2013-10-29, 22:43
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Kommer denna matlistan fungera för mig?
Hej! jag är så sugen på att komma i trimm då jag alltid varit den lite fetare killen.. jag har fått motivation för att träna på gymmet och har byggt upp en bra muskel bas som jag är nöjd vid för tillfället, nu är fokusen på min fläskmage!
jag har byggt upp en liten matlista och skulle kunna köra på denna till 100% dag in dag ut för att nå mitt mål. dock undrar jag nu av er med erfarenhet om jag kommer ha energi och orka med dagarna med denna uppsättning. jobbar skift som cnc operatör 08.00-16.00 samt varannan vecka 14.00-23.00..
(14.00-23.00)kör PW på morgonen 40-60 min + crosstrainer runt lunchtid innan arbete.
(08.00-16.00) crosstrainer efter jobbet runt 16.30 och inget mer därefter, kan nog bli till att köra en kvälls promenad ibland.
Intag av mat var funderingen på följande:
-----------------------------------------
Frukost:
2dl havregryn = 260kcal
Lunch:
1banan = 101kcal
+
Star Nutritions goodlife Bar = 200kcal
Middag:
kycklingbröst 105kcal
+
1dl ris = 90kcal
Blir 756 kalorier..
-----------------------------------------
Jag är då 21 år
176cm lång
väger 92kg
siktar mot 80kg.
Vad tror ni om detta? är det på tok för dåligt med mat eller kan man leva på detta. blir ju inte så mkt ''mortion'' på jobbet om man inte ska hämta kaffe eller gå på muggen...
|
|
|
2013-10-29, 22:52
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Alldeles för lite protein om du är intresserad av att tappa fett, inte muskler.
|
|
|
2013-10-30, 05:54
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Alldeles för lite protein om du är intresserad av att tappa fett, inte muskler.
|
+1
Ica basic cottage chesse 0,4% är ett hett tips om du ska ha kalorisnål proteinrikt mellanmål typ, Tina lite frysta hallon i och du är uppe i ca 260kcal med 39g protein
|
|
|
2013-10-30, 08:12
|
|
|
Registered User
|
okej missade att jag även kommer ta 1dl whey 80 protein pulver på morgonen med gröten. hur mkt protein/dag borde jag få i mig för att inte tappa muskler?
|
|
|
2013-10-30, 08:30
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av jockzon
okej missade att jag även kommer ta 1dl whey 80 protein pulver på morgonen med gröten. hur mkt protein/dag borde jag få i mig för att inte tappa muskler?
|
180gram.
|
|
|
2013-10-30, 08:54
|
|
|
Registered User
|
jösses.. kommer ju bara upp i runt 100 slängen, då saknas det 80g, vart kan jag få den protein mängden utan att stoppa i mig allt för mkt kcal?
|
|
|
2013-10-30, 09:27
|
|
|
Registered User
|
fettsnålt kött, kvarg, keso är bra källor.
|
|
|
2013-10-30, 09:32
|
|
|
Registered User
|
Citat:
jösses.. kommer ju bara upp i runt 100 slängen, då saknas det 80g, vart kan jag få den protein mängden utan att stoppa i mig allt för mkt kcal?
|
Vet du på ett ungefär hur mycket kroppsfett du har? 2g/kgkroppsvikt kan bli lite missvisande om man har högt BF? King Grub eller någon annan kunnig får gärna rätta men har för mig att det är mest korrekt att räkna på LBM?
|
|
|
2013-10-30, 12:26
|
|
|
Amatör
Reg.datum: Aug 2011
|
Det är skit. Kanske det sämsta kostupplägget jag har läst på kolo.
92 kg kroppsvikt, tre cardiopass om dagen och 750 kcal intag låter som en dålig ekvation. Ditt kcal-rikaste mål för dagen är en banan och en proteinbar? Om du tvunget måste gå superlågt på energi får du åtminstone se till att det du stoppar i dig är bra grejer.
Ska du äta 100g kyckling och 1 dl kokt ris till middag?
|
|
|
2013-10-30, 13:09
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Chrbo
Det är skit. Kanske det sämsta kostupplägget jag har läst på kolo.
92 kg kroppsvikt, tre cardiopass om dagen och 750 kcal intag låter som en dålig ekvation. Ditt kcal-rikaste mål för dagen är en banan och en proteinbar? Om du tvunget måste gå superlågt på energi får du åtminstone se till att det du stoppar i dig är bra grejer.
Ska du äta 100g kyckling och 1 dl kokt ris till middag?
|
Vad är bra grejer att stoppa i sig då? troligtvis blir det 2 kycklingfileer tyckte också det lät lite lite till middagen. alltså ungefär 400g kyckling. eller så får det bli mer ris.
|
|
|
2013-10-30, 13:30
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Vad är bra grejer att stoppa i sig då? troligtvis blir det 2 kycklingfileer tyckte också det lät lite lite till middagen. alltså ungefär 400g kyckling. eller så får det bli mer ris.
|
Du kan ju köra nån VLCD a'la Wallengren fast lite högre intag med vanlig mat skulle jag nog rekomendera, är verkligen ingen expert dock.
jag har använt mig av den här sidan för att få fram ett riktmärke för ens energiförbrukning, förvisso är den för Periodisk fasta men sätter du samma underskott på träningsdagar och vilodagar så blir det ju som en vanlig deff. Denna säger även vad som är rimligt att ha som högsta underskott men det är som sagt riktmärken.
Senast redigerad av DieErste den 2013-10-30 klockan 13:31.
|
|
|
2013-10-30, 16:34
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av DieErste
Du kan ju köra nån VLCD a'la Wallengren fast lite högre intag med vanlig mat skulle jag nog rekomendera, är verkligen ingen expert dock.
jag har använt mig av den här sidan för att få fram ett riktmärke för ens energiförbrukning, förvisso är den för Periodisk fasta men sätter du samma underskott på träningsdagar och vilodagar så blir det ju som en vanlig deff. Denna säger även vad som är rimligt att ha som högsta underskott men det är som sagt riktmärken.
|
men du har också kört något liknande som jag tänkt mig? vad käkade du under den tiden?
|
|
|
2013-10-30, 17:25
|
|
|
Amatör
Reg.datum: Aug 2011
|
Citat:
|
Jag önskar att jag besatt kunskapen att tala om för dig hur du ska fördela dina 800 kcal, tyvärr gör jag inte det. Om du lägger dig på ett så lågt energiintag tycker jag dock att du bör ta reda på det, annars riskerar du bara att förlora en stor del muskelmassa, få någon form av näringsbrist och gå vrålhungrig hela dagarna och därefter tappa motivationen och disciplinen.
Med så pass mycket cardio bör du tappa kilon relativt fort även om du trycker i dig 2000 kcal om dagen. Ju mer du äter desto mindre behöver du bry dig om att allt du äter är bra, du kommer ändå att täcka upp dina behov. Cola och winerbrödsdieten kanske inte är något att förespråka dock.
|
|
|
2013-10-30, 17:41
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2011
|
som förmodligen alla redan skrivit (läste bara första inlägget). Upplägget är katastrof om ditt mål är att se snygg/muskulös ut och inte bara tappa vikt för att sedan se ut som en påse skit...
lyft tungt några ggr i veckan (se till att få tag på ett bra program som går igenom hela kroppen). få i dig 2g protein / kg kroppsvikt.
tips på deff kost.. kvarg (lätt), kyckling, nötfärs, lax, ägg, fisk, tonfisk, keso osv. sen fyller du ut med mer fett/kolhydrater beroende på hur snabbt du vill gå ner i vikt.
ska du köra cardio rekas oftast cykling/crosstrainer för det påverkar kroppssamansättning minst. helst inte på samma dag el. i direkt anslutning till styrke träningen.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
|
5/3/1 + marathon!
|
|
|
2013-10-30, 19:51
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Chrbo
Jag önskar att jag besatt kunskapen att tala om för dig hur du ska fördela dina 800 kcal, tyvärr gör jag inte det. Om du lägger dig på ett så lågt energiintag tycker jag dock att du bör ta reda på det, annars riskerar du bara att förlora en stor del muskelmassa, få någon form av näringsbrist och gå vrålhungrig hela dagarna och därefter tappa motivationen och disciplinen.
Med så pass mycket cardio bör du tappa kilon relativt fort även om du trycker i dig 2000 kcal om dagen. Ju mer du äter desto mindre behöver du bry dig om att allt du äter är bra, du kommer ändå att täcka upp dina behov. Cola och winerbrödsdieten kanske inte är något att förespråka dock.
|
Jag är ute efter att ha arbetat bort magen fram till sommaren, har inge lust att dyka i vassen ett år till! jag kan ju öka på Kcal men jag bara gjorde en snabb ihop sättning och ville se om någon visste hur detta påverkar mig och om det funkar eller om det är helt åt skogen för lite mat per dag. vill ju såklart inte bli en spinkig nisse som inte orkar bära hem matkassen från affären.
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml
som förmodligen alla redan skrivit (läste bara första inlägget). Upplägget är katastrof om ditt mål är att se snygg/muskulös ut och inte bara tappa vikt för att sedan se ut som en påse skit...
lyft tungt några ggr i veckan (se till att få tag på ett bra program som går igenom hela kroppen). få i dig 2g protein / kg kroppsvikt.
tips på deff kost.. kvarg (lätt), kyckling, nötfärs, lax, ägg, fisk, tonfisk, keso osv. sen fyller du ut med mer fett/kolhydrater beroende på hur snabbt du vill gå ner i vikt.
ska du köra cardio rekas oftast cykling/crosstrainer för det påverkar kroppssamansättning minst. helst inte på samma dag el. i direkt anslutning till styrke träningen.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
|
kan lyfta tungt 1gång i veckan så man inte tappar allt inom träningen som man byggt upp nu. brukar köra cardio 1h i intervaller. kan man bara käka kyckling utan ris eller blir det som lchf? har hört att den ej är att rekomendera.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:00.
|

|