräldrar (60+) orkar med i längden.
Är det någon som har tips på vad jag/vi kan göra för att han ska slippa bli så hemskt uttråkad? Ska jag skaffa en radiostyrd bil eller så?
Jag vet att det finns en kattkännare i stan och om detta fortsätter så kommer jag att rådfråga henne, men jag tänkte att jag vänder mig till Kollo först, jag hänger ju redan här.
Tack på förhand, jag uppskattar verkligen råd. Jag gillar Zack.
Senast redigerad av Sohlsken den 2014-03-07 klockan 22:12.
|
|
|
2014-03-07, 22:27
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Adoptera katt, köp kompis till katt, slut, frågor?
2014-03-07, 22:29
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Katten är deppig
Citat:
Ska jag skaffa en radiostyrd bil eller så?
|
Jag fick mig ett litet skraff iaf. Typ - pappa har lämnat mamma, och nu är mamma ledsen. Ska jag köpa en ny dator?
Senast redigerad av Pzorz den 2014-03-07 klockan 22:33.
|
|
|
2014-03-07, 22:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Det är inte så att katten har tröttnat på maten och vill ha något godare?
|
|
|
2014-03-07, 22:39
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Bästa om de inte vill skaffa en till är ju att faktiskt ge bort katten till någon som har katt.
|
|
|
2014-03-08, 08:20
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Adoptera katt, köp kompis till katt, slut, frågor?
|
Inga frågor. Eller jo, vad menar du med slut?
Citat:
Ursprungligen postat av Pzorz
Katten är deppig
Jag fick mig ett litet skraff iaf. Typ - pappa har lämnat mamma, och nu är mamma ledsen. Ska jag köpa en ny dator?
|
Jag vet, det var rätt absurt. Men det är ungefär den nivån av desperation jag upplever, han väckte mig typ femtielva gånger inatt och ingenting hjälper. Inte ens laserpekaren!
Citat:
Ursprungligen postat av cero
Det är inte så att katten har tröttnat på maten och vill ha något godare?
|
Han äter med ganska god aptit, speciellt blötmaten, så det *borde* inte vara det. Vi gillar att variera hans kost lite  han brukade få annan mat när Artemis levde, då han hade njursvikt och fick specialkost, men det verkar inte vara något problem.
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Bästa om de inte vill skaffa en till är ju att faktiskt ge bort katten till någon som har katt.
|
Ungefär så det känns. Det är inte schysst mot katten att tvingas vara ensam (och så kul kan det inte vara att springa runt och uttrycka att man är deppig) och det håller inte för människorna här heller. Mest tycker jag synd om honom,
Tack för alla svar  det är en lite knepig situation men jag måste nog ta ett snack med päronen.
Senast redigerad av Sohlsken den 2014-03-08 klockan 08:22.
|
|
|
2014-03-08, 08:30
|
|
nattzor
Reg.datum: Feb 2013
|
Vi fick för något halvår sen adoptera just en katt som i ett gäng år levt tillsammans med en annan katt. Den blev också deppig och uttråkad av att vara ensam. Så den fick helt enkelt flytta in här hos de två katter som bodde här redan.
Tror inte det finns så mycket av annan lösning faktiskt. Skaffa en ny katt, eller adoptera bort den. Leka med den hela nätterna är inte hållbar lösning liksom
|
|
|
2014-03-08, 08:35
|
|
Corporis Majestatis
Reg.datum: Dec 2007
|
Det är inte alls säkert att katten skulle acceptera en ny kattkompis, de är lite speciella på det viset. Katter avskyr förändring, något missen var van vid (den andra katten) har försvunnit och det gillar den inte. En ny katt kanske skulle hjälpa men å andra sidan kanske det skulle ses som ännu mer förändring. Samma med att ge bort den. Stimulera den så gott ni kan och ge den lite mer tid att vänja sig innan ni gör något drastiskt.
Min högst amatörmässiga åsikt.
|
Citat:
Ursprungligen postat av orsor
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså 
|
"Små delikata rörelser..."
|
|
|
2014-03-08, 09:15
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av tlk
Vi fick för något halvår sen adoptera just en katt som i ett gäng år levt tillsammans med en annan katt. Den blev också deppig och uttråkad av att vara ensam. Så den fick helt enkelt flytta in här hos de två katter som bodde här redan.
Tror inte det finns så mycket av annan lösning faktiskt. Skaffa en ny katt, eller adoptera bort den. Leka med den hela nätterna är inte hållbar lösning liksom 
|
Det var en välgärning det  Och nej det är inte en hållbar lösning, speciellt som han tröttnar på leken efter ett tag. Jag kan förstå det, att leka med en ljusprick eller ett bälte är inte samma sak som att leka med en annan katt.
Det är ju lite som att jämföra att själv flyga flygplan med att flyga drake.
Vi får se hur det går
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa
Det är inte alls säkert att katten skulle acceptera en ny kattkompis, de är lite speciella på det viset. Katter avskyr förändring, något missen var van vid (den andra katten) har försvunnit och det gillar den inte. En ny katt kanske skulle hjälpa men å andra sidan kanske det skulle ses som ännu mer förändring. Samma med att ge bort den. Stimulera den så gott ni kan och ge den lite mer tid att vänja sig innan ni gör något drastiskt.
Min högst amatörmässiga åsikt.
|
Det är sant. Dock har Zack träffat andra katter förut (syrrans två honor) utan problem, men det har varit i främmande miljö. Vi har innekatter men de har fått åka runt lite då och då.
Tack för svaret  det hade jag inte tänkt på.
Har nu pratat med mamma och vi planerar självfallet att tala med kattkännaren i stan (hon vet typ allt som finns att veta om katter) innan vi går vidare på något vis.
|
|
|
2014-03-08, 11:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
En katt ska inte vara inne utan ute. Min åsikt iaf.
|
|
|
2014-03-08, 13:45
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
En katt ska inte vara inne utan ute. Min åsikt iaf.
|
Åsikt noterad. Min åsikt är att folk som bor i stan inte ska ha utekatter, vi råkar bo mitt i stan som det är.
|
|
|
2014-03-08, 13:47
|
|
Shitposter
Reg.datum: Aug 2009
|
Släpp ut katten om nätterna så att den kan jaga möss
|
|
|
2014-03-08, 14:11
|
|
I ♥ Eddie Vedder
Reg.datum: Mar 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken
Åsikt noterad. Min åsikt är att folk som bor i stan inte ska ha utekatter, vi råkar bo mitt i stan som det är.
|
Då kan man väl skaffa sig en guldfisk istället?
|
|
|
2014-03-08, 14:17
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Järvskan
Släpp ut katten om nätterna så att den kan jaga möss
|
Tyvärr inte ett alternativ, vi bor mitt i centrala Örebro i lägenhet på tredje våningen och han har aldrig visat intresse av att gå utomhus. För att inte nämna att grannen en våning ner har en halvpsykotisk akita.
Citat:
Ursprungligen postat av dream_theater_
Då kan man väl skaffa sig en guldfisk istället?
|
Har du någonsin försökt kela med en guldfisk?
Senast redigerad av Sohlsken den 2014-03-08 klockan 14:25.
|
|
|
2014-03-08, 14:35
|
|
I ♥ Eddie Vedder
Reg.datum: Mar 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken
Tyvärr inte ett alternativ, vi bor mitt i centrala Örebro i lägenhet på tredje våningen och han har aldrig visat intresse av att gå utomhus. För att inte nämna att grannen en våning ner har en halvpsykotisk akita.
Har du någonsin försökt kela med en guldfisk? 
|
Vad jag menar är väl att det rent spontant känns fel att ha en katt inomhus, men vad vet jag? Den kanske trivs hur bra som helst.
Edit: Men för att inte bara vara OT. Ge bort katten till någon som redan har katt. Om det nu inte går att övertala dina föräldrar.
Senast redigerad av dream_theater_ den 2014-03-08 klockan 14:38.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:19.
|

|