Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-09, 14:34   #1
DuzzBuzz
Registered User

Reg.datum: Dec 2012
Fcuk it, nu bulkar jag... hur gör man?

Jag har sedan våren 2012 gått från 112 kg till 92kg med fokus på att gå ned i vikt (fett) samt bygga/bibehålla muskler. Jag är 40 år och 184cm lång.
Sedan i våras har jag tappat motivationen till att äta "smalt" och har således inte gått ner mer.
Har kört 16.8-fasta under våren och har testat lite 5.2 men utan tydliga resultat. Har varit mycket noggrann hela året, räknat kalorier och inte fuskat.
Träningen har blivit lite lidande bla pga axelskada (ska få axelprotes) men nu är jag i gång igen.

Nu skulle jag vilja köra en period där jag koncentrerar mig på att bygga muskelmassa för att sedan kunna deffa och framförallt slippa räkna kalorier som en besatt. Men jag vet inte hur jag ska göra med vissa saker och jag hittar inga tydliga svar här på forumet.

1. Under hur lång period bör jag bulka resp. deffa under ett år?
2. Hur skadligt är det att grisbulka?
3. Måste jag räkna kalorier eller slipper jag det?
4. Vilka kosttillskott är aktuella när jag bulkar jämfört med när jag bantar?
5. Är 2g protein per kg kroppsvikt mindre viktigt nu när jag ligger på plus i kaloriintag?
6. Vilka är de typiska misstagen man gör då man bulkar (har aldrig bulkat i mitt liv då jag alltid haft problem med övervikt)?
7. Borde jag ge 5.2-dieten en chans till?

Tack!
DuzzBuzz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-09, 14:38   #2
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
1. Valfritt
2. Skadligt
3. Om du vill
4. Kreatin, kanske HMB och vassle är alltid schyssta tillskott
5. Ja, definitivt.
6. Man vågar inte lägga på sig fett
7. Nej, inte om du ska bulka.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-09, 14:47   #3
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
6 Bulkar fast man inte är i ett lämpligt läge att göra det.

Du har en tidigare ganska så stor kroppsvikt och ska få en axelprotes dvs du kommer inte att kunna träna överkropp under en ganska så lång period så du vinner inget på att gå upp i vikt nu. En högre vikt är t o m en nackdel när du ska opereras då det innebär ökad risk och du riskerar också, eftersom du kommer att vara inaktiv, att fortsätta öka i vikt.

Du bestämmer självklart själv men i din sits skulle jag fokusera på att ligga kvar i kroppsvikt och fortsätta träning för att skaffa mig en bra bas för tiden efter operationen inklusive rehabtiden.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-09, 15:10   #4
DuzzBuzz
Registered User

Tack för bra svar hittills!
Ska jag ligga på kaloribalans istället?
Gammal 2013-10-09, 17:03   #5
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ligga kvar i kroppsvikt = kaloribalans.

Baserat på det z_bumbi skrev så blir även mitt svar: ja.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-09, 18:25   #6
Halvar
Registered User

Reg.datum: May 2013
Citat:
Ursprungligen postat av DuzzBuzz Visa inlägg
Tack för bra svar hittills!
operation lr ej så vågar du absolut ligga på kaloripluss.Ju mer muskler destå mer efter rehabperioden har du kvar.Du behöver ju inte grisbulka,utan försök lägga på renmassa.Bra med protein,högt med kolhydrater och lågt med fett 0,5g per kg hade jag kört på fettet
Halvar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-10, 15:57   #7
Alltidxx
Banned User

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
2. Skadligt
"Hur skadligt" frågade han.
Alltidxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-10, 16:21   #8
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Halvar Visa inlägg
operation lr ej så vågar du absolut ligga på kaloripluss.Ju mer muskler destå mer efter rehabperioden har du kvar.Du behöver ju inte grisbulka,utan försök lägga på renmassa.Bra med protein,högt med kolhydrater och lågt med fett 0,5g per kg hade jag kört på fettet
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
En högre vikt är t o m en nackdel när du ska opereras då det innebär ökad risk
Om detta stämmer så kanske han inte vågar ligga på kaloriöverskott.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-10, 16:46   #9
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Alltidxx Visa inlägg
"Hur skadligt" frågade han.
Grisbulk är inget man ska göra frivilligt. Knappast livshotande, men allt annat än hälsosamt. Ligger man redan i riskzonen för fettlever p.ga. alkoholmissbruk (eller överkonsumtion av socker) så får man det förmodligen om man grisbulkar.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 23:02   #10
Hama
Registered User

Reg.datum: May 2012
Har aldrig hört termen "grisbulka" är det bara slang för bulka som fan eller är det ett "vedertaget" begrepp?
Hama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 23:49   #11
HMS Laestander
Registered User

HMS Laestanders avatar

Reg.datum: Aug 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Hama Visa inlägg
Har aldrig hört termen "grisbulka" är det bara slang för bulka som fan eller är det ett "vedertaget" begrepp?
Grisbulk är när man bulkar på som satan och käkar allt man ser, med anledningen att man bulkar. Dvs du går på affären och käkar en extra påse chips, två chokladkakor och dricker "vanlig" läsk men det stör dig inte "CAUSE BRO, I'M BULKING"

Varvid en clean bulk är när man ligger på ett rimligt överskott på bra kalorier.

597 RAW. Mark: 262 - Böj: 190 - Bänk: 145
HMS Laestander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-13, 00:36   #12
jontexer
Registered User

Reg.datum: Mar 2013
Försök gå upp stadigt i vikt under bulken, se till att du får i dig bra med mat men överdriv inte. Jag gjorde misstaget att jag åt efter min aptit.... yaay 8 kg plus under 2 månader! och detta är på 170 cm. Ger mig därför på en lite kortare deff nu igen, och efter det kommer jag absolut hålla lite mer koll på hur mycket jag trycker i mig!

så mitt råd till dig är att skippa det där med att hålla koll på att du får i dig 2g protein osv. Ät bra mat innehållande en proteinkälla och ät ungefär en måltid extra än du gjorde när du gick ner. du kommer automatiskt få i dig tillräckligt med protte.
om du orkar räknar du lite snabbt ungefär hur mycket kcal du fått i dig och lägg dig strax över balans.
De flesta siktar på att vara deffade under sommaren så bulka höst/vinter och deffa vår, balans på sommaren.
jontexer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 09:10   #13
DuzzBuzz
Registered User

Bra där! Jag började själv leta efter definitionen av grisbulk här på forumet men hittade mest hätska diskussioner. Vad jag menade med grisbulk för min egen del var:

1. Jag slutar att använda ShapeUp och slutar att räkna kalorier och andelar makronutrienter.

2. Jag äter "vanlig" mat och större portioner av den, men har dragit ned på extraproteinet i form av protteshakes och kesella. Tar däremot EAA vid träning.

3. Jag äter betydligt mer kolhydrater än då jag försökte gå ned i vikt dvs mer bröd, pasta och ris.

4. Jag unnar mig en bulle eller två per vecka och lite godis på fredagar och lördagar. Jag äter dessert då jag äter på "finkrog" i snitt en gång i veckan.

5. Jag äter mer fett.

6. Äter däremot inte precis allt jag fäster ögonen på.

Vad tror ni, är detta grisbulk eller normalbulk?
Gammal 2013-10-14, 09:27   #14
Alltidxx
Banned User

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av DuzzBuzz Visa inlägg
Vad tror ni, är detta grisbulk eller normalbulk?
Normalbulk. Jag tror inte någon sysslar med grisbulk längre. Det är att äta allt man kommer över och anstränger sig för att äta mycket.
Alltidxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 15:16   #15
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
du har en tidigare ganska så stor kroppsvikt och ska få en axelprotes dvs du kommer inte att kunna träna överkropp under en ganska så lång period så du vinner inget på att gå upp i vikt nu. En högre vikt är t o m en nackdel när du ska opereras då det innebär ökad risk och du riskerar också, eftersom du kommer att vara inaktiv, att fortsätta öka i vikt.

Du bestämmer självklart själv men i din sits skulle jag fokusera på att ligga kvar i kroppsvikt och fortsätta träning för att skaffa mig en bra bas för tiden efter operationen inklusive rehabtiden.
+123456789.

Att börja bulka när man står inför en rehabperiod (om axelplastiken inte är fem år bort?) framstår inte som särdeles genomtänkt. Det finns många alternativ mellan "bulk" och "räkna kalorier som en besatt".

Senast redigerad av Tolkia den 2013-10-14 klockan 15:19.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:26.