2013-10-14, 19:11
|
|
|
Gömd
Reg.datum: Oct 2009
|
Varför hat mot poliser?
Inspiration till denna trådstart kommer från en tidigare tråd som hade frågeställningen: "Kan du tänka dig bli polis?". Många svarade nej och sade att de hatade poliser, därför ville de själva inte ha något med yrket att göra.
Min frågor är:
Varför hatar man polisen? Det verkar vara vanligt att man "hatar polisen".
Är det oftast folk som varit i kontakt med polisen som hatar dem, eller är det hippt att hata polisen?
Vad tycker ni som ogillar polisen man borde göra istället för att ställa folk lika inför lagen?
Finns det en filosofisk teori/grund att ogilla polisen? Om så finns, är filosofin applicerbar i dagens samhälle, och har det någonsin varit?
Jag kan för all i världen inte tänka mig ett samhälle utan poliser som har vissa rättigheter för att försöka göra det så rättvist som möjligt. Visst, det finns fel med vissa poliser, men kom ihåg att även dessa är människor och de använder sin subjektiva bedömning när det kommer till tolkning av lag, därför kan bedömningen bli fel. Precis som polisen försöker tolka vissa lagar inom de ramverk som lagstiftningen anger så kan även andra förvaltningsmyndigheter tolka lagar fel.
Ni som hatar polisen, hatar ni då också andra myndigheter så som CSN? Kronofogden? Socialstyrelsen? Eller är det bara vissa individer som arbetar inom polisen som har haft taskig attityd som ni ogillar?
Syftet med trådstarten är för att jag ska få insikt i varför ni ogillar polisen, men också för att starta en intressant diskussion! Även om ni inte hatar polisen så kom gärna med synpunkter...
|
|
|
2013-10-14, 19:12
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2011
|
Det är hippt och gangster.
|
|
|
2013-10-14, 19:15
|
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Det är väl i princip bara yngre arga män som hatar polisen, och då för att de personligen antagligen upplevt polisiär orättvisa på nära håll. Att extrapolera hatet mot hela kåren är ju inte direkt konstruktivt. Jag skulle inte vilja uppleva ett samhälle utan våra poliser ens i en sekund.
|
|
|
2013-10-14, 19:17
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av hidden
Inspiration till denna trådstart kommer från en tidigare tråd som hade frågeställningen: "Kan du tänka dig bli polis?". Många svarade nej och sade att de hatade poliser, därför ville de själva inte ha något med yrket att göra.
Min frågor är:
Varför hatar man polisen? Det verkar vara vanligt att man "hatar polisen".
Är det oftast folk som varit i kontakt med polisen som hatar dem, eller är det hippt att hata polisen?
Vad tycker ni som ogillar polisen man borde göra istället för att ställa folk lika inför lagen?
Finns det en filosofisk teori/grund att ogilla polisen? Om så finns, är filosofin applicerbar i dagens samhälle, och har det någonsin varit?
Jag kan för all i världen inte tänka mig ett samhälle utan poliser som har vissa rättigheter för att försöka göra det så rättvist som möjligt. Visst, det finns fel med vissa poliser, men kom ihåg att även dessa är människor och de använder sin subjektiva bedömning när det kommer till tolkning av lag, därför kan bedömningen bli fel. Precis som polisen försöker tolka vissa lagar inom de ramverk som lagstiftningen anger så kan även andra förvaltningsmyndigheter tolka lagar fel.
Ni som hatar polisen, hatar ni då också andra myndigheter så som CSN? Kronofogden? Socialstyrelsen? Eller är det bara vissa individer som arbetar inom polisen som har haft taskig attityd som ni ogillar?
Syftet med trådstarten är för att jag ska få insikt i varför ni ogillar polisen, men också för att starta en intressant diskussion! Även om ni inte hatar polisen så kom gärna med synpunkter...
|
Enkelt svar (min åsikt): de hatas för att de upprätthåller lagar som är totalt korkade, även om de inte direkt kan ändra på lagarna. Bra exempel är narkotikalagar, totalt VÄRDELÖST slösande på resurser att jaga några rökare på stan som bara är lugna, sen då de möter fullgubbar så säger de bara "hej" och står där med glada miner.
Hade lagarna faktiskt varit vettiga så hade jag inte haft något emot polisens arbete (narkotikalagarna är helt åt helvete och nolltorelans har ju inte fungerat för fem öre, alla avkriminaliseringsförsök/legaliseringsförsök i andra länder har visat sig vara en storsuccè men tydligen är politikerna i de flesta länder pantade (Sverige included) och inser inte detta).
More power to the drug cartels  .
|
|
|
2013-10-14, 19:19
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ponde
Enkelt svar (min åsikt): de hatas för att de upprätthåller lagar som är totalt korkade, även om de inte direkt kan ändra på lagarna. Bra exempel är narkotikalagar, totalt VÄRDELÖST slösande på resurser att jaga några rökare på stan som bara är lugna, sen då de möter fullgubbar så säger de bara "hej" och står där med glada miner.
Hade lagarna faktiskt varit vettiga så hade jag inte haft något emot polisens arbete (narkotikalagarna är helt åt helvete och nolltorelans har ju inte fungerat för fem öre, alla avkriminaliseringsförsök/legaliseringsförsök i andra länder har visat sig vara en storsuccè men tydligen är politikerna i de flesta länder pantade (Sverige included) och inser inte detta).
|
Tror jag med.
|
|
|
2013-10-14, 19:19
|
|
|
W för Vendetta
Reg.datum: Feb 2011
|
Ja alltså, när jag är ute och kör bilen pårökt, spöar lite svennar/blattar som förtjänar det eftersom de inte kan försvara sig, så händer det att polisen stör mig, och ber mig lägga av med detta beteende.
TLDR: Jag får attackera folk, polisen får inte attackera mig.
TLDR2: Jag har en lätt psykopatisk störning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av thunder
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.
|
|
|
|
2013-10-14, 19:21
|
|
|
Gömd
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ponde
|
Ett enkelt svar på din är att de håller sig inom lagstiftningens ramar, den säger att man ej ska tillåta kokain, men alkohol är lagligt. De kan inte göra godtyckliga bedömningar och gripanden även om de anser att en alkoholiserad gubbe borde sitta inne. Är verkligen hatet specifikt mot polisen legitimt då? Som du säger är det snarare politikernas fel.
På tal om narkotikalagar anser jag själv inte att man bör släppa tyglarna och låta droger flöda fritt. Tycker redan nu att bara alkohol bidrar till dekadens.
|
|
|
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Hat av polisen är nog i princip i samtliga fall (förutom de sällsynta där poliser missbrukar sin maktställning och begår brott själva) snarare hat mot lagstiftning och sättet lagstiftningen drivs. Ett praktiskt och vanligt exempel är narkotikalagstiftningen som beträffar cannabis. En i princip helt harmlös drog vars brukare förtrycks under rådande lagstiftning. Inte helt orimligt att när man i 99% av sin kontakt med polis känner sig nertryckt och orättvist behandlad bygger upp ett visst "hat". Sen finns det ju ett helt gäng idioter som bara ogillar att polisen lägger sig i deras angreppsvåldsverksamhet, fotbollshulliganer exempelvis. Dom kanske man inte borde bry sig nämnvärt om.
|
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
Kanske har att göra med polisens återkommande övergrepp på kroppbyggare
|
|
|
2013-10-14, 19:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Även om jag verkligen hatar kriminella och därför borde tycka om polisen så är ju många av de poliser man träffar när man festar på helgerna riktigt bittra och rent av otrevliga, blir lätt att man tänker så om alla poliser då. (Kan tillägga att jag aldrig varit i slagsmål eller käftat med dem eller något sådant så är inte därför  )
|
|
|
2013-10-14, 19:27
|
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Kan man hata något som man inte vill vara utan?
|
|
|
2013-10-14, 19:27
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av hidden
Ett enkelt svar på din är att de håller sig inom lagstiftningens ramar, den säger att man ej ska tillåta kokain, men alkohol är lagligt. De kan inte göra godtyckliga bedömningar och gripanden även om de anser att en alkoholiserad gubbe borde sitta inne. Är verkligen hatet specifikt mot polisen legitimt då? Som du säger är det snarare politikernas fel.
På tal om narkotikalagar anser jag själv inte att man bör släppa tyglarna och låta droger flöda fritt. Tycker redan nu att bara alkohol bidrar till dekadens.
|
Jasså, du tycker alltså att det är bra att kriminella har kontroll över knarkhandeln? (+ att knark blivit allt vanligare i samhället, speciellt lättare droger som Cannabis/E/LSD)
Hur länge skall det ta att förstå att förbud aldrig funkar.
|
|
|
2013-10-14, 19:28
|
|
|
är en liten legend.
Reg.datum: Nov 2003
|
Människor som inte vuxit upp, småbarn helt enkelt.
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
|
|
|
|
2013-10-14, 19:33
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2013
|
Jag hatar inte poliser, men jag är otroligt misstänksam mot den fruktansvärda makt de förfogar över, deras kåranda och hur förhållandevis lätt det är att utbilda sig till att bli polis (I stort sett vem som helst kan bli det...). Det känns som att en polis skulle kunna stanna mig på väg hem från jobbet, släpa ut mig ur bilen och slå sönder mina knäskålar lämna mig liggandes, åka därifrån och inte bara komma undan med det utan få de hela att verka som att jag ljuger och försöker sätta dit dem.
Senast redigerad av XXXL den 2013-10-14 klockan 19:38.
|
|
|
2013-10-14, 19:37
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2011
|
För att det finns otroligt många dåliga poliser som absolut inte borde jobba som polis. Det är dessa man kommer ihåg och därför får även de bra poliserna skit.
Jag har varit i kontakt och blivit trakasserad av poliser ett antal gånger och jag är ingen ligist. Har träffat på riktigt bra poliser fler gånger än vad jag träffat på dåliga men det är ändå de dåliga jag minns.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:57.
|

|