Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-12, 09:32   #1
Pudzianovski
Trankil.

Pudzianovskis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Medium Armband Horoskop och sanningen

Bakgrund
Diskussion på jobbet. Ett par tjejer hyr in ett medium till fest, en annan gör något liknande. Flera tycker att de måste ha förmågan eftersom de prickade rätt på något som bara bara bara de kan veta. Oavsett om jag förklara hur det oftast går till så verkar förståndet försvunnit....precis som man inte vill höra eller veta.

Jag blir oerhört provocerad över hur man kan tro på sådant. Jag själv har läst men kanske mest sett väldigt mycket med Derren Brown, Henrik Fexeus med flera mentalister som avslöjar och förklarar hur det oftast fungerar. Vad jag vet så finns det väl även belöningar utfästa till de som vetenskapligt kan "bevisa" sina förmågor. Inget som lyckats vad jag vet. Ändå verkar detta område vara ett enormt lönsamt lurendrejeri.

Är människor lättledda och lättlurade? Människor som i övrigt verkar vettiga verkar helt tappa konceptet när de "tror" på något. Det är inte konstigt att folk går med i någon slags masshypnos när vissa ledare och andra driver på.

Vad tänker ni om Medium, Horoskop Armband och diverse (enligt mig trams) ?

Jag antar att min hållning är förhållandesvis tydliggjord ovan. Tänker ni i mina banor eller är jag ute och cyklar själv i cirklar en mörk granskog helt åt helvete långt bort.

Senast redigerad av Pudzianovski den 2013-09-12 klockan 09:34.
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 09:36   #2
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!

Fredszkys avatar

Reg.datum: Aug 2001
Trams.

Samma sak med de flesta religioner.
Jävla tomtepåhitt.
Gammal 2013-09-12, 09:44   #3
kaer
Gillar just DIG!

Reg.datum: May 2005
Folk som inte ser igenom sånt och tror på det är knäppskallar.
Däremot finns det inget att tjäna på gå in i en diskussion.
Gammal 2013-09-12, 09:57   #4
Gpajpen
Registered User

Gpajpens avatar

Reg.datum: Apr 2006
Givetvis påhitt precis som gud spöken och harry potter. Det är nog självklart för varenda människa innerst inne.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Living the dream.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 10:01   #5
Nordenator
:D

Nordenators avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Trams.

Samma sak med de flesta religioner.
Jävla tomtepåhitt.
Men du är inne på att vissa stämmer då?
Gammal 2013-09-12, 10:02   #6
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

Reg.datum: Sep 2007
När någon i min närhet pratar om sådant brukar jag dumförklara dom utan någon som helst pardon. Nån jävla måtta får det vara med idiotin.
Amfksp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 10:27   #7
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!

Fredszkys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nordenator Visa inlägg
Men du är inne på att vissa stämmer då?
Jag kan inte säga att jag är speciellt bevandrad inom religioner, men buddismen exempelvis tycker jag har ett par intressanta idéer, många som Alan Watts tagit upp. Förklaringsmodeller till hur verkligheten kan vara ur ett annat perspektiv än det vi är vana med i västvärlden. Jag bygger dock min världsuppfattning på logiska resonemang istället för att fanatiskt följa en bok exempelvis.

Ser det som något bra att ha ett öppet sinne. Men det betyder inte att folk som säljer rosa magnetiska armband har automatisk shamanstatus i mina ögon.

Skulle vilja säga att 99% av alla idéer och fuffens religioner medfört är trams. I samma låda ligger horoskop, "det okända" på kanal 5, currylinjer, healing, seans, amway, "energikurser". Gemensam nämnare är en vilja att bli ledda, ställa sig in i ledet, vara en del av gruppen, tro på något större. Och i många fall någon som tjänar pengar på det.
Gammal 2013-09-12, 10:35   #8
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Trams!
Men det är nog inte lätt att övertyga de som tror på sådant att det är just trams.
Jag tror inte att det beror på att folk är lättlurade, det beror på att de vill tro på det.

Försökte du prata med dem om det? Jag tror att man lätt kan hamna i en konflikt eftersom de som vill tro kanske känner att man ifrågasätter deras intelligens.

Det stora problemet är ju inte att folk tror på det, problemet är de som faktiskt lurar folk - de är nog i de allra flesta fall medvetna om att de inte är ärliga.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 10:38   #9
Langster
Ninja

Langsters avatar

Citat:
Jag kan inte säga att jag är speciellt bevandrad inom religioner, men buddismen exempelvis tycker jag har ett par intressanta idéer, många som Alan Watts tagit upp. Förklaringsmodeller till hur verkligheten kan vara ur ett annat perspektiv än det vi är vana med i västvärlden. Jag bygger dock min världsuppfattning på logiska resonemang istället för att fanatiskt följa en bok exempelvis.
Det finns sekulär buddism. Men då är det mer en livsfilosofi än en religion.
Mindfullness och meditation, som kommer från buddism (bl.a) finns det ju viss evidens för att det kan vara positivt.

30-års journalen
Gammal 2013-09-12, 10:39   #10
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski Visa inlägg
Bakgrund
Diskussion på jobbet. Ett par tjejer hyr in ett medium till fest, en annan gör något liknande. Flera tycker att de måste ha förmågan eftersom de prickade rätt på något som bara bara bara de kan veta. Oavsett om jag förklara hur det oftast går till så verkar förståndet försvunnit....precis som man inte vill höra eller veta.

Jag blir oerhört provocerad över hur man kan tro på sådant. Jag själv har läst men kanske mest sett väldigt mycket med Derren Brown, Henrik Fexeus med flera mentalister som avslöjar och förklarar hur det oftast fungerar. Vad jag vet så finns det väl även belöningar utfästa till de som vetenskapligt kan "bevisa" sina förmågor. Inget som lyckats vad jag vet. Ändå verkar detta område vara ett enormt lönsamt lurendrejeri.

Är människor lättledda och lättlurade? Människor som i övrigt verkar vettiga verkar helt tappa konceptet när de "tror" på något. Det är inte konstigt att folk går med i någon slags masshypnos när vissa ledare och andra driver på.

Vad tänker ni om Medium, Horoskop Armband och diverse (enligt mig trams) ?

Jag antar att min hållning är förhållandesvis tydliggjord ovan. Tänker ni i mina banor eller är jag ute och cyklar själv i cirklar en mörk granskog helt åt helvete långt bort.
Nej, du är inte ensam med dina tankar och åsikter här. Däremot så kan man ta lärdom av de som lyfter detta, att man finner det trovärdigt mm. Du får helt enkelt, svart på vitt, att personen är en lättlurad fåne, utnyttja det till din fördel.

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 10:50   #11
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!

Fredszkys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Nej, du är inte ensam med dina tankar och åsikter här. Däremot så kan man ta lärdom av de som lyfter detta, att man finner det trovärdigt mm. Du får helt enkelt, svart på vitt, att personen är en lättlurad fåne, utnyttja det till din fördel.

Bra idé!

Nästa gång någon börjar snacka om nåt hokuspokus ska jag påpeka att jag just nu har 50% rabatt på riktigt potenta armband/slagrutepinnar/whatever. Sen hem och beställa något från kina och lägga på 1000% och sälja vidare.

Hen får bättre energier/hittar mer vatten/whatever och jag får mer cash, win-win!
Gammal 2013-09-12, 10:53   #12
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Citat:
Bra idé!

Nästa gång någon börjar snacka om nåt hokuspokus ska jag påpeka att jag just nu har 50% rabatt på riktigt potenta armband/slagrutepinnar/whatever. Sen hem och beställa något från kina och lägga på 1000% och sälja vidare.

Hen får bättre energier/hittar mer vatten/whatever och jag får mer cash, win-win!
Om du hänvisar dom till någon fräsch sida på tradera eller blocket så hade du säkerligen fått lite kraffs sålt.. Glöm bara inte lägga till ett uttalande från "Synska Dr. Leg. PhD Amira Kastrulliania lovordar denna produkter" med en fräsch bild på en hippitant.

Citat:
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Gammal 2013-09-12, 10:53   #13
Langster
Ninja

Langsters avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg

Egentligen är de inte mer lättlurade fånar än de som tror att man måste äta varannan timme för att bygga muskler, eller att glutamin funkar för muskeluppbyggnad.
Man lär sig inte sånt i skolan, inte heller får man lära sig att medium är fulla av skit. Det kan till och med vara så att man har en fröken som tror på sådant i skolan. Jag hade lärare som trodde på gud och jesus när jag gick i skolan, det är ju i princip lika illa det.
Dessutom tas medium och liknande upp i media som om det vore sanning.

Både att man inte behöver äta varannan timme och att medium är bluffmakare har man ju fått lära sig själv genom att aktivt söka den kunskapen.

30-års journalen
Gammal 2013-09-12, 10:54   #14
Pudzianovski
Trankil.

Pudzianovskis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Trams!
Men det är nog inte lätt att övertyga de som tror på sådant att det är just trams.
Jag tror inte att det beror på att folk är lättlurade, det beror på att de vill tro på det.

Försökte du prata med dem om det? Jag tror att man lätt kan hamna i en konflikt eftersom de som vill tro kanske känner att man ifrågasätter deras intelligens.

Det stora problemet är ju inte att folk tror på det, problemet är de som faktiskt lurar folk - de är nog i de allra flesta fall medvetna om att de inte är ärliga.
Men det är nog absolut det som är problemet i detta fall. Det är inte lätt att övertyga de som redan tror på sådant. De verkar, precis som du säger, att de redan bestämt sig för att tro på det i förhand. Det kanske är något kittlande som tillför livet spänning utöver det vanliga. Pratar man med dem så drar de samma visa: "men hur kunde han/hon veta just det där som ingen annan vet". "jag hade inte sagt det till någon".

Även om jag förklarar att t.ex. medium ofta kör på generella saker som de flesta människor upplevt så är det som att förståndet helt plötsligt seglat iväg på de sju haven på baksidan av Juptier. Helt normala människor i övrigt.
Min upplevelse är att jag på ett förhållandevis konstruktivt vis förklarar hur medium arbetar. Men detta verkar inte gå hem då folk redan verkar ha bestämt sig innan. Tyvärr blir jag jäkligt provocerad av sånt. Jag tror inte att jag upplevs som nedvärderande av andras intellektuella förmågor vid diskussioner kring detta.

Senast redigerad av Pudzianovski den 2013-09-12 klockan 10:56.
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-12, 10:56   #15
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Egentligen är de inte mer lättlurade fånar än de som tror att man måste äta varannan timme för att bygga muskler, eller att glutamin funkar för muskeluppbyggnad.
Man lär sig inte sånt i skolan, inte heller får man lära sig att medium är fulla av skit. Det kan till och med vara så att man har en fröken som tror på sådant i skolan. Jag hade lärare som trodde på gud och jesus när jag gick i skolan, det är ju i princip lika illa det.
Dessutom tas medium och liknande upp i media som om det vore sanning.

Både att man inte behöver äta varannan timme och att medium är bluffmakare har man ju fått lära sig själv genom att aktivt söka den kunskapen.
Kan säkert diskuteras, jag brukar resonera att de visar på hur pass bra man är när det kommer till att agera rationellt och/eller utvärdera vad andra säger (hör ihop men ändå).

Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:52.