Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Då det ofta gnälls på oss som försöker göra litegrann för miljön utan att gå all in greenpeace hippie dumpster diver tänkte jag att det hade vart roligt med en tråd där vi berättar om saker vi gör för miljön, dunkar varandra i ryggen, uppmuntrar varandra och faktiskt tillåter oss att må bra för att vi iaf gör någonting.
Jag startar med några axplock:
* Jag försöker avhålla mig ifrån nötkött
* Jag bär helst inte kläder eller köper möbler tillverkade av döda kossor
* Jag skänker bort gamla möbler, kläder och prylar istället för att slänga
* Jag källsorterar
* Jag handlar helst ekologiskt eller liknande märkt (fair trade etc)
* Jag handlar svenskt hellre än utländskt (omg rasist!)
|
Tyvärr så innebär det där inte nödvändigtvis att du gör något bra för miljön. Bortsett från punkten om att äta mindre nötkött och ge bort möbler och kläder.
- När det gäller kläder av döda djur, så är det bättre att så stor del av djuret som möjligt kommer till användning, snarare än att det bränns. Om man fortfarande dödar djur för köttets skull, så är det klart bättre att också resten av djuret kommer till användning.
- Källsorteringen är tyvärr något som bara är en del i ett större problem. Här borde istället krav ställas på livsmedelsproducenter, så att man i större utsträckning använder förpackningsmaterial som är biologiskt nedbrytbart och inte behöver källsorteras. Förbud mot direktreklam skulle också vara vettigt, då det står för en stor del av pappersåtervinningen. Maskiner kan i annat fall automatiskt sköta en stor del av källsorteringen och gör det nog också redan idag.
- Ekologiskt eller Fairtrade betyder inte att produkterna har låg miljöpåverkan. De kan (och är) i många fall minst lika dåliga (eller bra) för miljön. Ekologiskt märkta produkter kan i vissa fall till och med vara sämre för miljön, beroende på hur produkterna har producerats eller odlats.
- Att handla Svenskt eller närproducerat är inte heller nödvändigtvis bra för miljön, även om det är bra för våra svenska bönder och livsmedelsproducenter. Storskaligt jordbruk har fördelen att man kan transportera enorma mängder produkter från en plats. Småskaligt jordbruk kräver att man skickar små mängder produkter från tusentals platser. Logistiken blir onekligen mer krävande.